12 tiimiä jatkaa musiikin digitaalista tulevaisuutta kehittävässä #NextStageChallenge -kilpailussa

Touko-kesäkuussa järjestettävä virtuaalinen #NextStageChallenge etsii keinoja musiikin digitaalisten live-elämysten tuottamiseksi. Kaksiviikkoinen Hackathon-osuus päättyi keskiviikkona 20.5. Palveluita jatkokehittävään kiihdyttämöohjelmaan eteni 12 tiimiä. 

#NextStageChallenge etsii nopeita ratkaisuja, jotka luovat musiikkialalle ja erityisesti livemusiikin digitaaliseen esittämiseen uusia liiketoimintamalleja. Uudet palvelut voivat vastata akuuttiin koronatilanteeseen, mutta luovat toivottavasti myös täysin uusia, pitkäaikaisia muutoksia. Kilpailun järjestäjiä ovat Teoston lisäksi kymmenen muuta eurooppalaista musiikkialan huipputoimijaa. 

Kaikkiaan kilpailuun haki 425 hakijaa 39 maasta. Mukana oli myös useampi suomalainen tiimi. Kaksi viikkoa kestäneen Hackathonin päätteeksi osallistujatiimit pitchasivat innovaationsa euroopan musiikin ja teknologian ammattilaisia edustavalle raadille keskiviikkona 20.5.

Suomesta raadissa istui Teoston Turo Pekari, joka oli positiivisesti yllättynyt pitchien tasosta.

”Koronakriisi on pakottanut koko musiikkibisneksen miettimään uudelleen ansaintalogiikoita verkossa. Next Stage Challengeen hakeneiden tiimien laatu ja määrä sekä hankkeessa mukana olevien musiikkibisneksen huippuammattilaisten laaja joukko osoittavat asian tärkeyden. Teostolle järjestäjänä mukana oleminen on ikkunapaikka musiikkialan tulevaisuuteen.”

Kiihdyttämöohjelma käynnissä kesäkuun 9. päivään asti

 
Innovaatioita pitchattiin kolmessa eri kategoriassaJokaisesta kategoriasta valittiin kaksi voittajaa, jotka pääsevät suoraan kilpailun kiihdyttämöohjelmaan. Siinä palveluita kehitetään edelleen nimekkään mentorijoukon voimin. Teosto on mukana myös kiihdyttämöohjelman sisällöissä.

  • Tapahtumatuotanto ja jakelu -luokan voittajat olivat NEMT, ohjelmistopaketti, joka auttaa elektronisen musiikin tekijöitä toimimaan yhdessä sekä JamSpace, ratkaisu muusikoille etänä tapahtuvaan harjoitteluun. 

  • Fanikokemus-kategorian voittajat olivat 0W1, jonka teknologia luo vuorovaikutuksen mahdollisuuksia striimattuihin online-kkonsertteihin sekä Alissia, joka panostaa virtuaalikokemusten rakentamiseen online-keikoilla. 

  • Arvonluonti-kategoriassa voittajia olivat Kooati, jonka ratkaisu auttaa artisteja online-keikkojen ansainnassa lipunmyynnin, virtuaaliostosten ja sponsoroinnin keinoin Kendraio, joka on oikeuksien hallinnan dashboard-ratkaisu musiikin tekijöille. 

Hackathon-osion voittajien lisäksi kiihdyttämöön otettiin mukaan 6 lupaavaa valmista startupia, joilla katsottiin olevan lähiajan markkinapotentiaalia. Näiden joukossa on mm. suomalainen Hyperlive, jonka ratkaisu auttaa musiikkialan toimijoita tunnistamaan arvokkaimmat teokset, joita kannattaa julkaista ja promotoida

Kiihdyttämöohjelma jatkuu heinäkuun 9. päivään asti, ja huipentuu esittelytilaisuuteen Wallifornia Music Tech –tapahtumassa, joka järjestetään tänä vuonna virtuaalisesti 7-9.7.2020

Lue lisää