Annual Report Introductory

Annual Report Articles

Musiikin käyttö 2015

Radio ja televisio edelleen suurimpia tuloalueita

Radio ja televisio ovat edelleen suurimpia alueita musiikin käytössä. Niiden osuus keräämistämme esityskorvauksista oli 59 prosenttia vuonna 2015 sisältäen radio- ja televisioyhtiöiden online-korvaukset.

Yleisradion merkitys Teoston musiikintekijäasiakkaille on suuri. Kotimainen musiikki soi niin televisiossa kuin radiossakin ja musiikkia esitettiin monipuolisesti. Vuonna 2015 teimme Yleisradion kanssa myös yhteistyötä Uuden musiikin kilpailun tiimoilta. Tarjosimme ilmaisen asiakkuuden niille kilpailukappaleiden tekijöille, jotka eivät vielä olleet asiakkaitamme. Lisäksi Teoston musiikintekijäraati oli mukana valitsemassa UMK-finaalissa kilpailun voittajaa ja Suomen Euroviisuehdokasta.

Mainosrahoitteisia televisiokanavia koetteli yleinen median murros ja taloustilanne. Isojen kaupallisten televisioyhtiöiden vaikeudet heijastuivat musiikintekijöille maksettaviin korvauksiin ja hankaloittivat neuvottelujamme. Myös muutama Suomessa pitkään toiminut maksutelevisiokanava lopetti toimintansa täällä vuoden 2015 aikana.

Vaikka mennyt vuosi oli kaupallisille radioille hyvä, useiden kanavien musiikkimäärät laskivat, mikä vaikutti tilitettäviin korvauksiin. Teosto ei myöskään kerännyt enää erillistä vähimmäiskorvausta radioiden rinnakkaislähetyksistä netissä. Positiivinen asia musiikintekijöiden kannalta oli kotimaista musiikkia soittavan SuomiPopin nousu Suomen suurimmaksi ja kuunnelluimmaksi kaupalliseksi radioksi.

Musiikin online-korvaukset kasvavat vauhdilla

Tulomme online-palveluiden käytöstä kasvoivat noin 20 prosenttia edellisestä vuodesta –  prosentuaalisesti musiikkikorvausten suurin kasvu tulikin juuri tältä alueelta vuonna 2015. Keräämiemme online-korvausten määrä oli yhteensä 4 miljoonaa euroa. Luku ei sisällä kotimaisia nettitelevisiopalveluita, kuten Ruutu tai Katsomo.

Kansainvälisen online-musiikkipalveluiden laskutuksen ja prosessoinnin Teostolle hoiti NCB:n ja englantilaisen PRS for Musicin omistama yhteisyritys Network of Music Partners A/S.

Kansainvälisten vertailujen perusteella suomalaiset ovat käyttäneet muita useammin käyttäjälle ilmaisia online-palveluita musiikin kuunteluun. Vuonna 2015 julkaistun Polaris Nordic -tutkimuksemme perusteella Pohjoismaiden tasolla 15-65-vuotiaista kuitenkin jo lähes joka neljäs maksaa digitaalisesta musiikista. Tällä hetkellä nopeimmin kasvavia musiikin käyttöalueita ovatkin juuri verkon musiikki ja -videopalvelut. Uskomme kasvun jatkuvan myös vuonna 2016.

Vuonna 2015 suuria online-asiakkaitamme olivat esimerkiksi Spotify, Netflix ja YouTube. Lisäksi Suomessa lanseerattiin uusia palveluita, kuten Tidal ja Apple Music. Myös Spotifyn yrityspalvelu Soundtrack Your Brand saapui markkinoille.

Näiden lisäksi marraskuussa näki päivänvalon maailman mittakaavassakin ainutlaatuinen rahapeli Hitti, jota olemme kehittäneet tiiviisti Veikkauksen, Universal Musicin ja Sonyn kanssa. Hitti-nettiarpa on nyt vuoden mittaisella testijaksolla, jonka aikana kokeillaan täysin uutta digitaalisen musiikin ansaintamallia kotimaisille musiikintekijöille.

Kansainvälisten musiikin online-palveluiden lisensointi tulee tulevaisuudessa siirtymään yhteishallinnointilain myötä ns. lisensointikeskittymiin eli hubeihin. Kun laki tulee Suomessa voimaan, muutos tulee vaikuttamaan Teoston asemaan kansainvälisten online-palveluiden lisensoijana.

Fyysisten äänitteiden myynti väheni edelleen

Haasteet fyysisten äänitallenteiden markkinoilla jatkuivat. Fyysisten äänitteiden (esimerkiksi cd- ja dvd-levyjen) myynti on laskenut tasaisesti viime vuosina, mikä on näkynyt myös musiikintekijöille tilitettävissä tekijänoikeuskorvauksissa. Samaan aikaan digitaalisten musiikkipalveluiden käyttö on kasvanut.

Musiikkituottajat IFPI Finland ry:n mukaan digitaalisen musiikin markkinaosuus on jatkanut Suomessa vahvaa kasvuaan. Vuonna 2014 digitaalinen myynti ylitti ensi kertaa fyysisten tallenteiden myynnin ja viime vuonna tammi-kesäkuun aikana digitaalisen musiikin osuus kohosi 72 prosenttiin.

Fyysisten äänitteiden tallennuskorvaukset laskivat vuonna 2015 jopa yli kolmanneksen verrattuna vuoteen 2014. Merkittävä lasku selittyy osin kansainvälisiin äänitesopimuksiin perustuvien tallennuskorvausten tilittämisen viivästyksestä. Todellinen tallennuskorvauksien lasku oli kokonaisuutena noin 25 % verrattuna vuoteen 2014.

Teosto on siirtänyt tallennusoikeuksien hallinnon yhteispohjoismaiselle Nordisk Copyright Bureaulle (NCB), joka hoitaa fyysisten tallennustuotteiden lisensoinnin ja asiakaspalvelun Teoston puolesta. Rajat ylittävien online-palveluiden osalta lisensoinnin hoitaa Teosto. Tällaisten palveluiden taustaprosessien käsittelystä vastaa Network of Music Partners A/S (NMP), joka on NCB:n osittain omistama yhtiö.

Taustamusiikin käyttö lisääntyi liikuntapalveluissa

Taustamusiikin käyttö kasvoi hieman vuonna 2015, noin 1,4 prosenttia edellisestä vuodesta. Suurin kasvu tapahtui liikuntasektorilla, joka lisäsi taustamusiikin käyttöä 8,7 prosenttia. Kasvua vauhdittivat uusien liikuntapaikkojen avaaminen ja keskusten tuntivalikoimien lisääntyminen.

Ravintoloissa markkinatilanne säilyi melko vaikeana, minkä lisäksi huono kesäsää verotti terassikauden myyntiä. Myös kaupan alan murros jatkui, ja esimerkiksi hiusalan yrittäjien määrä on vähentynyt vuosina 2013–2015 yli 12 000 yrityksestä noin 10 000 yritykseen.

Muutokset heijastuivat kaupan alalla taustamusiikin käytön määriin ja laskutukseen. Positiivistakin kehitystä nähtiin, kun jotkut myymäläketjut panostivat asiakasviihtyvyyteensä ja siirtyivät takaisin edustamamme musiikin käyttäjiksi.

Kokonaisuudessaan taustamusiikin käyttö ravintoloissa ja asiakastiloissa säilyi lähes ennallaan – kasvua oli molemmissa 1,1 prosenttia.

Laaja kirjo festivaaleja innosti suomalaisia

Tuottomme elävän musiikin alueella kasvoivat 11,1 prosenttia vuonna 2015. Kasvua vauhditti esimerkiksi monipuolinen festivaalitarjonta, joka sai kuluttajat hyvin liikkeelle. Kotimainen musiikki oli kovassa nousussa, ja festivaaleilla nähtiin myös isoja ulkomaisia tähtiä, kuten Ellie Goulding Ruisrockissa sekä Muse ja Calvin Harris Provinssirockissa.

Urbaanin musiikin kuuntelijoita hemmoteltiin uudella Sideways-tapahtumalla ja myös monet perinteiset ja pienemmät festivaalit laajensivat tapahtumiensa kokoa, mistä hyvä esimerkki on Kotkan Meripäivät. Myös perinteikäs Provinssirock laajensi tarjontaansa neljälle päivälle, mikä kertoo festivaalien vetovoimasta.

Stadionkeikkojen elpymistä oli nähtävissä vuonna 2015. Esimerkiksi AC/DC konsertoi kesällä Hämeenlinnassa. Vuosi 2016 tullee olemaan isojen konserttikiertueiden suhteen vieläkin vilkkaampi.

Osaltaan vuoden 2015 hyvään tulokseen vaikuttivat yhdessä Gramexin kanssa lanseeraamamme Tapahtumalupa, joka on tehostanut tapahtumien laskutusprosessia sekä korvausten maksua oikeudenomistajille.

Festivaalit ja konsertit ovat edellisvuosina kärsineet kiristyvistä säädöksistä. Etenkin Helsingissä keskustelua on aiheuttanut vaihteleva käytäntö melurajoitusten suhteen. Tammikuussa 2016 laadittiin uusi ohjeistus ulkoilmakonserttien päättymisaikojen osalta: se sallii entistä useampia, myöhään jatkuvia ulkoilmakonsertteja kesäkauden aikana.

Tv-ohjelmien verkkotallennuspalvelut vihdoin lisensoinnin piiriin

Vuonna 2015 tekijänoikeuskorvauksiin tuli uusi tuloalue, kun verkkotallennuspalvelut saatettiin lisensoitavien palveluiden piiriin. Kyse on teleoperaattorien tarjoamasta palvelusta, jossa kuluttaja voi tallentaa tv-ohjelmia omaan käyttöönsä myöhempää katselua varten.

Verkkotallennuspalveluita koskeva tekijänoikeuslain muutos astui voimaan heinäkuussa 2015. Palveluiden lisensoinnista vastaa Kopiosto, jonka kautta Teoston, Tuotoksen ja Gramexin asiakkaat saavat tekijänkorvauksia sisältöjensä käytöstä.

Teoston asiakkaille verkkotallennuspalveluiden lisensointi tarkoittaa vuosittaisia lisätuloja.

Yhteisyritys sujuvoittamaan musiikkilupien hankintaa

Gramexin kanssa perustamamme yhteisyritys GT Musiikkiluvat Oy (GTM) vastaa tulevaisuudessa niin Teoston kuin Gramexinkin taustamusiikki- ja tapahtumalupien myynnistä, markkinoinnista, laskutuksesta ja asiakaspalvelusta.

Meillä ja Gramexilla on molemmilla lähes 40 000 taustamusiikkia käyttävää tai tapahtumia järjestävää asiakasta. Suurimmalla osalla heistä on erillinen sopimus molempien järjestöjen kanssa. Uuden yrityksen myötä lupien hankinnasta tulee helpompaa, sillä asiakkaat saavat jatkossa molempien järjestöjen luvat samasta paikasta.

Vuonna 2015 valmistelimme GTM:n toimintaa sovittamalla yhteen Teoston ja Gramexin asiakkuuksia ja tuotteita sekä rakentamalla asiakkuudenhallinnan prosesseja ja järjestelmiä. Ensimmäisiä asiakkaita GTM alkanee palvella tulevan vuoden vaihteen tienoilla.

Tapahtumalupa helpottaa tapahtumajärjestäjien työtä

Tammikuussa 2015 otimme Gramexin kanssa käyttöön yhteisen Tapahtumaluvan. Tapahtumalupa on tarkoitettu toimijoille, jotka järjestävät konsertteja, festivaaleja, näytöksiä, näyttelyitä, messuja tai muita tapahtumia, joissa soitetaan musiikkia.

Uusi lupa helpottaa tapahtumajärjestäjien työtä: Tapahtumalupa kattaa sopimuksen sekä Teoston että Gramexin kanssa ja koskee musiikin käyttöä asiakkaan kaikissa tapahtumissa.

Tapahtumalupaa haetaan sähköisesti Teoston verkkosivuilla. Avasimme tapahtumien järjestäjille myös verkkopalvelun, jossa he voivat ilmoittaa musiikinkäyttöön ja luvan laskutukseen liittyviä tietoja milloin vain. Palvelun avaamisen ja uusien käytäntöjen myötä tapahtumien järjestäjät ovat ilmoittaneet tapahtumansa aiempaa aktiivisemmin ja raportointi on parantunut. Uudistus on myös tehostanut tapahtumien laskutusprosessia ja korvausten maksamista oikeudenomistajille.

Avasimme livedatan kehittäjien käyttöön

Osallistuimme viime vuonna Open Finland Challenge -kilpailuun ja avasimme sovelluskehittäjien käyttöön avoimen rajapinnan livemusiikkidataamme, joka on Suomen suurin ja kattavin tietokanta elävän musiikin tapahtumista.

Open Finland Challenge on Pohjoismaiden suurin avointa dataa ja avointa tietoa hyödyntävä innovaatiokilpailu. Se toimii kiihdytyskaistana avointa yhteiskuntaa edistäville digitaalisille innovaatioille sekä verkostona avoimesta datasta kiinnostuneille asiantuntijoille.

Haastoimme kehittäjät rikastamaan elävän musiikin dataa ja hahmottelemaan sille uusia, innovatiivisia käyttömahdollisuuksia. Haluamme edesauttaa kehitystyötä, joka hyödyttää musiikin tekijöitä ja artisteja, musiikkimarkkinoita ja kuluttajia. Livedatassamme olivat mukana kaikki meille ilmoitetut Suomessa vuonna 2014 järjestetyt keikat festivaaleista ja konserteista pienempiin tilaisuuksiin: esitysten ajankohdat ja paikkatiedot, esiintyjät, esitetyt teokset sekä teosten tekijätiedot.

Osana kilpailua järjestimme syyskuussa 2015 oman Teosto HackDay -kehittäjätapahtuman Open Finland Challengen kanssa. HackDayssa tarjosimme lisätietoa aiheesta kiinnostuneille sovelluskehittäjille ja tuimme mahdollisuuksia viedä eteenpäin kilpailuun liittyviä hankkeita.

Livedatan avaaminen oli uusi mielenkiintoinen avaus alallamme ja se toi meille paljon positiivista huomiota. Jatkamme livedataan liittyvää kehitystyötä myös kuluvana vuonna.

Pohjoismainen musiikinkäyttötutkimus: Nuoret löytävät uuden musiikin somesta

Osana Polaris Nordic -yhteistyötä teetimme yhdessä norjalaisen Tonon ja tanskalaisen Kodan kanssa laajan Polaris Nordic Digital Music Survey -kyselytutkimuksen, joka toteutettiin Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa syyskuussa 2015.

Tutkimuksen mukaan 12–17-vuotiaille nuorille selkeästi tärkein kanava uuden musiikin löytämiseen ovat kaverit. Kaksikymppisillä tärkeimmät kanavat uuden musiikin löytämiseen ovat radio ja YouTube ja yli 30-vuotiailla pääasiallinen kanava uuden musiikin löytämiseen oli radio.

Kyselyn tuloksista käy ilmi, että musiikkiin liittyviä sisältöjä kulutetaan ja jaetaan aktiivisesti sosiaalisessa mediassa. Tässä nuoret ovat eturintamassa: kolmasosa (35 %) heistä kertoi löytävänsä kiinnostavaa musiikkia somekanavien kautta. Nuoret kokeilevat myös uusia musiikkipalveluita tutkimuksen ikäryhmistä hanakimmin.

Pohjoismainen kysely toteutettiin nyt toista kertaa. Tutkimuksen toteutti YouGovin nettikyselynä ja sen kohderyhmänä olivat 12–65-vuotiaat netinkäyttäjät. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 3 200.

Katso tiivistelmä tutkimustuloksista:  http://www.teosto.fi/sites/default/files/files/20151016_Teosto_PolarisNordicSurvey2015.pdf