markkinointi, musiikki, kuluttajabrändi
17.09.2018 Teksti: Juhana Unkuri. Kuvat: Kreetta Järvenpää

Musiikki luo vaikuttavuutta markkinointikampanjoihin ja -tapahtumiin. Brändityössä hyödynnetään myös musiikin roolittamista ja musiikin takana olevia persoonia, kertoo Wille Niinistö Markkinointitoimisto Lataamosta ja lisää, että suomalainen musiikki kiinnostaa nyt yrityksiä ja brändejä.  

Markkinointitoimisto Lataamolla on asiakkaita laidasta laitaan aina kuluttajabrändeistä B2B-toimijoihin saakka.

”Musiikki on suuressa roolissa esimerkiksi monien kuluttajabrändien markkinoinnissa. Teemme yhteistyötä myös esimerkiksi mediatalojen kanssa. Niillä musiikki on vahvasti mukana markkinoinnissa, tapahtumissa ja teoissa”, Lataamon Creative Director Wille Niinistö kertoo.

Niinistön mukaan musiikin mahdollisuudet osana laajempaa markkinointiviestintää tunnistetaan yhä paremmin. Myös musiikin roolittaminen sekä musiikin takana olevien persoonien hyödyntäminen ovat Lataamon asiakkuuksissa jo jonkin verran esillä.

Laajassa yhteistyössä artisti toimii kumppanuus- ja brändilähettiläänä, jonka musiikkia käytetään niin tapahtumissa kuin osana erilaisia markkinointimateriaaleja ja -tekoja.

”Parhaimmillaan kysymys on vuosia kestävästä yhteistyöstä. Kun ääni, musiikki sekä mahdolliset tarinat niiden takana on integroitu osaksi muuta tekemistä, tulokset ovat olleet poikkeuksetta vaikuttavia.”

Aloite yhteistyöhön artistin managementilta

Nykyään monet artistit ovat kiinnostuneita laajasta yhteistyöstä. Usein aloite siihen tulee artistin managementin taholta.

”Monipuoliset yhteistyömallit alkavat olla arkipäivää varsinkin populaarimusiikin puolella. Artistius on muuttunut radikaalisti viime vuosina. Leipä ei tule enää yhdestä tai kahdesta polusta, vaan kysymys on eräänlaisesta 360-asteen artistiudesta.”

Myös asiakkailla voi olla valmis nimilista, jota Lataamon väki käy läpi yhdessä heidän kanssaan.

”Esimerkiksi tällä hetkellä erään asiakkaan kanssa on työn alla iso projekti, jonka puitteissa käymme läpi kymmeniä Suomen isoimpia artisteja.”

Niinistön mukaan on oleellista, että artistin persoona, viesti tai yleinen mielikuva tukee tapahtuman tai kampanjan kokonaisuutta. Toimivan yhteistyön elinehtona on aitous.

”Raha edellä menevä yhteistyö ei toimi oikeastaan ikinä. Jos artistilla ei ole omaa motivaatiota, homma ei toimi kenenkään kannalta. Toisaalta käytännössä artistit itsekin miettivät valmiiksi, millaiseen kampanjaan ja millaisten brändien kokonaisuuksiin he haluavat lähteä mukaan.”

Yhteistä tarinaa rakentamassa

Niinistö toteaa, että markkinointiviestinnässä on tilaa myös muille kuin listojen kovimmille nimille.

”Artistilla voi olla jokin uniikki, erityinen kyky, taito tai tarina, joka kohtaa tilaavan tahon ajatusten kanssa. Kaikki eivät halua olla kiinni kovimmissa nimissä, eikä näkyvyys ole aina se ainut haettava asia. Kysymys voi olla merkityksellisyydestä, yhteisistä teoista ja yhteisen tarinan rakentamisesta. Kohderyhmäkin voi olla rajatumpi.”

Niinistön mukaan kysymys ei ole uudesta ilmiöstä, vaan artistien, musiikin ja brändien liitoilla on Suomessa jo pitkät perinteet.

”Suomessa on tehty tämän tyylisiä asioita jo vuosikymmeniä, mutta nyt suuntaus on vahvistumassa ja ammattimaistumassa. Asiat tehdään strategisesti suunnitellen ja tavoitteellisesti.”

Niinistön mukaan suomalainen tuotanto ja kotimaiset artistit arvostetaan nyt poikkeuksellisen korkealle.

”Kansainväliset brändit ja yritykset haluavat olla linkitettyjä kotimaisiin ja lokaaleihin juttuihin. On magee homma, että isot brändit haluavat leikkiä suomalaisten artistien kanssa. Mielestäni se kertoo jotain meistä kansakuntanakin, ja on yksi osoitus siitä, että kotimainen musiikki elää ja voi paremmin kuin koskaan.”

Audion hyödyntämisessä paljon kehittämisen varaa

Niinistön mukaan musiikin ja muun äänen aidossa hyödyntämisessä on kuitenkin vielä paljon kehittämisen varaa.

”Musiikin ja yleisesti äänielementtien hyödyntäminen on monesti hyvin perinteistä ja ennalta arvattavaa.”

Niinistön mielestä turhan usein erilaisissa asiakas- ja henkilökuntatapahtumissa artistien valintaa ohjaavat ostajan omat mieltymykset. Hänen mukaansa tilanne on kuitenkin vähitellen muuttumassa. Monet tilaajat miettivät, millainen viesti musiikillisilla valinnoilla halutaan antaa tai miten musiikin toivotaan aktivoivan kohdeyleisöä.

”Yhä useammin mietitään, miten musiikki sopii tunnetilaltaan, tempoltaan tai esimerkiksi arvolupauksiltaan tiettyihin kohtaamisiin. Tässä kaikessa meillä ammattilaisilla on iso rooli, kun ohjaamme valintoja oikeilla argumenteilla ja tavoitteellisuudella. Voimme esimerkiksi pidentää strategisesti mietityllä äänimaisemalla viipymää haluamassamme tilassa tai tuoda kohdattavasta tuotteesta laadullisia ominaisuuksia pinnalle audion voimin”, Niinistö havainnollistaa.

Niinistön oma rooli korostuu kokonaisuuksien suunnittelun alkuvaiheessa, kun hän luo tiiminsä kanssa konsepteja yhdessä tilaavan tahon kera.

”Olemme suunnitteluapu, näkemyksen antaja tai kokonaiskonseptin luoja”, toteaa Niinistö, jonka kokemuksen mukaan itse musiikkisisällön löytäminen sekä siihen liittyvien lupien ja prosessien hoitaminen on vaivatonta.

Lue lisää:

Teosto: Musiikinkäyttölupia erilaisiin tarpeisiin