Joulukuun tilityksessä Teoston asiakkaille 10 miljoonaa euroa

Joulukuun tilityksessä 13.12.2018 musiikintekijöille ja -kustantajille maksetaan yhteensä 10,0 miljoonaa euroa. Tästä 4,8 miljoonaa euroa maksetaan kotimaisille asiakkaillemme.

Tilityksessä maksetaan korvaukset seuraavilta alueilta ja ajanjaksoilta (voit klikata kuvan suuremmaksi):

Teoston asiakkaille maksettavat korvaukset oikeusluokittain:

Oikeusluokka

Tallennuskorvaukset (NCB)

30.6.2018 mennessä maksetut

0,89

Korjaustilitys: mm. puuttuneet teosilmoitukset, selvinneet kiistat

30.9.2018 mennessä kertyneet/ratkotut

0,17

*NMP eli Network of Music Partners A/S hoitaa kansainvälisten online-musiikkipalveluiden laskutuksen ja prosessoinnin Teoston puolesta. NMP:n omistavat NCB ja englantilainen PRS for Music.

Huomioitavaa joulukuun tilityksessä

TV-TILITYKSET NYT KVARTAALEITTAIN

Muistathan, että olemme nopeuttaneet TV-tilityksiä syyskuusta 2018 alkaen, ja maksamme jatkossa tv-korvauksia jokaisen tilityksemme yhteydessä. Joulukuun tilityksessä maksamme tv-korvauksia vuonna 2018 huhti- kesäkuussa tv:ssä esitetylle musiikille. Nopeutuksessa mukana olevien tv-kanavien listaus löytyy alta taulukosta.

VIDEO ON DEMAND -KORVAUKSIA EI MUKANA JOULUKUUN TILITYKSESSÄ

Joulukuun tilityksessä oli tarkoitus maksaa Viaplayn ja iTunesin Video on Demand -korvaukset. Nämä korvaukset jäivät kuitenkin puuttumaan joulukuun tilityksestä, maksamme näiden palveluiden tilitykset niin nopeasti kuin mahdollista vuoden 2019 puolella.

Muiden VoD-palveluiden korvaukset maksettiin syyskuussa 2018.

ALUSTAVAT TILITYSTIEDOT VERKKOPALVELUSSA

Tilitystiedot näkyvät asiakkaillemme verkkopalvelussa noin 10 päivää ennen maksupäivää. Huomaathan, että kyseessä ovat tässä vaiheessa alustavat luvut tilityksestä, jotka saattavat muuttua maksupäivään mennessä. Luvut eivät myöskään sisällä NMP:n Online- tai NCB:n Offline-korvauksia; näiden alueiden korvaukset näkyvät vasta lopullisten maksutietojen yhteydessä.

Pienin tilityksessä maksettava summa on 25 euroa. Jos tilityksestä kertynyt summa jää tämän alle, se jää kerryttämään korvauksia kunnes 25 euron raja on saavutettu. Tilitysrajan ylittävä summa tulee maksuun seuraavan mahdollisen tilityksen yhteydessä.

Mikäli tilityksen saava kustantaja on arvonlisäverovelvollinen, maksamme tilityksen arvonlisäverollisena.

Musiikinkäyttöalueiden sisällöt joulukuun tilityksessä

Tilitysalue

Esitysalue

Muuta

RADIO

Yle valtakunnalliset radiokanavat

Yle Radio 1, Yle Radio Suomi, YleX, Radio Extrem, Radio Vega, Yle Yöradio, Ylen Klassinen, Yle Puhe

Ylen maakuntaradiot

Yle maakuntaradiot (suomen-, ruotsin- ja saamenkieliset lähetykset)

Kaupalliset radiokanavat

Kukin erikseen: Radio Nova, City-radiot (Bauer), Radio Rock, Radio Aalto, Radio Dei, SuomiPOP, NRJ Energy, Iskelmä (Bauer) + kumppanit, KissFM, MetroFM, Radio Pori, NRJ Nostalgia, Loop, Helmiradio, Hitmix, Suomirock, pienet kaupalliset radiot

Sisältää internet-radiokorvauksia.

TELEVISIO

Yle TV1, Yle TV2, Yle Teema, Yle Fem, MTV3, MTV3 Ava, Sub, Nelonen, Jim, Liv, TV5, Kutonen, Fox, Hero, Frii, TLC, National Geographic

Tässä ryhmässä tilitetään myös maksullisten TV-kanavien korvauksia, netti-TV-korvauksia.

STREAMING

Yle verkkopalvelut

Yle Areena

Yleisradion maksama esityskorvaus musiikinkäytöstä internet-palvelussa.

TAUSTAMUSIIKKI

Taustamusiikki, radio

Radioalueen raportteja hyödynnetty taustamusiikkitilityksen jaossa (kts. taulukko alla)

TAUSTAMUSIIKKI, RADIO -TILITYSALUE SISÄLTÄÄ MUSIIKIN KÄYTÖN SEURAAVILLA ALUEILLA:

• Ravintolat, mekaaninen
  • Asiakastilat
  • Kauneus- ja terveyspalvelut
  • Taksit
  • Ravintolat, mekaaninen tanssi ja karaoke
  • Majoitustilat
  • Musiikkiautomaatit
  • Henkilökuntamusiikki
  • Linja-autot ja junat

Huomasitko tilityksessä korjattavaa? Tee huomautus verkkopalvelussa

Jos huomasit tilityksessäsi puutteita tai korjattavaa, ilmoita niistä meille verkkopalvelun Huomautukset-osiossa viimeistään 31.1.2019. Käsittelemme tilitystä koskevat huomautukset saapumisjärjestyksessä mahdollisimman pian.

Huomaathan, että olemme lisänneet tekijöiden verkkopalveluun uuden osion, jossa löydät tietoa tunnistamattomaksi jääneistä teoksista, joilla on ollut esityksiä Suomessa. Löydät listan verkkopalvelun Teokset-osion sivupalkista otsikolla ”Tunnistamattomat teokset”. Jos löydät omia teoksiasi listalta, se tarkoittaa, että teoksen osalta kaikki tekijätiedot eivät ole kunnossa. Seuraathan tällaisessa tapauksessa verkkopalvelussa olevia ohjeita ja ole yhteydessä Teostoon.

Tee teosilmoitus heti teoksen valmistuttua

Muistathan, että voimme maksaa korvauksia vain niistä teoksista, joista olemme saaneet ajoissa teosilmoituksen. Teethän teosilmoituksen aina mahdollisimman nopeasti teoksen tekemisen yhteydessä. Näin varmistat, että teos on tietokannoissamme ja pystymme kohdistamaan sille ilmoitettuja esityksiä ja teokselle kuuluvia tilityksiä jo mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tällöin myös tilitysten korjaamisen ja reklamaatioiden tarve vähenee.