Satu Risteli, Helmiradio, Teosto, Teostory
16.11.2016 Teksti: Juhana Unkuri. Kuvat: Jussi Helttunen

Helmiradio, suomalaisen radiokentän uusi toimija, soittaa up-tempoisia englanninkielisiä hittejä 1970- ja 1980 -luvuilta. ”Helmiradion kaiken tekemisen tarkoituksena on luoda kuulijalle hyvää fiilistä”, ohjelmapäällikkö Satu Risteli kertoo.

- Emme soita minkään levyn b-puolia, vaan jokainen soittamamme kappale on hitti. Näin biisit ovat tuttuja suurelle osalle kuulijoitamme, Risteli kuvailee.

Ristelin mukaan hyvä fiilis syntyy ennen kaikkea kappaleiden rytmistä ja temposta.

- Tämän tyylisten kappaleiden teksteissäkään ei välttämättä olla aivan synkimmässä tilassa eikä sydän vereslihalla, hän luonnehtii.

Tällä hetkellä Helmiradion kappaleista kaksi kolmasosaa on 80-luvulta ja loput 70-luvulta.

- Vuosikymmenet eivät ole kiveen hakattuja. Meillä saattaa soida kappaleita vaikkapa vuosilta 1968 ja 1991. Oleellista on, että kappale sopii kanavallemme soundillisesti. Ainakaan näillä näkymin emme soita esimerkiksi ysäridiskoa.

Naisia kuulijakunnassa

Kanavan ensisijaisena kohderyhmänä ovat aikuiset naiset. Risteli toteaa, että myös miesten halutaan viihtyvän Helmiradion parissa. Tällä hetkellä kuuntelijoista noin 60 prosenttia on naisia ja noin 40 prosenttia miehiä.

Nelonen Median omistama kanava aloitti toimintansa viime toukokuussa. Toistaiseksi Helmiradio on tavoittanut lähes 300 000 kuuntelijaa viikossa. Helmiradiota on kuunnellut viikoittain noin kymmenen prosenttia 45-64 -vuotiaista radiota kuuntelevista naisista.

- Kuusi kuukautta ei ole radiobisneksessä pitkä aika. Ihmiset ovat löytäneet meidät hyvin ja olemme jo vakiinnuttaneet asemaamme jonkin verran. Uskomme, että eri puolilta Suomea löytyy kuitenkin vielä paljon lisääkin potentiaalisia Helmiradion kuuntelijoita.

Musiikin rooli korostuu

Helmiradion filosofiana on soittaa paljon musiikkia ja luottaa musiikin voimaan. Ristelin mukaan kanavan juontajat puhuvat lyhyemmin kuin monilla muilla kanavilla.

- Puheemme on napakkaa ja tiivistä. Juontajalle on itse asiassa monesti haastavampaa kertoa jokin asia minuutissa kuin kolmessa minuutissa. Juontajamme eivät myöskään muistele vanhoja asioita, eivätkä liiku menneen ajan tunnelmissa. He kertovat tuoreita uutisia, puhuvat ajankohtaisista asioista ja katsovat eteenpäin. Musiikki saa viedä kuulijan ajatukset menneeseen.

Vaikka Helmiradio ei soita tuoreita hittejä, kanavalla haastatellaan uusia, pinnalla olevia artisteja.

- He ovat kuuntelijoidemme kannalta kiinnostavia. Koska heidän kappaleensa eivät soi kanavallamme, teemat liittyvät muihin asioihin.

Radiossa kuullaan haastattelusta lyhyt versio ja pitkä versio on kuultavissa nettisivuillamme.

Tällä hetkellä Helmiradiolla ei soi suomenkielistä musiikkia, eikä juuri muutenkaan kotimaista musiikkia.

- Tämän taustalla on valitsemamme soundimaailma. Varsinkaan suomenkielisiä up-tempoisia hittejä ei kovin paljon 70- ja 80-luvuilta löydy. En kuitenkaan pidä mahdottomana, etteikö meillä voisi joskus tulevaisuudessa olla myös suomenkielisiä kappaleita. Joitain englanninkielisiä kotimaisia hittejä meillä onkin jo soinut.

- Joskus illalla kanavaltamme saattaa kuulla myös muutaman hitaaksi luokiteltavan kappaleen.

Radiobisnes kukoistaa

Helmiradio saa runsaasti kuulijapalautetta sosiaalisen median kautta. Myös perinteisempi yhteydenottokeino on käytössä.

- Nuorisokanavien kuuntelijat eivät ole tottuneet soittamaan radioon. Meidän kanavallamme on kuulijoita, joille tämä on luontevaa. Juontajamme ovatkin korvat höröllä myös puheluita varten.

Risteli toteaa nykytekniikan mullistaneen radiomaailmaa. Radiota kuunnellaan jo paljon nettiradion ja Suplan kautta.

- Radiokanavat eivät ole enää kiinni FM-taajuuksissa, vaan kulkevat ihmisten mukana älypuhelimessa. Helmiradio ei kuulu perinteisenä radiokanavana vielä kaikkialla Suomessa. Nettiradion ja Suplan kautta meitä pystyy kuitenkin kuuntelemaan missä vaan. Ihmiset eivät enää niinkään kysy megaherzilukemiamme vaan sitä, miten meitä voi kuunnella mobiilista.

Ristelin mukaan Suomessa radiobisnes ja kaupalliset radiot voivat taloudellisesti todella hyvin.

- Mainostajat ovat kiinnostuneita radiosta. Tämä antaa radiokanaville toimintaedellytyksiä ja myös uusia kanavia syntyy. Uskon, että radiobisnes tulee kukoistamaan tästä eteenkinpäin.

Lue lisää: www.helmiradio.fi

 

 

palaa alkuun