Tido, Kaiku Songs, Teosto, Teostory, Top 20, Future Hitmakers, musiikkiala
21.12.2017 Teksti: Lauri Laavakari. Kuvat: Jurek Reunamäki

Tido saapuu mentoriksi TOP 20 – Future Hitmakers -kurssille. Hän rohkaisee uransa alussa olevia musiikintekijöitä yrittämään, vaikka aina ei onnistuisi. ”Uran alkupäässä epäonnistumisista nouseminen määrittelee, kuinka kova’ tekijä olet.”

Urbaanin pop-musiikin ja räpin suvereenisti hallitseva tuottaja sekä biisintekijä Tido on lupautunut mukaan yhdeksi TOP 20 – Future Hitmakers -kurssin puhujaksi. Teoston, Music Finlandin ja Suomen Musiikkikustantajien järjestämä kurssi tarjoaa osallistujille mahdollisuuden biisien tekoon ja verkostoitumiseen musiikkialan konkareiden kanssa.

Kurssilla Tido valottaa uusille musiikintekijöille sellaista kokemusperäistä tietoa, jota itsekin olisi ehkä aikoinaan kaivannut. Teostoryn haastattelussa hän myös paljastaa, mikä musiikinteossa on parasta.

Millaisia neuvoja antaisit nuorille musiikintekijöille, jotka haluavat tehdä musiikista ammatin?
Jatkuva mahdollisuuksien etsiminen on tärkeää. Jos ensimmäinen yritys epäonnistuu, yritä uudelleen. Uran alkupäässä epäonnistumisista nouseminen määrittelee, kuinka ”kova” tekijä olet. Tilaisuuksiin kannattaa tarttua ja tuleen kannattaa hypätä, vaikka se tuntuisikin pelottavalta. Ei siinä menetä mitään. Vaikka menisi huonosti, käteen jää joka tapauksessa kokemus, josta voi oppia. Esikuvat ovat myös todella tärkeitä. Ota mallia ihmisistä, jotka ovat jo onnistuneet siinä, mitä itse yrität tehdä. Ympäröi itsesi menestyneillä ihmisillä. Seura tekee kaltaisekseen.

Kuinka itse päädyit aikoinaan musiikin pariin?
Aloitin kitaransoiton 4. luokalla, kun luokkakaverit perustivat bändin ja pyysivät minut rytmikitaristiksi. Löysin biisintekijyyden ja tuottajuuden ammattina vasta 2013, kun aloitin työharjoittelun Kaiku Entertainmentilla.

Kuinka perillä olit urasi alkuvaiheessa musiikkialasta ja millaisia neuvoja olisit itse kaivannut?
Minulla oli jonkinlainen käsitys musiikkialasta, mutta lähinnä studiobisneksestä ja musiikin toteutuksesta teknisesti. Musiikkiala koostuu aina aikakaudesta, paikallisista tekijöistä ja vaikuttajista, jolloin se voi olla hyvinkin vaihteleva. Opiskeltavaa riittää, kun astuu alalle.

Tärkeimmät neuvot mitä kaipasin ja sainkin olivat: 

  1. Hyvä asenne ja työmoraali vievät todella pitkälle.
  2. Täytyy olla pientä kyynärpääpeliä. Jos et pidä omista tilaisuuksista/mahdollisuuksista kiinni, niin joku muu ottaa ne.
  3. Biisintekijänä/tuottajana omien kappaleiden tai tuotantojen ”myymisessä” on tärkeää se, että uskot itsekin niihin. Jos et ole itse innoissasi omasta tuotteesta, niin miksi kukaan muukaan olisi?

Mikä musiikin tekemisessä on parasta?
Vuorovaikutus, tunteet, itseilmaisu, mahdollisuus koskettaa ja yhdistää muita ihmisiä ja se, että moni on varmasti löytänyt sillä itselleen elämän tarkoituksen. Myöskin se, että sitä voi harrastaa niin vakavissaan kuin kukin itse haluaa.

Tido coachaa keväällä Top 20 - Future Hitmakers -kurssilla

Teosto, Music Finland ja Musiikkikustantajat järjestävät Top 20 – Future Hitmakers -kurssin nuorille, lupaaville musiikintekijöille keväällä 2018. Kurssilla musiikintekijät, kustannus- ja levy-yhtiöiden edustajat kertovat omista työskentelytavoistaan,  urapolustaan ja alan toimintamalleista. Puhujina mm. Tido, Patric SarinMikko Tamminen ja moni muu. 

Lue lisää: Top 20 -kurssin sivulta.