Teosto ja BMAT kehittävät ensimmäisenä maailmassa livekeikkojen automaattista musiikintunnistusta

Säveltäjäin Tekijänoikeustoimisto Teosto ry ja espanjalainen teknologiayhtiö BMAT toteuttivat kesäkuussa 2012 tutkimuspilotin, jossa BMAT:n kehittämää musiikintunnistusteknologiaa kokeiltiin ensimmäistä kertaa liveympäristössä. Pilotilla Teosto keräsi ensimmäisiä kokemuksia musiikintunnistusteknologian toimivuudesta livekeikoilla jatkotyötä varten.

Pilotti toteutettiin Provinssirockissa Seinäjoella. Mukana oli kolme suomalaista bändiä (Nightwish, PMMP ja Notkea Rotta), joiden keikat tallennettiin. BMAT analysoi tallenteet ja Teosto arvioi tulosten perusteella tunnistusjärjestelmän toimivuutta.

Automaattinen musiikintunnistus on jo arkipäivää radio-, TV- ja verkkopalveluissa, mutta liveversioiden automaattinen tunnistaminen on teknisesti monin verroin haastavampaa. Eroavuudet tempossa, sävellajissa, soitinnuksessa ja kappalerakenteissa, yleisön äänet ja keikkapaikan akustiikka vaikeuttavat liveversioiden automaattista tunnistamista. Nyt testattu tunnistusjärjestelmä vertaa livetallenteita samojen kappaleiden studiotallenteisiin ja tuottaa tuloksena listan tunnistetuista kappaleista.

Pilotin tulokset ovat lupaavia. Testattu järjestelmä tuotti luotettavia ja tarkkoja tuloksia kahdessa kolmesta tutkitusta keikasta, ja toimi erityisen hyvin mainstream pop/rock-genren kappaleille. Vaikka järjestelmän toimivuudessa havaittiin vielä puutteita, on todennäköistä, että musiikintunnistusteknologiat tarjoavat lähivuosina tekijänoikeusjärjestöille ja muille musiikkialan toimijoille uuden luotettavan tavan tunnistaa ja raportoida elävän musiikin esityksiä automaattisesti.

”Uusien musiikintunnistusteknologioiden hyödyt musiikintekijöille tulevat näkymään automatisoituna, kustannustehokkaana ja nopeana tekijänoikeuskorvauksien keräämisenä ja maksamisena tekijöille. Teosto haluaa olla eturintamassa kehittämässä tulevaisuuden teknologisia ratkaisuja tekijänoikeuksien hallinnointiin, ja nyt testatun kaltaiset järjestelmät ovat osa ratkaisua”, sanoo Teoston toimitusjohtaja Katri Sipilä.

“BMAT on sitoutunut parantamaan jatkuvasti tunnistuspalveluidensa tehokkuutta ja laatua. Kehitystyömme perustuu kokemukseemme musiikin käytön monitoroinnista radio- ja TV-lähetyksissä ja verkkopalveluissa. Laajennamme tunnistuspalveluitamme parhaillaan uusille alueille, ja kun Teosto esitteli meille ajatuksen livemusiikintunnistushankkeesta, tartuimme siihen heti. Asiakkaidemme kuunteleminen ja tukeminen heille tärkeissä asioissa on yhtiömme keskeisiä arvoja. Olemme ylpeitä saadessamme työskennellä Teoston kanssa, joka BMAT:n tavoin pyrkii jatkuvasti kehittämään tapoja jakaa tekijänoikeuskorvauksia tekijöille”, toteaa BMAT:n toimitusjohtaja Alex Loscos.

Pilotti oli osa Teoston ”Musiikin tekijänoikeudet 2010-luvulla” -tutkimusprojektia, joka on saanut rahoitusta opetus- ja kulttuuriministeriöltä.