Vuoden raportööri valittu

Vuoden raportööri -kunniakirja jaetaan vuosittain henkilölle tai taholle, joka tekee esimerkillisesti esitysilmoitukset. Vuoden 2014 kunniakirjan sai Markku Aro.

Markku Aro on mallikelpoisella esitysraportoinnillaan varmistanut esityskorvaukset säveltäjille, sanoittajille ja sovittajille. Aro on tehnyt esitysilmoitukset huolellisesti ja ajoissa, ja osoittanut näin arvostustaan musiikintekijöitä kohtaan.

”Pohjimmiltani haluan näin kiittää suomalaisia säveltäjiä ja lauluntekijöitä, koska se on vähintä mitä voin tehdä, että saan vastakin laulaa heidän tekemiään lauluja. Toivon, että kaikki muutkin kevyen musiikin esittäjät olisivat aktiivisia tekemään ilmoitukset Teostoon. Näin menisivät palkkiot oikeisiin osoitteisiin ja iskelmäkulttuuri pysyisi hengissä,” Markku Aro toteaa kiitossanoissaan.

Vuoden raportööri -kunniakirjan lisäksi jaetaan myös Vuoden järjestäjäraportööri –kunniakirja taholle, joka raportoi ansiokkaasti tiedot tilaisuuksistaan. Tänä vuonna järjestäjäraportööri -kunniakirjan sai Kylpylähotelli Levitunturi.

Vuoden raportööri -palkinnoilla halutaan kunnioittaa sellaisia esittäjiä ja tapahtumien järjestäjiä, jotka hoitavat musiikkitietojen ja lipputulojen raportoinnin asiaankuuluvalla tavalla. Näin varmistetaan, että myös musiikintekijät eli säveltäjät, sanoittajat ja sovittajat saavat työstään korvauksen. Esitysraportoinnin avulla Teosto ohjaa tekijänoikeuskorvaukset juuri niille henkilöille, joiden tekemiä kappaleita on esitetty julkisesti. Esityskorvaukset ovat musiikintekijälle usein ainoa tulonlähde.

Ensimmäisen kerran kunniakirjat jaettiin vuonna 2010. Palkintona luovutettujen kunniakirjojen allekirjoittajina ovat Teosto ry, Säveltäjät ja Sanoittajat Elvis ry, Suomen Säveltäjät ry sekä Suomen Musiikkikustantajat ry.