19.04.2018 Teksti: Juhana Unkuri. Kuvat: Kreetta Järvenpää

”Teoston hallituksen jäsenenä on ollut mielenkiintoista seurata aitiopaikalta musiikkimaailman muutosta. Näyttää siltä, että viimeisten 10-15 vuoden aikana kilpailu tekijänoikeusmarkkinoista on koventunut”, pohtii vapunpäivänä eläkkeelle jäävä Fennica Gehrman Oy:n kustannuspäällikkö Ari Nieminen.

Ari Nieminen (65) ehti työskennellä Teoston hallituksessa vuodesta 2007 alkaen aina tämän vuoden huhtikuuhun saakka.

Hän toteaa, että Teoston on tärkeää säilyttää paikallisen musiikkielämän tuntemus ja hoitaa oman maan asiat hyvin. Samalla on kuitenkin pystyttävä toimimaan maailmalla tehokkaasti. Niemisen mukaan pohjoismainen yhteistyö on tähän luonteva ratkaisu.

”Tämä työ onkin jo hyvällä alulla. Jatkossa olisi hyvä saada pohjoismaisten tekijänoikeusjärjestöjen kesken jonkinlainen kattojärjestö tai yhteisyritys, joka hoitaisi musiikin tekijänoikeuksia pohjoismaisella tasolla. Pohjimmiltaan kysymys on tehokkaasta rahan keräämisestä sekä riittävän oikeusmassan hallinnasta. Isomman toimijan myötä syntyy merkittävyyttä ja myös kuluprosentti saadaan pidettyä matalana.”

Nieminen pohtii, että myös suuri yleisö on alkanut pikkuhiljaa ymmärtää paremmin tekijänoikeuksia.

”Musiikin käyttö lisääntyy koko ajan. On tärkeää, että musiikista maksaminen tehdään riittävän helpoksi ja vaivattomaksi.”

Sähköisen nuotinnoksen pioneeritoimijoita

Nieminen kiinnostui musiikista alle 10-vuotiaana, kun kotiin hankittiin piano. Hän alkoi soittaa myös isoveljeltä käyttämättä jäänyttä viulua ja teini-iässä alkoivat kiinnostaa kitarasankarit: Eric Clapton, Jimi Hendrix ja Frank Zappa.

”Niinpä minäkin aloin vinguttaa sähkökitaraa. Zappahan käytti musiikissaan myös uuden konserttimusiikin aineksia. Sitä kautta minulle avautui tie uuteen musiikkiin.”

Armeijan jälkeen Nieminen opiskeli musiikkitiedettä Helsingin yliopistossa. Opiskeluaikana hän pääsi osa-aikatöihin Musiikki-Fazerin nuottimyymälään.

”Koen sen olleen minulle eräänlainen korkeakoulu”, hän toteaa.

Nieminen kertoo tutustuneensa nuottien kautta siihen, mitä kaikkea musiikkia maailmassa on.

Yliopistolta hän valmistui humanististen tieteiden kandidaatiksi. Maisteriopinnot jäivät, kun työelämä vei mukanaan ja Nieminen pääsi kustannustoimittajaksi Musiikki-Fazerin nuottikustantamoon 1980-luvun alkupuolella.

Hän perehtyi työssään tietokoneen avulla tehtävään sähköiseen nuotinnokseen ja hankki Fazerille eräänä ensimmäisistä kustantajista maailmassa Finale-nuotinkirjoitusohjelman 1980-luvun lopulla. 1990-luvun alkuvuosina Nieminen työskenteli joitakin vuosia nuotinnoksen parissa myös freelancerina.

”Sillä välin Musiikki-Fazer oli myyty Warnerille. Minut kutsuttiin vuonna 1995 tuotantopäälliköksi Warner/Chappellin nuottikustantamoon ja muutama vuosi myöhemmin minut istutettiin kustannuspäällikön paikalle Pekka Sipilän siirryttyä muihin tehtäviin.”

Vuonna 2002 Warner päätti luopua taidemusiikin kustantamisesta Pohjoismaissa. Tällöin Musiikki-Fazerin entinen toimitusjohtaja Jussi Westö sekä ruotsalaisen Gehrmans Musikförlagin johtaja Kettil Skarby perustivat Suomeen Fennica Gehrman Oy:n huolehtimaan suomalaisen taidemusiikin kustannusoikeuksista. Myös Nieminen oli yksi yrityksen perustajajäsenistä.

Mukavia muistoja, haastavaa työtä

Teostoon Nieminen tutustui ensimmäisen kerran hankkiessaan tietoja musiikkitoimittajana. Kustannuspäälliköksi tultuaan hän alkoi käydä Teoston vuosikokouksissa ahkerammin.

”Noilta 90-luvun puolenvälin ja vuosituhannen vaihteen kokousten jälkeisiltä illallisilta on jäänyt mieleen monia hauskoja hetkiä, esimerkiksi säveltäjien Erik Bergmanin ja Rauno Lehtisen illallispuheet ja veljelliset yhteenotot liittyen silloisiin genrekysymyksiin.”

Teoston hallitukseen Nieminen valittiin vuonna 2007. Hän kertoo oppineensa Teoston hallituksessa paljon asioita ja ymmärtäneensä pian, miten haastavaa Teoston työ on - varsinkin striimauksen ja internetin jakelukanavien aikana.

”Tilityksiin liittyvää ja hallittavaa dataa syntyy joka päivä käsittämättömiä määriä. Teostotulot koostuvat pienistä puroista. Toivottavasti tietotekniikan puolelta löytyy jatkossa uudenlaisia ratkaisuja, joilla tilitykset saataisiin kulkemaan tekijöille ja kustantajille entistä nopeammin.”

”Minusta on ällistyttävää, miten hyvin Teosto on pitänyt pintansa alan muutoksista huolimatta. Liikevaihto on ollut koko ajan jopa pienessä kasvussa. Nyt ollaan ehkä kuitenkin jo kasvun huipulla, vaikka itse musiikin käyttö epäilemättä tulee edelleen kasvamaan maailmassa.”

Nieminen kehuu hallituskollegoita ja erityisesti Teoston johtoryhmää.

”Ulkopuolisia asiantuntijoitakin on viime vuosina hyödynnetty taitavasti. Ehkä heitä voitaisiin jatkossa käyttää jopa hallituksen varsinaisina jäseninä.”

Matkustelua musiikin merkeissä

Nieminen toteaa kuunnelleensa aina musiikkia monipuolisesti. Hänen mukaansa kaikenlaisesta musiikista voi löytää helmiä ja hienoja asioita.

”Erilaisiin musiikkikulttuureihin ja musiikin historiaan perehtymällä oppii tiettyjä lainalaisuuksia. Samalla nykymusiikki avautuu ihan uudella tavalla”, Nieminen sanoo ja kertoo aikovansa seurata myös eläkepäivinään uutta suomalaista musiikkia.

”Nuorempaa säveltäjäpolvea ja uusia kantaesityksiä on aina kiinnostava seurata. Aion myös yrittää kaivaa esiin vanhoja soittotaitoja - omaksi iloksi ja ehkä vähän perheen ja kavereitten kiusaksi. Onneksi nykyään on sähköpiano, niin voi laittaa töpselin seinään ja kuulokkeet korville”, hän naurahtaa.

Suunnitelmissa on myös kodin remontointia, pihahommia ja matkustelua.

”Kotimaassa kesän musiikkifestivaalitarjonta on loputon ja ties vaikka lähtisin vielä Interrailille uudestaan vanhoilla päivilläni. Ja Veronan ooppera-areena on vielä näkemättä!”