22.10.2018 Teksti: Henna Hietamäki . Kuvat: Jussi Helttunen

YleX valittiin tänä syksynä Vuoden radioksi sekä musiikkimediaksi. Tunnustuksen taustalla on panostus musiikkijournalismiin ja sosiaalisessa mediassa toimiviin sisältöihin. Ohjelmapäällikkö Hanne Kautto ja musiikkipäällikkö Tapio Hakanen kertovat, miten nuorisokanava pysyy ajassa mukana.

YleX:n ohjelmapäälliköllä Hanne Kautolla ja musiikkipäällikkö Tapio Hakasella on hyvä syy olla tyytyväisiä.

Heidän kanavansa valittiin lokakuussa Musiikki ja Media Industry Awards -kilpailussa Vuoden radioksi ja Vuoden musiikkimediaksi. Lisäksi YleX:n Jenni Poikelus valittiin Vuoden mediapersoonaksi ja Ida Karimaa Vuoden toimittajaksi.

Hanne Kautto on toiminut YleX:n ohjelmapäällikkönä nyt kolme vuotta. Tapio Hakanen on ollut kanavan musiikkipäällikkö kaksi vuotta. Molemmat ovat iloisia, että heidän vetämänsä uudistukset ovat saaneet alan sisällä näin hyvin tunnustusta.

“Meillä on täällä tosi hieno porukka, jossa kaikki puhaltavat yhteen hiileen ja tekevät töitä yhteisen visiomme eteen. Olemme pari vuotta tähdänneet siihen, että olisimme Suomen seuratuin musiikkimedia. Nyt olemme saaneet palkinnon siitä”, ohjelmapäällikkö Kautto toteaa.

Viime vuonna radion brändi fokusoitiin nimenomaan musiikkimediaksi. Vuosien varrella YleX:n monet musiikkiohjelmat oli lopetettu.

Tänä vuonna starttasimme ison määrän uusia musiikin erikoisohjelmia.

Kautto toteaa, että vaikka yksittäinen ohjelma ei olisi massahitti, niiden intohimoinen fanikunta tuo pienissä puroissa ison virran kanavalle.

“Esimerkiksi Teppo Vapauden vetämässä rock-show’ssa vieraili juuri punk-yhtye Pää Kii puhumassa uudesta levystään, joka myös kuunneltiin ohjelmassa kokonaisuudessaan. Se nelinkertaisti lähetyksen kuunteluluvut”, Kautto kertoo.

Panostusta musiikkijournalismiin

Musiikkipäällikkö Hakanen toteaa, että ajoitus erikoisohjelmien paluulle oli nyt oikea.

“Kun ohjelmia kuunnellaan yhä enemmän omalla kännykällä tai tietokoneella missä ja milloin itse halutaan, eri genreistä kiinnostuneille löytyy eri tavalla tilausta. Nyt meillä on ohjelmaa vaihtoehtomusiikille, rockille, räpille ja niin edelleen”, Hakanen selittää.

Radion kuunteleminen on yleistynyt on demand -palveluna, jolloin lähetys on jälkikäteen kuunneltavissa myös radion verkkosivuilta.

Ohjelmapäällikkö Kautto selittää, että radion kuuntelu FM-taajuksilla on kaiken kaikkiaan laskenut, mutta on demandin puolella kuuntelu on kovassa kasvussa. Pian aloitetaan myös useampia podcast-ohjelmia, jotka ovat luotu nimenomaan vain netin puolelle.

“Olemme tehneet paljon sen eteen, että radion sisältöihin panostamisen lisäksi teemme hyvää musiikkijournalismia ja muuta sisältöä myös muille alustoille”, Hakanen kertoo.

“Meillä on viihteellistä ja nopeaa sisältöä esimerkiksi Instagramissa ja Youtubessa, mutta myös perusteellisesti tehtyjä artikkeleita verkkosivuilla luettavana. Musiikkijournalismi on vähentynyt median haasteiden takia ja mielestäni on tärkeä tehtävä esimerkiksi käsitellä alan ilmiöitä syvällisesti tai haastatella nousevia artisteja”, Hakanen jatkaa.

Kiikarissa uusi musiikki

Nousevat artistit ovat asia, mitä YleX muutenkin seuraa aktiivisesti.

“Meidän missiomme on paitsi soittaa nuorille kuuntelijoille heitä kiinnostavaa musiikkia, myös olla aktiivinen toimija Suomen musiikkikentässä ja tuoda uusia artisteja esille”, Tapio Hakanen toteaa.

Toisin kuin monet kaupalliset radiot, YleX ei arvioi uutta musiikkia testiyleisöllä, vaan musiikkitoimittajat tekevät itse päätökset. Soittolistoja tehdään kahdeksan hengen tiimityönä ja erikoismusiikkilähetysten toimittajat valitsevat itse, mitä ohjelmissaan soittavat.


Ohjelmaa juontava Jenni Poikelus valittiin Vuoden 2018 mediapersoonaksi. 

“BBC Radio 1 on joskus hieman röyhkeästi todennut, että muut soittavat hittejä, mutta he luovat ne. Me näemme asian niin, että kun näemme hienon junan, hyppäämme sen kyytiin, kun se on juuri lähdössä liikkeelle. Haluamme olla mukana lahjakkaiden talenttien tarinassa jo heti alkuvaiheessa. Kaiken takana on hyvä musiikki”, Hanne Kautto toteaa.

Kanavalla on myös lisätty kotimaisen musiikin esittämistä, jonka osuus on tällä hetkellä noin puolet kaikesta musiikista.

Musiikkipäällikkö Hakanen toteaa, että juuri musiikin tuoreus, kotimaisuusaste ja lisäksi musiikkityylien moninaisuus ovat asioita, jotka erottavat kanavan kaupallisista toimijoista.

Sisällöt yleisön luo

YleX:n ydinkohderyhmää ovat 15-29-vuotiaat.

“Se on itsessään todella laaja ryhmä. Saman ikäisilläkin ihmisillä voi olla aivan erilaiset kiinnostuksen kohteet. Myös suuri määrä ydinkohderyhmää vanhempia ihmisiä kuuntelee YleX:ää”, Kautto toteaa.

“Koska kohteenamme ovat nuoret, sen täytyy näkyä tunnelmassa ja kuulua äänensävyssä. Juttuja tehdään viihdyttävästi pilke silmäkulmassa. Vaikka käsittelemme paljon musiikkia, emme ole nihkeitä rokkipoliiseja. Kritiikki on kuitenkin tarvittaessa journalismissa läsnä”, Kautto jatkaa.

Nuoret kanava tavoittaa nykyään parhaiten somessa. Sisältöihin Facebookissa, Youtubessa ja Instagramissa on panostettu aivan uudella tavalla.

Kanavapäällikkö Kautto on resurssoinut yhä enemmän ihmisiä tekemään sisältöjä “digiin”. Ennen sosiaalinen media on ollut tukitoimintaa ja promootiota radiolle, mutta nyt se nähdään vahvana alustana, jolla on omat sisältönsä.

“Viimeisin FB-video esimerkiksi oli iso hitti: sillä on ollut jo 600 000 katselua”, Kautto kertoo ylpeänä.

Lähtökohta on ollut se, että uusille sisällöille on tarvetta aluistoilla, joissa ihmiset jo valmiiksi viettävät paljon aikaa.

“Tärkein tekijä sosiaalisen median sisältöjemme menestykselle on kuitenkin tämä ryhmä ihmisiä, jotka niitä ovat tekemässä”, Kautto ja Hakanen kehuvat.

“Olemme kuunnelleet, mitä ihmiset haluavat tehdä, kuka on hyvä missäkin ja antaneet tilaa luoda omannäköistä ilmaisua”, Kautto kertoo.

LUE MYÖS

Nykyhetkessä läsnä: Ylen Radio Suomi päivittää tyyliään

Kaupallisen radion kingi: haastattelussa Sami Tenkanen

Iskelmä-radio: vahvasti ajan hermolla, vanhaa hylkäämättä

Vuoden paikallisradio: Vahvasti raumalainen Ramona