Teosto ja YouTube uusivat musiikin lisensointisopimuksen

YouTube ja Teosto ovat uusineet sopimuksen, jonka myötä Teoston edustamat musiikintekijät ja -kustantajat voivat saada tuloa musiikkinsa käytöstä YouTubessa.

Sopimus varmistaa, että musiikintekijöille ja -kustantajille maksetaan korvaus, kun heidän musiikkiaan kuunnellaan YouTubessa ja he voivat jatkossakin käyttää YouTubea jakelukanavanaan. Samalla myös YouTuben käyttäjät voivat edelleen nauttia haluamastaan videosisällöstä milloin ja miten haluavat.

Musiikintekijöille ja -kustantajille kertyy tuloa, kun YouTuben kumppaniohjelmaan kuuluvissa videoissa esitetään mainoksia. Uusittu sopimus perustuu ensi kertaa vuonna 2013 allekirjoitettuun sopimukseen, ja siinä huomioidaan myös YouTube Red -palvelun mahdollinen käynnistyminen Suomessa.
 
”Olemme hyvin tyytyväisiä sopimuksen uusimisesta ja siitä, että uusittu sopimus huomioi paremmin tekijöiden ja kustantajien oikeudet. Olemme toteuttaneet yhdessä myös teknisiä parannuksia, jotka mahdollistavat teosten tunnistamisen ja raportoinnin jatkuvan kehittämisen”, sanoo Teoston toimitusjohtaja Katri Sipilä.

”Haluamme varmistaa, että musiikintekijät ja kustantajat saavat työstään oikeudenmukaisen korvauksen ja että käyttäjämme voivat nauttia suosikkivideosisällöstään parhaalla mahdollisella tavalla”, sanoo YouTuben Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alueen kustantaja- ja järjestösuhteista vastaava johtaja Gudrun Schweppe. ”Sopimuksen uusiminen Teoston kanssa on tärkeä askel näiden tavoitteiden toteuttamisessa, minkä lisäksi tämä on iso asia myös kaikille suomalaisille YouTube-faneille.”

Lisätietoja:

Markus Kaarto
Senior Manager, Online, Broadcasting & Key Accounts
Puh. +358 40 922 0069
markus.kaarto@teosto.fi

Gustaf Brusewitz
PR & Communications Manager, Google Nordic
Puh. +46 734 311 550
gbrusewitz@google.com