Musiikki luo kulttuuria, kasvua ja uusia työpaikkoja

Sisältö on kuningas myös uusissa digitaalisissa palveluissa

Teoston toimitusjohtaja Katri Sipilä osallistui sunnuntaina sisämarkkinoista ja palveluista vastaavan EU-komissaari Michel Barnierin kutsumaan keskustelutilaisuuteen Midem-tapahtumassa. Keskustelutilaisuuden teema oli musiikki ja digitaaliset markkinat.

Teosto on panostanut viime vuosina vahvasti uusien palveluiden lisensointiin. Tällä hetkellä Teoston lisensioimia suoratoisto- eli streaming- ja lataus- eli download-palveluita on jo 15 ja määrä kasvaa koko ajan.

”Me Teostossa haluamme tätäkin kautta olla mukana kehittämässä toimivia digitaalisia sisämarkkinoita. Tekijänoikeus ei suinkaan estä, vaan mahdollistaa kuluttajille uusia, laillisia tapoja nauttia musiikista”, totesi Teoston toimitusjohtaja Katri Sipilä.

Sipilä korosti puheenvuorossaan vahvasti myös sisällön ja tekijöiden merkitystä uusissa digitaalisissa palveluissa.

”Esimerkiksi streaming-palvelut, kuten Spotify tai Deezer ovat tapoja kuluttaa musiikkia, siinä missä savikiekot tai radiokin. Keskiössä on kuitenkin musiikki. Jos musiikintekijyys voi hyvin, uusia sisältöjä ja sitä kautta myös uusia palveluja ja tapoja kuluttaa musiikkia syntyy varmasti myös tulevaisuudessa”, Katri Sipilä totesi.

Musiikki luo Eurooppaan kasvua, työtä ja kulttuuria: Euroopan unionissa luovien alojen osuus BKT:stä on noin 4,5 prosenttia, ja luovat alat työllistävät yli 8,5 miljoonaa ihmistä.

”Digitaalisuuden mukanaan tuomia mahdollisuuksia olemme hyödyntäneet myös esimerkiksi siten, että testasimme ensimmäisenä tekijänoikeusjärjestönä maailmassa automaattista livemusiikintunnistusta Provinssirockissa 2012 yhdessä espanjalaisen teknologiayritys BMAT:n kanssa”, sanoi Sipilä.

Komissaari Barnierin kutsumassa paneelissa olivat mukana myös mm. ranskalaisen streaming-palvelu Deezerin toimitusjohtaja Axel Dauchez, Universal Music Publishingin johtaja Andrew Jenkins sekä U2-yhtyeen manageri Paul McGuinness.

Cannesissa Ranskassa järjestettävä Midem on maailman suurin vuotuinen musiikkialan ammattilaistapahtuma. Tapahtumaan osallistuu vuosittain lähes 7000 osallistujaa noin 75 eri maasta. Suomesta Cannesiin matkaa tänä vuonna yli 20 musiikkialan toimijaa. Musiikkivientiä Midemissä edistävät myös kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki ja Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Alexander Stubb.