Siirry sisältöön

Reklamaatiot ja valvontapyynnöt

Tee reklamaatio kirjautumalla verkkopalveluumme

Jos huomaat maksetussa tilityksessäsi puutteita tai korjattavaa, voit tehdä siitä reklamaation. Kerro reklamaatiossa, minkä teoksen (yhden tai useamman) esityksestä et ole saanut korvauksia ollenkaan tai maksettu korvaus on virheellinen.  

Verkkopalvelun Reklamaatiot-osiosta löydät tarkat ohjeet reklamaation tekemiseen. Reklamaation voi tehdä sekä Suomessa että ulkomailla tapahtuneesta esiintymisestä tai esityksestä, josta tilitys puuttuu kokonaan tai se on virheellinen. Reklamaation voi tehdä enintään kolme vuotta esiintymisen tai esityksen jälkeen.  

Ennen reklamaation tekemistä

  • Tarkista tilitysaikataulu tilityskalenterista: esityskorvaukset etenevät maksuun tilitysalueesta riippuen vasta 6-12 kuukautta teoksen esittämisen jälkeen. Tilitysalueita ovat mm. konsertit, radio, tv ja taustamusiikki.
  • Tarkista, että teos löytyy Omat teokset –listaltasi 
  • Tarkista, että teoksen teosilmoitus on tehty ja mahdollisen kustannussopimuksen tiedot ilmoitettu Teostoon viimeistään 5 kk ennen kuin odotat teoksesta tilitystä.  
  • Tarkista, että pankkitilitietosi ovat oikein. Mikäli pankkitiedot puuttuvat tai ovat virheelliset, maksua ei voida suorittaa. Pankkitiedot voit tarkistaa verkkopalvelun Maksetut korvaukset -välilehdeltä.
  • Huomioi, että jos tiedot on ilmoitettu myöhemmin, tilitys maksetaan seuraavassa tilityksessä eikä siitä tarvitse tehdä reklamaatiota. Jos taas olet vahvistanut teosilmoituksia Vahvistamattomat teokset -osiossa tai palauttanut teosten tarkistuslistan alle 2 viikkoa tilityksen maksupäivästä, teokset ehtivät mukaan vasta seuraavaan tilitykseen
  • Huomioi, että ulkomaisten esitysten korvaukset saadaan maksuun usein vasta 18 kuukautta esiintymisen tai esityksen jälkeen. 
  • Arvioi, onko teoksellesi kertynyt korvauksia yli 25 €:n maksurajan. Vinkki: Teostoon liittyminen maksaa 124 €. Katso täältä>> konkreettisia esimerkkejä, mitä esimerkiksi tuon summan kertymiseen tarvitaan.

Reklamaatioiden käsittelyaika  

Käsittelemme reklamaatiot saapumisjärjestyksessä ja ne pyritään käsittelemään mahdollisimman pian. Puuttuvien esitystietojen saaminen voi kuitenkin kestää, joten valitettavasti reklamaatioiden käsittelyaika on useita viikkoja tai varsinkin ulkomaisten esiintymisten ja esitysten kohdalla jopa kuukausia. Lähetämme sinulle kuitenkin automaattisesti tietoa käsittelyprosessin etenemisestä.  

Mitä tarkemmat tiedot annat esiintymisestä tai esityksestä, josta tilitys puuttuu tai on virheellinen, sitä nopeampaa sen käsittely on.  

Puuttuvan osan maksaminen

Jos reklamaatio on aiheellinen, maksamme puuttuvan tilityksen seuraavassa mahdollisessa tilityksessä. Esimerkiksi, jos reklamaatiosi on käsitelty valmiiksi toukokuun loppuun mennessä, puuttuneet korvaukset maksetaan sinulle kesäkuussa.  

Ulkomaisten korvausten valvontapyyntö – mikä se on? 

Jotta voisimme mahdollisimman nopeasti maksaa sinulle esityskorvaukset musiikkisi esittämisestä myös ulkomailla, ulkomaisista esiintymisistä ja esityksistä kannattaa tehdä meille valvontapyyntö heti niiden toteutumisen jälkeen. Toisin kuin reklamaatiot valvontapyynnöt tehdään siis jo ennen odotettavissa olevaa tilitystä. 

Valvontapyyntö on nimensä mukaisesti meille lähetetty pyyntö valvoa, että ulkomainen tekijänoikeusjärjestö kerää ja tilittää musiikkisi esityskorvaukset meille, jotta me voimme maksaa ne sinulle. Suomessa tapahtuneista esiintymisistä tai esityksistä valvontapyyntöjä ei tarvitse tehdä. 

Me lähetämme saamamme valvontapyynnöt kootusti neljä kertaa vuodessa (kvartaaleittain) niiden maiden tekijänoikeusjärjestöille, joissa esiintyminen tai esitys on ollut ja pyydämme kyseisiä järjestöjä varmistamaan, että esityskorvaukset kerätään ja tilitetään meille, jotta voimme maksaa ne edelleen sinulle. 

Missä ja miten valvontapyyntö esityksestä ulkomailla tehdään 

Jos olet itse esiintynyt ulkomailla keikalla tai konsertissa, valvontapyyntöä ei tarvitse tehdä. 
Riittää, kun teet esiintymisestä esitysilmoituksen verkkopalvelun Esiintymiset-osiossa.

Jos joku muu esittää tai on esittänyt musiikkiasi ulkomailla, tee esityksestä valvontapyyntö.

  • esim. taidemusiikin orkesteriesitykset
  • musiikkisi esitykset ulkomaisella tv- tai radiokanavalla

Valvontapyynnön teet lähettämällä meille Yhteydenottolomakkeellamme seuraavat tiedot esityksestä (valitse lomakkeella Olen Säveltäjä, sanoittaja tai sovittaja > Olen jo Teoston asiakas >Valvontapyyntö)

  • Esitettyjen teosten nimet
  • Muiden tekjöiden nimet, jos et ole teoksen ainoa tekjiä
  • Kanava, ohjelma tai elokuva jossa musiikkia on esitetty
  • Maa, jossa musiikkia on esitetty
  • Koska musiikkia on esitetty (kuukausi ja vuosi, jos et tiedä tarkkoja päiviä) 

Jokaisen maan tekijänoikeusjärjestöllä on oma tilitysaikataulunsa ja tilityssääntönsä

Pääsääntöisesti saamme tilitykset ulkomailla tapahtuneista esiintymisistä tai esityksistä esitysmaan järjestöltä 6-12 kuukauden kuluttua esityksestä. Käsittelemme ulkomailta meille tilitetyt korvaukset ja maksamme ne sinulle viimeistään 6 kuukauden kuluttua siitä, kun olemme vastaanottaneet korvaukset ulkomailta.  

Valvontapyyntöjä voi tehdä myös takautuvasti vielä kolme vuotta esiintymisen tai esityksen jälkeen. Sen jälkeen tehtyjä valvontapyyntöjä ei enää käsitellä eikä niiden perusteella voida maksaa korvauksia.  

Annathan meille palautetta!

Kehitämme verkkosivujamme ja otamme mielellämme vastaan palautetta. Vastaaminen onnistuu nopeasti!

Evästeet Teoston verkkosivustolla

Eväste on pieni tekstitiedosto, joka tallentuu tietokoneellesi tai muulle laitteellesi ja tallentaa tietoa käynnistäsi Verkkosivustolla. Evästeiden avulla Teosto parantaa palveluidensa käytettävyyttä.

Evästeillä kerättyjä tietoja ei lähtökohtaisesti yhdistetä tunnistettuun henkilöön liittyviin henkilötietoihin, mutta jotkut evästeillä kerättävät tiedot saattavat olla välillisesti yhdistettävissä tunnistettuun henkilöön liittyviin henkilötietoihin.

Lue lisää tietosuojalausekkeestamme ja evästeselosteestamme.

Evästekategoriat
Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä verkkosivustomme saatavuuden varmistamiseksi. Ne esimerkiksi lataavat osan verkkosivustomme toiminnoista etukäteen nopeuttaakseen verkkosivuston latautumista. Välttämättömiä evästeitä käytetään myös valitsemiesi asetusten määrittämiseen ja muistamiseen. Voit kieltää välttämättömien evästeiden käytön selainasetuksissasi, mutta huomioithan, etteivät verkkosivuston kaikki toiminnot ja osat sen jälkeen toimi välttämättä kunnolla.
Lisätietoja evästeistä

Analytiikkaevästeet

Käytämme analytiikkaevästeitä kehittääksemme verkkosivustomme toimintaa. Analytiikkaevästeillä kerätään tietoa muun muassa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivustoamme ja miten he navigoivat verkkosivuston eri välilehtien välillä. Tietoja käytetään lähtökohtaisesti anonyymissä muodossa.
Lisätietoa: tietosuojalauseke ja evästeseloste

Toiminnalliset evästeet

Toiminnallisten evästeiden avulla voimme tarjota verkkosivustollamme erilaisia toimintoja, kuten soittolistoja ja reaaliaikaisen chatin. Jos kiellät toiminnallisten evästeiden käytön, osa tai kaikki näistä toiminnoista ei välttämättä toimi oikein.
Lisätietoa evästeistä

Markkinointievästeet

Markkinointievästeet auttavat meitä räätälöimään markkinointia ja tarjoamaan verkkosivustomme käyttäjille tulevaisuudessa yksilöllisempiä palveluita. Keräämme markkinointievästeiden avulla tietoja esimerkiksi käyttäjän käyttäytymisestä ja mieltymyksistä verkkosivustollamme.
Lisätietoa evästeistä