
Musiikin käyttö elokuvateatterilevitykseen menevissä elokuvissa
Synkronointioikeudet ja -korvaukset
Elokuvateatterilevitykseen meneviin elokuviin liitettävän musiikin synkronointioikeudet ovat aina automaattisesti musiikin tekijän itsensä tai hänen kustantajansa hallinnoimia sekä olemassa olevan että tilausmusiikin osalta. Myöskään sillä ei ole merkitystä, onko sisältö fiktiivistä vai dokumentaarista tai onko kyseessä pitkä elokuva vai lyhytelokuva.
Automaattisen itsehallinnoinnin myötä tekijä tai kustantaja sopii musiikin liittämisestä kuvasisältöön ja päättää, minkä suuruisen korvauksen synkronointioikeudesta haluaa laskuttaa. Tekijä tai kustantaja voi myös pyytää NCB:tä hoitamaan laskutuksen puolestaan, jolloin laskun lähettää NCB.
HUOM! Ainoastaan elokuvafestivaaleilla ja/tai televisiossa esitettäviin pitkiin elokuviin ja lyhytelokuviin liitettävän musiikin synkronointioikeuksia hallinnoi NCB, ellei musiikintekijä erikseen irrota niiden synkronointioikeuksia itsehallinnointiin. Jos elokuvaa esitetään festivaalien ja television lisäksi myös elokuvateatterissa, automaattinen itsehallinnointi kattaa myös festivaalit ja television.
Muistathan, että musiikin synkronointioikeuksien hankkija on vastuussa siitä, että tuotannon sisältämän musiikin tiedot kirjataan sisällön mukana kulkevalle cue sheetille (lisätietoa cue sheeteistä alempana tällä sivulla). Musiikin tekijällä tai kustantajalla on oikeus tarkistaa cue sheetin tiedot ennen kuin cue sheet toimitetaan eteenpäin.
Tallennusoikeudet ja -korvaukset
Elokuvateatterilevitykseen meneviin sisältöihin liittyy myös tallennusoikeus eli oikeus valmistaa sisällöstä digitaalisia ja fyysisiä kopioita ja niistä maksettava ns. kopiokorvaus. Tämän tuotantokohtaisen tallennusluvan hankkii ja kopiokorvauksen maksaa sisällön tuottaja (tuotantoyhtiö). Kopiokorvauksen määrä perustuu sisällön musiikkisekuntien ja tuotannon ensi-iltasalien määrään.
Tallennusoikeuksia hallinnoi ja kopiokorvaukset laskuttaa Teosto, ellei musiikin tekijä erikseen irrota tallennusoikeuksia itsehallinnointiin tekemällä verkkopalvelussa itsehallinnointi-ilmoituksen. Muistutathan tekijää ilmoituksen tekemisestä, jos teette sopimuksen myös kopiokorvauksista! Itsehallinnointi-ilmoitus on tehtävä ennen elokuvan ensi-iltaa. Lisätietoa kopiokorvauksista löydät Musiikin käyttöluvat -sivuilta.
Esitysoikeudet ja -korvaukset
Elokuvien esitysoikeuksia hallinnoi lähtökohtaisesti aina Teosto. Me laskutamme ja tilitämme esityskorvaukset musiikkia sisältävän fiktiivisen elokuvan tai dokumentin elokuvateatteriesityksistä keskitetysti Filmikamari ry:ltä, joka toimittaa meille esitysraportit neljä kertaa vuodessa.
Cue sheetit
Cue sheet on dokumentti, johon listataan tiedot kaikesta elokuvassa käytetystä musiikista. Cue sheetin tekemisestä ja toimittamisesta tarvittaville tahoille (useimmiten sisällön esittäjä ja tekijänoikeusjärjestöt) on vastuussa av-sisällön tuottaja (tuotantoyhtiö).
Cue sheetin tiedot tarvitaan, jotta musiikin esitysoikeuskorvaukset pystytään kohdistamaan musiikintekijöille oikein. Musiikin tekijällä tai hänen kustatajallaan on oikeus pyytää tuotantoyhtiöltä elokuvan cue sheet tarkistettavakseen ennen tuotannon esittämistä. Erityisesti tilausmusiikin osalta on erityisen tärkeää, että cue sheetille ei päädy teoksen työnimi, vaan oikea, tekijän teosilmoituksella kansainväliseen teostietokantaan rekisteröimä teoksen nimi. Esityksiä ei ole mahdollista kohdistaa oikeisiin teoksiin, jos teoksen nimi on eri teosrekisterissä ja cue sheetillä.
Cue sheetillä ilmoitetaan myös ”teostovapaa” ja itsehallinnoitu musiikki
Tuotantomusiikista (ns. katalogimusiikki) puhutaan usein virheellisesti ”teostovapaana”, kun tuotantoyhtiö hankkii tuotantomusiikin synkronointioikeudet katalogiyritykseltä maksamalla niistä kertakorvauksen. Muutamia harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta myös katalogimusiikkiin kuitenkin liittyvät esitysoikeudet, joita hallinnoivat tekijänoikeusjärjestöt kuten Teosto.
Sama tilanne on säveltäjien tai heidän kustantajiensa itsehallinnoimassa musiikissa. Esimerkiksi teatterilevitykseen tehdyt elokuvat, Pohjoismaiden ulkopuolelle tehdyt tv-draamat ja elokuvat sekä tv-mainokset ovat musiikin tekijän tai musiikkikustantajan itsehallinnoimia vain synkronointioikeuksien osalta, mutta Teosto hallinnoi fyysisiin ja digitaalisiin kopioihin liittyviä tallennusoikeuksia sekä esitysoikeuksia ja laskuttaa niihin liittyvät kopiokorvaukset ja esityskorvaukset.
Esitys- ja kopiokorvausten vuoksi myös katalogimusiikin ja itsehallinnoidun musiikin käyttö on raportoitava tuotantojen cue sheeteillä. Tiedot tarvitaan, jotta kerätyt esityskorvaukset voidaan tilittää ja maksaa teoksille ja niiden tekijöille oikein.
Toimita cue sheetit Teostolle
Elokuvan cue sheet toimitetaan Teostolle aina ennen ensi-iltaa. Koska cue sheeteillä on mukana henkilötietoja, pyydämme toimittamaan ne pdf-muodossa käyttämällä tietoturvallista Turvapostia osoitteessa turvaposti.fi/viesti/omateosto@teosto.fi. Kirjoita viestin otsikkoon elokuvan nimi ja ’cue sheet’ ja nimeä myös liitetiedosto elokuvan nimellä. HUOM! Lähetettyäsi Turvaposti-lomakkeen saat sähköpostiisi viestin turvaposti@turvaposti.fi -osoitteesta otsikolla “Vahvista turvapostin toimitus”. Vahvista lomakkeen lähetys klikkaamalla viestissä olevaa linkkiä.
Lataa kansainvälisesti hyväksytty cue sheet -pohja
Alla olevan linkin kautta voit ladata kansainvälisesti hyväksytyn cue sheet -pohjan. Voit käyttää cue sheetinä myös jotain muuta lomaketta, kunhan se sisältää samat tiedot, mitä virallinen lomake.
Kerro musiikin tekijälle elokuvan esityksistä ulkomailla
Jos musiikkia sisältävän elokuvaa esitysoikeudet myydään myös ulkomaille, on erittäin tärkeää, että musiikin tekijä saa tästä tiedon voidakseen tehdä Teostolle valvontapyynnön, jolla hän ilmoittaa missä maissa elokuvaa esitetään. Me välitämme valvontapyynnöt kyseisten maiden tekijänoikeusjärjestöille varmistaaksemme, että musiikin esittämisestä kerätään esityskorvaukset myös ulkomailta.
Erityisen tärkeää valvontapyynnön tekeminen on silloin, jos elokuvaa aletaan ensin esittää tai sitä esitetään ainoastaan jossain muussa maassa, kuin Suomessa: emme välttämättä saa tietoa ulkomaisista esityksistä muualta, kuin musiikin tekijältä itseltään.