Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Juhana Unkuri
Kuva: Jussi Helttunen

Iskelmä-radio: vahvasti ajan hermolla, vanhaa hylkäämättä

– Kotimaisen iskelmän ja kevyen musiikin suosio on kasvanut huimasti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Otamme kanavana tästä ylpeänä pienen pinssin omaan takinkaulukseemme. Olemme olleet osaltamme tuomassa esiin kotimaisia artisteja, niin valmiiksi tuttuja nimiä kuin uusia kykyjäkin, Iskelmä-radion kanavapäällikkö Ari Ojala pohtii.

Ojalan mukaan uuden vuosituhannen alkaessa monet suomalaiset radiokanavat alkoivat suosia ulkomaista musiikkia.

– Tuntui, että siinä kohtaa kotimainen musiikki jäi vähän jalkoihin ja perinteisempi suomalainen musiikki unohdettiin lähes kokonaan. Tutkimusten ja omien havaintojen perusteella totesimme, että sille oli kuitenkin tilausta.

Ojala ja kumppanit päättivät perustaa uuden kanavan ja valita nimen, josta heidän soittamansa musiikki hahmottuu helposti.

– Me lähestyimme asiaa etymologian kautta. Iskelmä tulee sanasta iskusävel, joka on käännös sanasta hitti. Joten halusimme soittaa kanavallamme hittejä aikuisille suomalaisille.

Uutta kivijalan päälle

Ojala toteaa, että kotimainen iskelmämusiikki alkoi jalostua kohti nykyistä muotoaan kymmenkunta vuotta sitten. Yleislinjana on se, että iskelmä on nykyään popimpaa kuin vielä vuosituhannen ensimmäisinä vuosina.

– Kansan suosikeiksi on alkanut nousta ehkä enemmän pop-puolelta lähteneitä artisteja, joiden biiseissä on selkeästi iskelmällisiä vaikutteita. Jo yhden artistin tosi iso hitti on saattanut liikuttaa radiokentän markkinoita johonkin suuntaan.

– Toisaalta näin radiokanavan näkökulmasta tyyli ei ole muuttunut radikaalisti vuosituhannen alkuvuosiin verrattuna. Jo aiemmin soitimme tanssimusiikkipiireistä tutuilta esiintyjiltä erityisesti radioon hyvin sopivia kappaleita.

Iskelmä-radio on vahvasti ajan hermolla, mutta ei hylkää myöskään vanhaa. Kanavalla soitetaan hittejä erityisesti 70-luvun loppupuolelta tähän päivään. Vanhempaa musiikkia soitetaan satunnaisesti.

– Kanavamme kivijalka rakentuu tutulle vanhemmalle musiikille. Jos porukka ei ole kyllästynyt esimerkiksi 80-luvun hitteihin 30 vuodessa, niihin ei kyllästytä ainakaan ihan äkkiä jatkossakaan. Näiden jatkeeksi haemme tulevia klassikkoja. Niitä ei löydy kuin uusia biisejä haistelemalla ja kokeilemalla.

Iskelmä-radion kuuntelijoiden keski-iässä ei ole tapahtunut juurikaan muutosta. Valtaosa tulee ikäryhmästä 35-55.

– Olemme onnistuneet löytämään kanavalle uutta yleisöä vuosien mittaan ja haluamme jatkossakin uusiutua, perinteitä kunnioittaen.

Adult contemporary -musiikkia

Ojala muistuttaa, että eri ihmisillä on erilaisia mielikuvia siitä, mitä iskelmä oikeastaan on. Se voidaan mieltää esimerkiksi tanssimusiikiksi. Ojalan mukaan suomalaiselle nykyiskelmälle voisi löytyä hyvä termi englanninkielisen jaottelun myötä.

– Vain vähän kärjistäen voi sanoa, että Suomessa on iskelmää, poppia ja rockia sekä esimerkiksi hiphoppia. Suomen kielessä ei ole vastinetta englanninkieliselle adult contemporary -musiikille, joka voisi sopia kuvaamaan hyvin nykyistä kotimaista iskelmämusiikkia.

Iskelmä on ollut aiemminkin suhteellinen ja liikkuva käsite.

70-luvun finnhitseistä suurin osa oli ulkomaisista pophiteistä tehtyjä käännöskappaleita.

– Suomennettuina niistä aikansa moderneista lauluista tuli iskelmää. Nykyään kappaleet tehdään omatoimisesti kotimaassa.

– Finnhitsien aikakaudelta voidaan mennä 15-20 vuotta taaksepäin. Tuolloin erityisesti Olavi Virta haki musiikkinsa koko ajan uusia vaikutteita ulkomailta ja teki paljon covereita. Suomessa myös nuo kappaleet sijoitettiin iskelmägenreen.

Ojala toteaa iskelmän imagon ylipäätään muuttuneen viime vuosina.

– Nykyään myös popparit ja rokkarit kirjoittavat mielellään biisejä iskelmäartisteille, eivätkä myöskään piiloudu jonkin pseudonimen taakse, kuten jotkut tekivät takavuosina.

Elämyksiä ja yhteisöllisyyttä

Moni asia on muuttunut Iskelmä-radion 16-vuotisen historian aikana. Iskelmän, musiikin tekemisen ja musiikkimarkkinoiden ohella myös radiokenttä on kokenut suuria muutoksia.

– Pieniä kanavia on poistunut ja isompia on tullut tilalle. Kilpailutilanne on hyvin erilainen kuin vuosituhannen alussa, mutta olemme onnistuneet pysymään hyvin mukana pelissä.

Yksi isoista muutoksista on tapahtumien määrän kasvaminen ja niiden aseman vahvistuminen vuosituhannen edetessä.

– Emme ole tapahtumajärjestäjän roolissa, mutta olemme omalla toiminnallamme vahva imagon luoja ja markkinoija. Teemme vuosittain yhteistyössä eri tapahtumajärjestäjien kanssa kymmeniä tapahtumia, jotka on nimikoitu radiokanavamme mukaan. Tämän vuoden aikana Iskelmän tapahtumissa vierailee yli 100 000 kävijää. Iskelmä-radio on kokonaisuus, joka tarjoaa kuunneltavaa musiikkia, elämyksiä ja yhteisöllisyyttä.

Jaa somessa