Uratarina: Jennah Vainio tutkii työssään sävellyksiä ja arvioi plagiointiepäilyksiä

”Työni edellyttää nuotinlukutaitoa ja intohimoa musiikkiin”, kertoo Teoston musiikkiasiantuntija Jennah Vainio. Ainutlaatuisessa tehtävässä työskentelevä Jennah arvioi erilaisia riffejä ja sointukulkuja ja antaa neuvontaa plagiointitapauksissa musiikintekijöille.

Itsekin taidemusiikkia säveltävä asiantuntija kertoo työnsä antavan huikean näköalan Suomen musiikkimaailmaan ja sen monimuotoisuuteen. Kuuntele haastattelun lopuksi Jennahin sävellys beatboksaajalle ja sinfoniaorkesterille!

Kerro taustasi?

Taustani liittyy ennen kaikkea musiikkiin. Olen opiskellut musiikkitiedettä Helsingin yliopistolla ja Sibelius-Akatemiassa sävellystä ja musiikinteoriaa. Näiden lisäksi opiskelin sähkökitaraa Pop Jazz opistossa.

Kitaraa aloin soitella 12-vuotiaana ja yläasteella löysin Yngwie Malmsteenin, joka yhdisteli barokkia, klassista ja metallia. Paganinista ja Vivaldista vaikutteita saanut Yngwie johdatti minutkin taidemusiikin pariin. Itse sävellän ns. semivakavaa taidemusiikkia jossa mm. yhdistelen metallia, poppia ja klassista.

Miten päädyit Teostoon töihin?

Vuonna 2005 Teostolle haettiin ohjelmistoasiamiestä eli nykyaikana musiikkiasiantuntijan nimikkeellä työskentelevää henkilöä. Suomen säveltäjät ry suositteli minua tehtävään, sillä työhön vaadittiin laaja-alaista musiikin osaamista.

Ennen Teostoa olin muun muassa kirjastoalan yrityksessä BTJ:ssä tuotepäällikkönä sekä vapaana taiteilijana, mutta haettava tehtävä vaikutti niin kiinnostavalta, että siirryin Teostolle töihin. 

Millaista työsi on?

Työskentelen ohjelmistotoimikunnassa, joka käsittelee mm. plagiointikysymyksiä ja määrittelee tekijänoikeussuojasta vapaiden teosten sovittajaosuuksia. Säveltämisen ja sovittamisen rajaviivoista kyselevät niin huippuammattilaiset kuin kellaribänditkin. 

Kun musiikintekijä ottaa plagiointiepäilyissä minuun yhteyttä, selvittelen asiaa ja pyydän epäillyn plagiaatin tekijältä kirjallista selvitystä asiassa. Vertailemme toimikunnan asiantuntijoiden kanssa teoksia kuunnellen ja nuotteja lukien sekä saatuja selvityksiä. Ohjelmatoimikunnassa meitä on yhteensä kuusi henkilöä Teoston jäsenjärjestöistä.

Amerikassa plagiaateista syntyy herkästi riitoja ja epäilyksiä, mutta Suomessa ajatellaan, että teoksessa pitää olla selkeä dominoiva osa esim. kertosäkeen tahdit. Pelkkä sävelien tai harmonioiden samankaltaisuus ei riitä, eivätkä plagiointikiistat ole Suomessa bisnestä. Mutta tämä työ tietysti muistuttaa, että teosten takana on tekijöitä, jotka haluavat ansaita leipänsä.

Kaiken kaikkiaan on todettava, että kaikki sävelkulut ja harmoniat on jo käytetty, joten oman kappaleen tunnelmia voi löytää sieltä täältä. Moni pelaakin tietyllä tunnistettavuudella. Suosittelen usein co-composer mallia, joka ehkäisee sitä, että vain yksi on säveltäjä ja muut ovat sovittajia. Joku voi olla myöskin säveltäjä pienemmillä osuuksilla, jos on vaikka keksinyt olennaisen riffin biisiin.

Plagiointiin liittyvien tehtävien lisäksi työskentelen sävellystilaustoimikunnassa, joka jakaa apurahaa partituurimusiikkia varten. Siinä tilaajataho, esim. big band tai kamariorkesteri, voi hakea apurahaa tilatakseen säveltäjältä teoksen. Lisäksi työhöni kuuluu musiikin tilitys- ja raportointitehtäviä.

Mikä työssäsi on kiinnostavinta?

Tämä työ on opettanut paljon, esim. juridista tekijänoikeustietoutta. On myös kiinnostavaa seurata musiikkikentän muutosta ja miten digitalisaatio muuttaa ansaintalogiikan malleja. Soisin jokaiselle ammattimaiselle musiikintekijälle tämän työn tarjoaman näkökulman, josta näkee musiikkikentän monimuotoisuuden, kuinka paljon hyviä säveltäjiä Suomessa on ja miten erilainen musiikki voi löytää kuulijansa.

Millaista Teostossa on työskennellä?

Viihdyn tosi hyvin. Ympärilläni on aikaansaavaa porukkaa ja kivoja työkavereita. Ja ainakin omassa tiimissäni arvostetaan yksilöllisyyttä ja omakohtaisuutta sekä jaetaan vastuuta ja annetaan mahdollisuus työskennellä itsenäisesti. 

Mikä inspiroi vapaa-ajalla?

Sävellän aktiivisesti ja esityksiäkin on säännöllisesti. Tällä hetkellä teen sellokonserttoa. Tarkoitus on, että se tulisi Tampere Fillharmonian esitykseen.

Musiikin suhteen olen moniruokainen – teen kevyttä, raskasta ja vakavaa. Nyt teen musiikkia triolle nimeltään Frauen Feuer, joka esittää klubiskeneen sopivaa pop-elektronikaa: Mukana ovat laulaja/artisti/malli Diana Ball, sähkösellisti Seeli Toivio ja itse sävellän ja laulan. Tavoitteet ovat korkealla ja mukana on myös tanssijoita!

Kuuntele katkelma Jennahin beatboksaajalle ja sinfoniaorkesterille säveltämästä teoksesta Fujiko's Fairy Tale

Haastattelu: Kaisa Huikuri
Kuva: Saara Vuorjoki