Siirry sisältöön

Tutkimukset ja tilastot

Uudet teknologiat ja trendit muovaavat musiikin tuottamista, jakelua sekä kuluttamista kiihtyvää tahtia. Siksi keräämme tietoa, jota yhdistämällä ja analysoimalla pystymme tarjoamaan kattavan näkymän musiikkialan kehitykseen. Tältä sivulta löydät tutkimuksia ja tilastoja, joita olemme tuottaneet itse ja keränneet ulkopuolisista lähteistä.

Musiikin kulutus Suomessa

Olemme tutkineet useana vuotena suomalaisten musiikin kuuntelua yhdessä Musiikkituottajat IFPI Finlandin kanssa. Seurannasta käy ilmi, että 2010-luvun aikana kuuntelun tavat uudistuivat eri tavoin: vuosikymmen oli listapopin, rapin, Spotifyn ja livemusiikin riemujuhlaa. Kännykkä nousi koko kansan musiikin kuuntelun välineeksi ja kuuntelun painopiste siirtyi albumikokonaisuuksista soittolistoihin ja yksittäisten biisien kuunteluun. Lue lisää raporteistamme!

Musiikin kulutus Pohjoismaissa

Tutkimuslaitos YouGov on toteuttanut Nordic Polaris -tutkimuksia meidän sekä pohjoismaisten tekijänoikeusjärjestöjen Kodan ja Tonon toimeksiannosta. Raportit kartoittavat digitaalisen musiikin käyttöä ja kulutusta Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.

Kansainväliset raportit: 
tekijänoikeudet ja luova ala

Yhä isompi osa tekijänoikeuskorvauksista tulee digikanavista

Musiikkia kuunnellaan ja käytetään maailmalla koko ajan enemmän. Maailman tekijänoikeusjärjestöjen kattojärjestö CISAC:n teettämä Global Collections Report 2019 otti selvää mistä ja kuinka paljon korvauksia maksetaan. Nopeinta tekijänoikeustuottojen kasvu on ollut Aasiassa, jossa jo reilusti yli neljännes korvauksista maksetaan digitaalisista kanavista.

Uutisemme CISAC:in raportista
Tutkimusraportti (englanniksi)

Kulttuuri- ja luovat alat työllistävät maailmanlaajuisesti 29,5 miljoonaa ihmistä

Kulttuuri- ja luovien alojen mittavaa panosta globaaliin talouteen selvitettiin CISAC:n ja Unescon Cultural Times – the First Global Map of Cultural and Creative Industries -tutkimuksessa, joka julkaistiin vuonna 2015. Tutkimuksessa löytyy tietoa eri maanosien kulttuurituotannon painopisteistä ja eroista.

Tutkimusraportti (englanniksi)

Musiikki ja liiketoiminta

Musiikilla on huomattu olevan merkittävä rooli liiketoiminnassa, oli sitten kyse asiakaskokemuksen rakentamisesta tai brändimarkkinoinnista. Myös musiikin käyttöön liittyvät trendeillä on ollut suora vaikutus esimerkiksi levykauppojen markkinoihin.

Soitetuinta kotimaista musiikkia

Uutisia musiikin kulutuksesta
Musiikintekijöille ja -kustantajille 51,3 miljoonaa euroa teostosta vuonna 2019
Suomalaisten suosikkisanoituksissa eletään täydellinen nuoruudenrakkaus yhä uudestaan
Suomalaisten suosikkisanoitukset jakautuvat tasaisesti eri vuosikymmenille, mutta kaikkein useimmin kärkeen päätyvät laulut, jotka on julkaistu kuulijan…
Suomalaisten musiikinkuuntelu muuttunut – 2010-luku listapopin, rapin, Spotifyn ja live-esiintymisten riemujuhlaa

Keikkatilastoja Suomesta

Muita musiikkitutkimuksia

Tilaa uutiskirje

Saat Teostory-verkkolehtemme uusimmat jutut kerran kuukaudessa sähköpostiisi. Näkökulmia musiikkialaan ja kiinnostavia haastatteluita. Voit lopettaa tilauksen milloin tahansa.

Annathan meille palautetta!

Kehitämme verkkosivujamme ja otamme mielellämme vastaan palautetta. Vastaaminen onnistuu nopeasti!