Toimitusjohtajan esipuhe: Yhdessä kohti muutoksia

Vuonna 2016 uudistimme strategiaa ja vahvistimme kumppanuuksia. Toimintaympäristömme muuttuessa vauhdilla halusimme tarkentaa suuntaa, johon olemme matkalla.

Strategiatyössä määrittelimme Teoston toiminnalle kolme tavoitetta: Tarjoamme vaivattoman käyttöliittymän musiikin kokemiseen ja käyttöön sekä ammattilaisille helpon tavan heidän oikeuksiensa suojaamiseen. Toimimme myös tehokkaana markkinapaikkana musiikin eri toimijoiden kaupankäynnille sekä tarjoamme yhteisön erilaisille musiikin tekijöille ja valvomme heidän etujaan.

Haluamme tarjota kilpailukykyisiä ja helppokäyttöisiä palveluita asiakkaillemme ja oikeudenomistajillemme. Siihen tarvitsemme vahvoja verkostoja – emme pyri tekemään kaikkea itse, vaan etsimme toteutuksiin osaavimmat kumppanit.

Hyvänä esimerkkinä tästä on loppuvuonna 2016 toimintansa aloittanut Gramexin ja Teoston yhteisyritys GT Musiikkiluvat Oy (GTM). Vuoden 2017 aikana taustamusiikkiasiakkaat siirtyvät GT Musiikkilupien asiakkaiksi ja uuden toimintamallin myötä yritys huolehtii taustamusiikkilupien asiakaspalvelusta ja myynnistä yhden luukun periaatteella.

Myös kansainväliset kumppanuudet ovat osa tärkeä osa toimintaamme ja jatkoimme tiivistä Polaris Nordic -yhteistyötä tanskalaisen Kodan ja norjalaisen Tonon kanssa. Vakiinnutimme yhdessä toimintatapojamme kansainvälisen ICE-teostietokannan asiakkaana ja pidimme yllä yhteisiä tilitys- ja raportointijärjestelmiä. Ryhdyimme myös kartoittamaan vaihtoehtoja rajat ylittävien online-palvelujen lisensointiin.

Jo vakiintuneiden kumppanuuksien lisäksi haluamme olla yhä enemmän mahdollistamassa myös uudenlaista musiikkiliiketoimintaa. Seuraamme tiiviisti alan startup-yrityksiä ja olemme mukana useissa tutkimus- ja kehityshankkeissa. Olimme pääyhteistyökumppani Slush Music -tapahtumassa, joka järjestettiin vuonna 2016 Slushin yhteydessä ensi kertaa.

Vuoden 2017 alussa Suomessa tuli voimaan EU-direktiiviin perustuva yhteishallinnointilaki, joka lisää oikeudenomistajien valinnan mahdollisuuksia. Laki sääntelee käytännössä kaikkea tekijänoikeusjärjestöjen eli yhteishallinnointiorganisaatioiden harjoittamaa taloudellista toimintaa, erityisesti oikeudenhaltijan ja järjestön välistä asiakkuutta.

Kulunut vuosi osoitti jälleen kerran sen, että muutos pysyvää. Tavoitteemme ovat kuitenkin kirkkaita. Nyt uuden strategiamme toteuttaminen vaatii muutosvalmiutta, määrätietoista johtamista, rajat ylittävää yhteistyötä ja uudenlaisia toimintatapoja kaikilta. Me olemme valmiita – tervetuloa mukaan!

Katri Sipilä,