Vuoden 2017 tilitykset

Maksamme tilityksiä asiakkaanamme oleville musiikintekijöille ja -kustantajille neljästi vuodessa: keväällä, kesällä, syksyllä ja ennen joulua. Vuonna 2017 maaliskuun tilitys maksetaan 23.3., kesäkuun tilitys 15.6., syyskuun tilitys viikolla 21.9. ja joulukuun tilitys 15.12.

Se, paljonko rahaa on jaossa vuosittain, riippuu musiikin käyttäjiltä vuosittain kerättyjen korvausten määrästä.

Yksittäisen tekijän tilityksen määrää riippuu siitä, kuinka paljon kappaletta on esitetty ja mikä on hänen osuutensa teokselle tilitettävästä korvauksesta. Teoksen tekijät sopivat itse, miten teokselle kohdistettavat korvaukset jaetaan tekijöiden kesken.

Radiossa ja televisiossa kerättyjen korvausten ja näin ollen myös tilitysten määrään vaikuttaa muun muassa

• musiikin esityskanavan tavoittavuus (onko kanava valtakunnallinen vai paikallinen)
  • esityksen kesto
  • esityskertojen määrä
  • kaupallisilla kanavilla myös kanavien liikevaihto

Tapahtumissa, livekeikoilla ja konserteissa kerättävän korvauksen ja sen myötä tilityksen määrään vaikuttavat esityspaikan koko sekä maksullisissa tapahtumissa pääsylipputulot ja ilmaistapahtumissa yleisömäärä. Esityspaikan koko tarkoittaa tapahtumapaikan yleisökapasiteettia, eli kuinka paljon yleisöä tilassa saa enintään olla.