Siirry sisältöön

Musiikki on voima, jota tarvitaan tulevaisuudessakin!

Teosto ja suomalaiset festivaalit työskentelevät yhdessä musiikin tulevaisuuden puolesta. ❤️ Provinssi, Pori Jazz ja John Smith Rock Festival nostavat kesällä 2026 tuoreita esiintyjiä suoraan isoille lavoille! Tavoitteena on tarjota nuorille tekijöille mahdollisuus päästä esille ja jalka ammattimaisen tekemisen ensiaskelmille.

Kuka uutta soundia omaava esiintyjä ansaitsee paikan festarilavalta? Ehdokkaalla tulee olla omia julkaisuja, ammattimainen ote keikkailuun, faneja sekä pääosin itse tehtyjä biisejä. Anna ehdotuksesi lomakkeella! Ehdotusten joukosta esiintyjät valitsee ammattimainen raati.

Mukana olevat festivaalit

Provinssi Seinäjoella
25.-27.6.2026
John Smith Rock Festival, Laukaa
16.-18.7.2026
Pori Jazz
10.-18.7.2026

Aikataulu

10.11.2025
Ehdotuksien vastaanotto avautuu
24.11.2025
Ehdotuksien vastaanotto sulkeutuu
Joulukuun alkupuoli
Raadin laatima shortlist julkaistaan
Tammikuu 2026
Lopulliset valinnat julkistetaan

Jätä ehdotuksesi viimeistään 24.11.2025: Kuka tai mikä ansaitsee paikan festarilavalta?

Osallistu samalla festarilippujen arvontaan.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Linkki nettisivuille, sosiaalisen median profiiliin tms.
Esim. Spotify, Soundcloud, Bandcamp, jossa julkaistu musiikki kuunneltavissa.
Mille festarille ehdotat? VALITSE YKSI*
Arvomme kaikkien vastanneiden kesken lippuja kampanjassa mukana oleville festivaaleille. Voittajalle ilmoitetaan henkilökohtaisesti. Yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin arvontaan.

Raadin jäsenet

Sanna Grönmark
Tuottaja
Pori Jazzin pitkäaikainen tuottaja, jolla monipuolista kokemusta musiikki- ja tapahtuma-alalta sekä teatterikentältä aina 2000-luvun alkuvuosilta lähtien. Jazzmusiikin suurkuluttaja ja puolestapuhuja opettaa lisäksi Palmgren-konservatoriossa artistituotteistusta ja on aktiivisesti mukana kotimaakunnan tapahtuma-alan kehittämishankkeissa.
John Smith
Founder
Omaa unelmaansa täyttävä Mr. Smith on tuonut uusia soundeja kuultavaksi omalle festivaalilleen jo vuodesta 2016 lähtien. Pohjattoman kiinnostuksen musiikillisiin löytöretkiin omaava mystikko on festivalinsa johtamisen lisäksi organisoinut uusien tulokkaiden sekä kokeneempien tuttavuuksien keikkoja omiin ja muiden tarkoituksiin jo lähes parin vuosikymmenen ajan.
Marko Kivelä
Promoottori
Fullsteam Agencylla promoottorina ja agenttina työskentelevällä Markolla on pitkä kokemus festivaaleista. Provinssin kanssa historiaa on kertynyt erilaisissa rooleissa aina asiakkaasta, raksahommista, ravintola- ja tuotantopäällikkyydestä toimitusjohtajuuteen. Nykyisessä roolissa promoottorina hän vastaa Provinssin kotimaisen ohjelmiston buukkaamisesta.
Lotta Savolainen
Toimitusjohtaja
Lotta on Suomen johtavan musiikki-, viihde- ja tapahtuma-alan konferenssin Music x Median toimitusjohtaja, jolla on lähes 20 vuoden kokemus musiikkialalta. Hän on toiminut musiikkitoimittajana Radio Helsingissä ja Soundi-lehdessä ja kuratoinut myös Lost in Music Showcase-festivaalin ohjelman. Lotta on intohimoinen monimuotoisuuden ja -äänisyyden edistäjänä.
Tommi Saarikivi
Toimitusjohtaja
Tommi Saarikivi on Musiikin edistämissäätiön toimitusjohtaja, jolla on laaja kokemus musiikkialan ruohonjuuritason kehittämisestä ja tukijärjestelmistä. Hänet tunnetaan myös muusikkona sekä luovan alan vastuullisuuden vankkumattomana puolestapuhujana.

Miten Teosto auttaa musiikintekijää?

Teosto tilittää vuosittain noin kymmenen miljoonaa euroa live-esiintymisistä kertyneitä korvauksia musiikin tekijöille. Teoston rooli musiikintekijän tulolähteenä onnistuu vain, jos tapahtumien järjestäjät huolehtivat maksuista ja esiintyjät tekevät keikoista Teosto-ilmoituksen. Tämä jää usein aloittelevilta esiintyjiltä tekemättä. Katso animaatio, joka selventää miten pitää toimia.

UUDET SOUNDIT KESÄN ’25 ESIINTYJÄT
UUDET SOUNDIT KESÄN ’24 ESIINTYJÄT

FAQ

Ehdotuksen voi tehdä kuka tahansa kampanjasivun lomakkeella. Yhteystietojaan ei tarvitse jättää, ellei halua osallistua festarilippujen arvontaan. Perustelut ja linkki ehdotetun esiintyjän julkaisemaan musiikkiin kuitenkin tarvitaan kaikkiin ehdotuksiin.

Kampanjassa on mukana kolme erilaista festivaalia. Kullekin festivaalille valitaan yksi esiintyjä esiintymään ”Uudet soundit” -tittelin alla. Kaikkiaan siis kolme tuoretta esiintyjää saa mahdollisuuden kiivetä ison festivaalin lavalle.

Ennen varsinaista valintaa julkaistaan joulukuun alussa tuomariston valitsema shortlist, jonne listataan jokaiselle festivaalille ehdolla olevat parhaaksi arvioidut esiintyjät.

Kriteerit ovat samat kuin esiintyjille festivaaleilla yleensäkin. Esiintyjän tulee sopia festivaalin muuhun ohjelmistoon, heillä tulee olla hyvä ja ammattimainen ote esiintymiseen eli jo jonkin verran kokemusta esiintymisestä sekä faneja. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin hyvä musiikki: valittavalla esiintyjällä tulee olla omia kappaleita, joissa on potentiaalia.

Valittavia esiintyjiä kohdellaan sopimusten näkökulmasta samalla tavoin kuin muitakin kyseisen festivaalin esiintyjiä. Esiintyjän kanssa solmitaan normaali sopimus ja maksetaan asianmukaiset palkkiot. Lisäksi kappaleiden tekijät ja kustantajat saavat Teoston kautta korvauksen musiikkinsa esittämisestä, kun esiintyjät tekevät esiintymisestään ilmoitukset Teostolle.

>> Katso video siitä, kuinka esityskorvaukset ohjautuvat Teoston kautta kappaleiden tekijöille

Kyseessä ei ole äänestys, joten valituksi voi tulla vaikka esiintyjää on ehdotettu vain kerran. Tärkeintä on hyvä musiikki ja sopivuus muihin kampanjan kriteereihin.

Ota yhteyttä

Vappu Aura
Viestintä-, markkinointi- ja yhteiskuntasuhdejohtaja