Siirry sisältöön

Reklamaatiot

Reklamaatio on työkalu, jolla voit tarvittaessa korjata omaa tilitystäsi. Reklamaation voit tehdä tilityksen jälkeen, jos huomaat tilityksessä puutteita tai virheitä.

Tee reklamaatio kirjautumalla verkkopalveluumme

Kun tilitys on maksettu ja huomaat maksetussa tilityksessäsi puutteita tai korjattavaa, voit tehdä virheestä reklamaation. Reklamaation voi tehdä sekä Suomessa että ulkomailla tapahtuneesta esiintymisestä tai esityksestä, josta on maksettu tilitystä virheellisesti tai tilitystä ei ole maksettu ollenkaan.

Reklamaation voi tehdä vain verkkopalvelussa Reklamaatiot-osiossa, josta löydät ohjeet reklamaation tekemiseen. Anna reklamaatioon kaikki pyydetyt tiedot mahdollisimman tarkasti ja yksityiskohtaisesti: jos tiedot ovat puutteelliset, puuttuvan esityksen löytäminen on hidasta ja hankalaa tai jopa mahdotonta. Mitä tarkemmat tiedot annat esiintymisestä tai esityksestä, josta tilitys puuttuu tai on virheellinen, sitä nopeampaa reklamaation käsittely on.  

TÄRKEÄÄ! Tee mahdollinen reklamaatio alla olevan aikataulun puitteissa. Myöhässä tulleita reklamaatioita ei valitettavasti voida käsitellä.

  • maaliskuun tilityksestä 30.huhtikuuta mennessä
  • kesäkuun tilityksestä 31. elokuuta mennessä
  • syyskuun tilityksestä 31. lokakuuta mennessä
  • joulukuun tilityksestä 31. tammikuuta mennessä

Ennen reklamaation tekemistä

Tarkista

  • Tilitysaikataulu tilityskalenterista
    • Esityskorvaukset etenevät maksuun tilitysalueesta riippuen vasta 6-12 kuukautta teoksen esittämisen jälkeen. Tilitysalueita ovat mm. konsertit, radio, tv ja taustamusiikki.
  • Omat teokset –lista verkkopalvelussa: jos teos ei näy omien teostesi listalla, sen rekisteröinti ei ole kunnossa
  • Onhan teoksen teosilmoitus on tehty ja mahdollisen kustannussopimuksen tiedot ilmoitettu Teostoon viimeistään 5 kk ennen kuin odotat teoksesta tilitystä? 
  • Tilinumerosi oikeellisuus
    • Jos tilinumerosi puuttuu tai on on virheellinen, maksua ei ole voitu suorittaa. Pankkitietosi voit tarkistaa verkkopalvelun Maksetut korvaukset -välilehdeltä.

Huomioi

  • Jos teosilmoitus, ilmoitus kustannussopimuksesta tai pankkitilitiedot ovat puuttuneet ja tietoja on ilmoitettu tai korjattu tilitysvalmistelun jo käynnistyttyä, ilmoituksia ei voida käsitellä ja tulossa oleva tilitys siirtyy automaattisesti maksettavaksi seuraavaan mahdolliseen tilitykseen, eikä reklamaatiota tarvitse tehdä.
  • Jos olet vahvistanut teosilmoituksia Vahvistamattomat teokset -osiossa tai palauttanut uuden asiakkaan teosten tarkistuslistan alle 2 viikkoa ennen tulossa olevan tilityksen maksupäivää, teosten esitykset ehtivät mukaan vasta sitä seuraavaan tilitykseen.
  • Ulkomaisten esitysten korvaukset saadaan maksuun usein aikaisintaan 18 kuukautta esiintymisen tai esityksen jälkeen. 

Arvioi

  • Onko teoksellesi kertynyt korvauksia yli 25 €:n maksurajan? Koostamastamme taulukosta näet suuntaa antavia arvioita siitä, kuinka paljon teokselle kertyy korvauksia eri esityksistä per esitetty minuutti.

Reklamaatioiden käsittelyaika  

Käsittelemme reklamaatiot saapumisjärjestyksessä ja ne pyritään käsittelemään mahdollisimman pian. Puuttuvien esitystietojen saaminen voi kuitenkin kestää, joten valitettavasti reklamaatioiden käsittelyaika on useita viikkoja tai varsinkin ulkomaisten esiintymisten ja esitysten kohdalla jopa kuukausia. Lähetämme sinulle kuitenkin automaattisesti tietoa käsittelyprosessin etenemisestä.  

Puuttuvan osan maksaminen

Jos reklamaatio on aiheellinen, maksamme puuttuvan tilityksen seuraavassa mahdollisessa tilityksessä sen jälkeen, kun kaikki tarvittavat esitystiedot on saatu ja ne voitu käsitellä. Esimerkiksi jos maaliskuun tilitystä koskeva reklamaatiosi on voitu käsitellä valmiiksi toukokuun loppuun mennessä, puuttuneet korvaukset maksetaan sinulle syyskuussa.  

Annathan meille palautetta!

Kehitämme verkkosivujamme ja otamme mielellämme vastaan palautetta. Vastaaminen onnistuu nopeasti!