Finn Andersson, musiikkivideo, Teosto
13.11.2017 Teksti: Heikki Jokinen. Kuvat: Mikko Törmänen / Lehtikuva

Finn Andersson on ohjannut lukuisia musiikkivideoita. Hän toteaa, että musiikkivideon on kyettävä osoittamaan, miksi kenenkään pitäisi kiinnostua kyseisestä musiikista. "Omat ambitioni musiikkivideoiden teossa ovat aina olleet lyhytelokuvamaisia. Tarina on tärkeintä."

Tarina on keino päästä siihen, mikä musiikkivideossa on oleellista: tuoda esiintyjästä näkyviin jotakin ominta, erityispiirteitä tai tyyliä. Musiikkivideon on osoitettava, miksi kenenkään pitäisi kiinnostua tästä musiikista, Andersson sanoo.

Ei ole yhtä oikeaa tapaa toimia. "Itse käsikirjoitan sataprosenttisesti musiikkivideoni ja keksin idean. Tällöin ohjaaja vaikuttaa paljon."

Musiikkivideo on kuitenkin aina tilaustyö.

"Ymmärrän hyvin, että muutkin haluavat vaikuttaa siihen. Levy-yhtiölläkin on ajatus siitä, kuka artisti on ja kenelle hänen musiikkinsa suuntautuu."

Ideointi lähtee aina musiikkikappaleesta. "Jauhan biisiä loputtomasti kuulokkeista, voin kuunnella sitä satojakin kertoja. Jostakin tulee ahaa-elämys, tunne tai ajatus."

Musiikin tarkka kuuntelu auttaa, sillä silloin tuntee kappaleen jokaisen kohdan. Finn Andersson toimii itsekin muusikkona, mikä auttaa musiikin analysoinnissa.

"Musiikkivideon ohjaajan on oltava musiikin ystävä, ja minähän olen."

Nykytekniikka mahdollistaa musiikkivideon kuvaamisen vaikka matkapuhelimella, mutta Andersson korostaa elokuvamaisuuden tärkeyttä musiikkivideossa.

"Musiikkivideoita sanotaan kokeilukentäksi, ja sitä se on yhä. Välineistö on kehittynyt ja se on fantastinen asia. Se auttaa uusien tekijöiden esiintuloa."

Mitään ei kuitenkaan kannata tehdä väline edellä, Andersson sanoo. "Musiikkivideo on oma taidemuotonsa. Hyvät jäävät elämään, käyttötavara unohtuu." Siksi musiikkivideon ohjaajan on oltava lopullinen päättäjä, kuvauspäivänä jopa diktaattori.

"Näkemys on kaikki kaikessa, muutoin tulee keskivertoa."

Finn Andersson on tehnyt viime aikoina enemmän mainoksia kuin musiikkivideoita. Moni muukin ohjaaja vaihtelee näiden välillä.

"Musiikkivideossa on vapaammat kädet ja pienemmät budjetit, ne perustuvat usein ohjaajan haluun toteuttaa työ. Molemmat ovat tilaustöitä, niissä on tilaaja ja maksaja."

Andersson on Musiikin edistämissäätiön audiovisuaalisen tuotannon tukea jakavan ryhmän puheenjohtaja.

"Se on ehdottoman mielekäs näköalapaikka. Olen iloinen, että voin olla tukemassa uusia ja vanhojakin tekijöitä. Minulle musiikkivideot ovat olleet ponnahduslauta, on hienoa auttaa muita."

Uusia tekijöitä on paljon.

"Mukaan on tullut huumoriryhmiäkin omine Youtube-kanavineen, kuten Humorgruppen Kaj. Tällaiset tekijät ovat oppineet uuden ketteryyden jakelussa."

Musiikkivideoiden kautta nousee uusia yrittäjiä.

"He aloittavat esimerkiksi oman bändin tai tuttava-artistin musiikkivideoilla, kouluttautuvat ja perustavat tuotantoyhtiön. Hienoa, että musiikkivideo rohkaisee yrittämään."

Musiikin edistämissäätiö edistää ja tukee kotimaista musiikkia

Teoston ja Gramexin perustaman Musiikin edistämissäätiön eli MESin tarkoituksena on edistää ja tukea kotimaista monimuotoista musiikkia. Tukitoiminnan tehtäväalueet ovat:

  • äänitetuotannon tuki
  • elävän musiikin tuki
  • audiovisuaalisen musiikkituotannon tuki
  • markkinointi- ja vientituki
  • työskentelytuki
  • julkaisu-, koulutus- ja tutkimustuki

Lue lisää: Musiikin edistämissäätiö

 

palaa alkuun