Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Markus Laakso
Kuva: Joel Hiljanen

Kasmir: Biisileirit ovat parasta ikinä!

Kuinka päädyit musiikin pariin? Oletko opiskellut musiikkia?
”Olin peruskoulun musiikkiluokalla, mutten oppinut koskaan teoriaa. Se oli minulle yhtä väkinäistä kuin matematiikka. Aloitin rumpujen soittamisen kolmannella luokalla ja yläasteella päädyin laulamaan. Niihin aikoihin pojat joko potkivat palloa, pelasivat lätkää tai soittivat kitaraa. Miespuolisia laulajia ei juuri ollut. Ei ainakaan Karakallion yläasteella.”

Levytit Collarbonessa ja 15 Minutes Before the Divessä ennen soolouraasi. Millaisia neuvoja olisit tarvinnut urasi alkuaikoina?
”Luota vielä enemmän itseesi. Joukossa saattaa jäädä jalkoihin, eikä tule toteutettua itseään riittävän avoimesti. Muuten nuo bändit ovat olleet heittämällä paras koulu näihin hommiin. Siinä oppii kummasti nöyryyttä, kun työntää loskassa hardcaseen paketoitua Ampegin 8×10″ kaiutinta keikalle, jossa on kaksi maksanutta asiakasta.”

Millainen merkitys verkostoilla on ollut urallasi?
”Näen verkostot erittäin tärkeinä. Verkoston laajuutta ei tulisi silti stressata. Kun ympäriltä löytyy ihmisiä, joiden kanssa on helppoa ja luontevaa tehdä töitä, ollaan jo voiton puolella. Jostain löytyy aina joku joka ’tuntee kaikki’, ja hänen kautta voit ottaa kontaktia haluamiisi tyyppeihin.”

Kuinka kappaleesi lähtevät syntymään?
”Melodiasta. Melodian esiin houkuttelemiseksi tarvitaan kuitenkin hyvät soinnut ja biitti. Mitä nopeammin träkki alkaa kuulostaa valmiilta, sitä nopeammin itsekin kirjoitan melodiaa. Välillä on valmiina pätkä tekstiä, jonka pohjalta biisi muodostuu, toisinaan vain pelkkä biisin nimi.”

”Vanhana rumpalina melodioiden rytmit ovat todella tärkeitä. Saatan itseni usein juuri tuon takia pulaan. Esimerkiksi Vadelmaveneen fraseeraus ja sanojen painottaminen ovat lahjakkaasti päin persettä, mutta ne ovat samalla syy biisin groovaamiseen. Olen aivan varmasti monen äidinkielen opettajan mustalla listalla.”

Olet tehnyt kappaleita Suomen suosituimmille artisteille, kuten Anna Abreulle, Robinille, Isac Elliotille ja Diandra Floresille. Millaista on kirjoittaa kappaleita muille artisteille, jos sitä vertaa omaa tulkintaa varten sävellettäviin kappaleeseen?
”Voisin esittää kaikki näille hienoille artisteille kirjoittamani biisit myös itse hyvällä omatunnolla. Biisin pitää ensin koskettaa minua, että edes kehtaan soittaa sen muille. Kun musiikkia tekee huolella ja täydestä sydämestä, ei voi mennä kovin pahasti pieleen.” 

Millaisia asioita haluat käsitellä helmikuussa alkavalla Top 20 – Future Hitmakers -kurssilla?
”Ainakin sitä, että muusikin tekemisen pitää olla spontaania ja rajoittamatonta. Joka kerta kun kuulen, että ’ei noin voi tehdä’, karvani nousevat pystyyn.” 

Oletko osallistunut biisileireihin tai vastaaviin?
”Olen, monesti. Biisileirit ovat ehkä parasta ikinä! Rakastan sitä veljellistä ja hieman kisaavaa ilmapiiriä, joka leireillä on. On myös mielenkiintoista nähdä muiden tekijöiden toimintatapoja. Esimerkiksi kaikki Robinille menneet biisini ovat syntyneet biisileireillä. Luova energia on käsin kosketeltavaa.”

Oletko kirjoittanut biisejä kansainvälisille markkinoille?
”Jonkin verran. Mainitsemisen arvoinen on varmaankin Pentatonixille, jenkkien suurimmalle acapella-yhtyeelle mennyt See Through -biisi, jonka tein muutama vuosi sitten Joonas Angerian ja Kerlin kanssa Biisilinnassa. Yritys kirjoittaa ulkomaille on kova, mutta kotimaan kuviot pitävät minut tällä hetkellä sen verran kiireisenä, etten ole juurikaan kerinnyt panostaa kansainvälisiin hommiin.”

Millaisia neuvoja antaisit nuorille musiikintekijöille, jotka haluavat tehdä musiikista ammatin?
”Kuulostaa kliseiseltä, mutta kannattaa vain painaa ja uskoa, että duuni kantaa hedelmää jossain vaiheessa. Ala ei ole helpoimmasta päästä, mutta jos musiikki on intohimosi, anna mennä äläkä katso taakse. Itse vaiheilin pitkään päivätöiden ja musiikin välillä. Tein raskasta ravintola-alan hommaa ja olin töiden jälkeen aina aika luilla, eikä energiaa välttämättä riittänyt kirjoittamiseen. Päätin alkaa säästää rahaa, jotta voisin antaa itselleni kolme kuukautta aikaa keskittyä vain musiikkiin. Kolme kuukautta meni, ja nyt olen tässä vastaamassa näihin kysymyksiin.”

Hae kevään kurssille: Top 20 – Future Hitmakers

Ensi keväänä pidettävä Top 20 – Future Hitmakers on intensiivikurssi nuorille, lupaaville musiikintekijöille. Kurssin tavoitteena on auttaa tekijöitä etenemään urallaan ja verkostoitumaan muiden biisin tekijöiden ja musiikkialan ammattilaisten kanssa – sekä inspiroida luomaan uutta musiikkia. Kurssin järjestävät Teosto, Music Finland ja Suomen Musiikkikustantajat. Hakuaika päättyy 30.11.
Tutustu kurssin sisältöön ja ilmoittautumisohjeisiin.

 

Jaa somessa