Syyskuun tilitys

Teoston syyskuun tilitys musiikintekijöille ja -kustantajille maksetaan 21.9. Tilityksen kokonaissumma on 5,9 miljoonaa euroa, josta 3,3 miljoonaa euroa maksetaan kotimaisille ja 2,6 miljoonaa euroa ulkomaisille musiikintekijöille. Teoston asiakkaat voivat tarkastella omaa tilitystään Teoston verkkopalvelussa.

Kuva aukeaa suurempana, kun klikkaat sitä

Uutta syyskuun tilityksessä

Radiotilityksen nopeutukseen liittyvä tasaustilitys

Siirryimme syyskuussa radioalueella nopeutettuun tilitykseen, ja olemme siitä lähtien maksaneet radiokorvauksia jokaisen tilityksemme yhteydessä.

Jotta tilityksen nopeutus voitiin toteuttaa, teimme etukäteen arvion radioalueella tilitettävän summan suuruudesta ja maksoimme korvauksia tehdyn arvion perusteella. Lisäksi valmistauduimme tekemään ns. tasaustilityksen siinä tapauksessa, että arvioitu summa osoittautuu liian alhaiseksi ja rahaa jää tilittämättä.

Erillisen tasaustilityksen tekemisen perusteena on riittävä yksittäisen alueen tilitettävä raha suhteessa tasaustilityksen kustannuksiin ja riittävä teoskohtainen vaikuttavuus.

Vuoden 2016 toteutuneet laskutukset ja tilitykset radioalueelta ovat nyt tiedossa, ja näiden tietojen pohjalta teemme syyskuun 2017 tilityksen yhteydessä tasaustilityksen.

Tasaustilitys maksetaan seuraavien radiokanavien osalta: Yle Radio 1, YleX, Radio Nova, NRJ Energy, Iskelmä + kumppanit, City-radiot, Radio Rock, Radio Aalto, SuomiPOP sekä Loop.

Tasaustilityksessä maksettavat summat näkyvät verkkopalvelussa omina kanavakohtaisina tilitysalueina alkuperäisine esitystietoineen. Kanavat, jotka eivät ole mukana nyt maksettavassa tasaustilityksessä, mutta joiden kohdalla on tilitetty liian vähän tai liikaa, siirretään seuraavan vuoden arvioon.

Radiosoiton perusteella maksettavien taustamusiikkikorvausten tilittäminen nopeutuu

Radiosoiton perusteella maksettavan taustamusiikin korvauksia tilitetään syyskuun 2017 tilityksestä alkaen jokaisen Teoston tilityksen yhteydessä. Syyskuussa tilitetään yhden vuosineljänneksen ajalta ennustetun mukaiset korvaukset, perustuen Q1/2017 radioalueen raportteihin, arvioituihin laskutusmääriin ja musiikinkäyttötutkimuksen tuloksiin.

Jatkossa maksamme asiakkaillemme siis sekä radiokorvaukset että radiosoiton perusteella maksettavan taustamusiikin tilityksen neljä kertaa vuodessa, jokaisen Teoston tilityksen yhteydessä. Muut taustamusiikkikorvaukset, kuten konserttialueen ja elävän musiikin raportointiin perustuvat korvaukset, tilitetään toistaiseksi jatkossakin kerran vuodessa kesäkuun tilityksen yhteydessä.

Uusi tilitysalue: Helmiradio

Helmiradio tilitetään syyskuussa ensimmäistä kertaa omana tilitysalueenaan. Helmiradio oli viime vuonna ensimmäistä kertaa mukana kaupallisen radion tilityksessä ja Helmiradion korvaukset maksettiin aiemmin tilitysalueella ”Muut kaupalliset radiot”.

Syyskuun tilityksessä maksetaan:

113 070 €

Korjaustilitys *

56 845 €

Kaapeli- ja satelliittikanavien edelleenlähetys alikustantajille

50 645 €

TILITYS YHTEENSÄ

5 909 930 €

*Tilitykset näkyvät verkkopalvelussa alkuperäisillä tilitysalueilla

Huomasitko tilityksessä korjattavaa?

Jos huomasit tilityksessäsi puutteita tai korjattavaa, ilmoita niistä meille verkkopalvelun Huomautukset-osiossa 30.11. mennessä. Muistathan, että huomautukset tehdään ja hallinnoidaan vain Teoston verkkopalvelun kautta. Emme ota vastaan sähköpostin välityksellä lähetettyjä huomautuksia.  Käsittelemme tilitystä koskevat huomautukset saapumisjärjestyksessä mahdollisimman pian.