Taustamusiikki, musiikki, markkinointi, brändi
08.12.2017 Teksti: Kaisa Huikuri. Kuvat: Shutterstock

”Musiikilla suuri merkitys asiakkaan viihtyvyyden kannalta. Yritysten kannattaakin miettiä, miten musiikki tuottaisi lisäarvoa myynnin kannalta ja miltä oma brändi kuulostaa”, toteaa Musiikkiluvat.fi:n apulaisjohtaja Leena Pitkänen. Musiikkiluvat.fi on Teoston ja Gramexin yhteisyritys, joka välittää taustamusiikkilupia ja kannustaa ottamaan selvää taustamusiikin mahdollisuuksista. 

Äänen muistijälki on pitkä ja musiikilla on vahva rooli brändin luomisessa. Moni meistä muistaa esimerkiksi mainosten tunnusmusiikkeja vielä vuosikausienkin jälkeen.

Musiikkiluvat.fi aloitti taustamusiikin lupakaupan reilu vuosi sitten ja Leena Pitkänen kertoo töiden opettaneen tekijöitään.

”Olemme Musiikkiluvissa saaneet paljon palautetta siitä, että lupien hankinta on sujuvaa ja verkkokauppa toimii. Mutta olemme saaneet myös negatiivisempaakin palautetta, joka liittyy taustamusiikin kustannuksiin. Vaikka musiikkiin liittyvä kustannus on tuhannen neliön tilasta 3 euroa päivässä, asiakas voi kokea maksavansa liikaa. Osa hyödyntää musiikkia jo tavoitteellisesti, mutta osa taas kokee, ettei saa riittävästi vastinetta rahoilleen.”

Pitkänen sanoo, että Musiikkiluvat.fi kannustaa asiakkaitaan ottamaan musiikista ns. hyödyt irti.

”Jos musiikkiluvista pitää maksaa, niin miksi ei käytetä lupia täysmääräisesti. Tutkimukset ja käytännön kokemus ovat osoittaneet, että brändiä tukeva musiikki on nostanut myyntiä yli 30 %. Lisäksi musiikin tempo tai volyymi voidaan valita siten, että asiakas on tyytyväisempi, viihtyy ja ostaa enemmän. Musiikki vaikuttaa myyntitilanteissa monin tavoin.”

Monilla Musiikkilupa.fin asiakkaiden toimialoilla musiikki on keskeinen osa liiketoimintakonseptia. Useat yritykset käyttävät musiikkia todella suunnitelmallisesti ja vahvistavat sen avulla mielikuvia omasta brändistään. Joillain on käytössä äänilogo.

Musiikki osaksi brändiä

”Olemme syksyn mittaan järjestäneet aamuseminaareja musiikista ja markkinoinnista. Äänen hyödyntämiseen erikoistunut kumppanimme Lauri Domnick on kertonut esimerkkejä oikein valitusta musiikista ja sen vaikutuksista markkinointiin ja myyntiin. Mikäli tämä aihe kiinnostaa, meihin voi hyvin olla yhteydessä ja tarvittaessa ohjaamme yhteistyöhön asiantuntevan partneriverkostomme kanssa”, Leena Pitkänen sanoo. 

Hän toteaa, että perustehtävänään Musiikkiluvat.fi tarjoaa mahdollisuuden käyttää laillisesti ja vaivattomasti kotimaista ja maailman musiikkia asiakastilassa tai vaikka puhelimen jonotusmusiikkina. Korvaukset taustamusiikin käytöstä maksetaan musiikin oikeudenhaltijoille Teoston ja Gramexin kautta.

Oikein valitulla musiikilla ostosympäristöistä tehdään ihmisille miellyttävämpiä. Mutta mitä sitten on ”oikea musiikki”?

”Kannattaa miettiä kohderyhmää, jota halutaan tavoitella. Nuoremmille toimii voimakkaampi volyymi, mutta iäkkäämmille äänen tason kannattaa olla hillitympi. Myymälässä oikean musiikin tulee olla tunnistettavaa, mutta kappaleet eivät saisi olla sen hetkisiä hittibiisejä. Top 40-100 -kappaleet saattavat viedä ajatukset pois ostostilanteesta. Olennaista on suunnitella, millainen musiikki tai genre tukee yrityksen liiketoimintaa tai brändiä. Henkilökunnan lempimusiikki ei välttämättä istu yhteen yrityksen brändin kanssa.”

Pitkänen muistuttaa, että omaa brändimusiikkia tulisi viedä eteenpäin yrityksen kaikissa markkinointitoimenpiteissä ja ympäristöissä, niin työtiloissa, kotisivuilla, videoilla, rekrytointiviestinnässä kuin puhelinpalvelussakin. Yksi syistä, joka on yllättävän vaikuttava, on kuuloaistin toiminta – ihminen kuulee aina, vaikka ei kuuntelisikaan.

Taustamusiikin luvat yhdeltä luukulta

Musiikkiluvat.fi huolehtii Teoston ja Gramexin taustamusiikkilupien asiakaspalvelusta, myynnistä, markkinoinnista ja laskutuksesta. Yrityksen tavoitteena on helpottaa musiikkia käyttävien yritysten arkea, kun luvan saa keskitetysti yhdeltä luukulta. Lue lisää: www.musiikkiluvat.fi