Siirry sisältöön

Nuoret löytävät uuden musiikin sosiaalisesta mediasta

17.10.2015

Klikkaamalla kuvaa voit tarkastella tietoja infograafeina.

Nuorilla musiikkiin liittyy vahvasti sosiaalinen elementti, selviää kolmen pohjoismaisen tekijänoikeusjärjestön – Teoston, Norjan Tonon ja Tanskan Kodan – teettämästä laajasta Polaris Nordic Digital Music Survey -kyselytutkimuksesta.

Tutkimuksen mukaan 12-17-vuotiaille nuorille selkeästi tärkein kanava uuden musiikin löytämiseen on kaverit. Yli puolet (54 %) kyselyyn vastanneista nuorista kertoi jakavansa tietoa kavereilleen esimerkiksi uudesta musiikista. Kaksikymppisillä tärkeimmät kanavat uuden musiikin löytämiseen ovat radio ja YouTube, ja yli 30-vuotiailla pääasiallinen kanava uuden musiikin löytämiseen oli radio. Nuoret myös kokeilevat uusia musiikkipalveluita muita ikäryhmiä hanakammin.

Lauantaina 17.10. julkistetun tutkimuksen mukaan musiikkiin liittyviä sisältöjä myös kulutetaan ja jaetaan aktiivisesti sosiaalisessa mediassa. Tässäkin nuoret ovat eturintamassa: kolmasosa (35 %) nuorista kertoo löytävänsä kiinnostavaa musiikkia sosiaalisen median kanavien kautta, ja muihin tutkimuksessa olleisiin ikäryhmiin verrattuna nuoret hyödyntävät aktiivisemmin sosiaalisen median palveluita yksittäisten kappaleiden tai soittolistojen jakamiseen.

Suomalaisnuorista yli puolet sanoo myös seuraavansa artisteja erilaisissa sosiaalisen median palveluissa.  Ruotsissa vastaava luku on selvästi pienempi, runsaat 30 %.

Suomalaiset suosivat ilmaispalveluita – muissa Pohjoismaissa sisältö ja palveluiden käytettävyys nousee ykköseksi

Suomessa digitaalisesta musiikista maksaneiden osuus on pohjoismaiden pienin: vain 14 % vastaajista kertoo maksaneensa viimeksi kuluneen vuoden aikana digitaalisesta musiikista (lataukset, streaming).

Muissa Pohjoismaissa luku oli huomattavasti korkeampi: esimerkiksi Ruotsissa 27 % ja Norjassa 30 % kyselyyn vastanneista sanoo maksaneensa digitaalisesta musiikista.

Musiikin lisäksi sama trendi näkyy myös muiden digitaalisten sisältöjen kohdalla. Merkillepantavaa on, että esimerkiksi Ruotsissa musiikkipalveluiden tarjoama sisältö ja niiden käytettävyys ovat kuluttajien kannalta tärkeämpiä tekijöitä kuin esimerkiksi palvelun ilmaisuus”, sanoo Teoston tutkimuspäällikkö Ano Sirppiniemi. Tiivistelmä tutkimustuloksista (pdf)

Polaris Nordic Digital Music Survey 2015

Kyselytutkimus tehtiin Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa syyskuussa 2015. YouGovin toteuttaman webkyselyn kohderyhmänä olivat 12–65-vuotiaat internetin käyttäjät ja kyselyvastaajia oli yhteensä 3600.

Kysely toteutettiin kolmen Pohjoismaisen musiikin tekijänoikeusjärjestön toimesta. Teosto, Tono (Norja) ja Koda (Tanska) ovat säveltäjien, sanoittajien, sovittajien ja musiikin kustantajien tekijänoikeusjärjestöjä, jotka tekevät yhteistyötä Polaris Nordic -nimikkeen alla. Polaris-yhteistyön tavoitteena on tehostaa järjestöjen toimintaa mm. kehittämällä yhteisten taustajärjestelmien kehittämisellä.

Teosto, Koda ja Tono lisensioivat digitaalisia musiikkipalveluja Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Järjestöt edustavat yhteensä 98 000 musiikintekijää ja kustantajaa ja tilittivät vuonna 2014 musiikintekijöille ja kustantajille 217 miljoonaa euroa heidän musiikkinsa käytöstä.

Teosto edustaa yli 29 000:ta kotimaista ja noin kolmea miljoonaa ulkomaista säveltäjää, sanoittajaa, sovittajaa ja musiikin kustantajaa. Teosto tilittää oikeudenomistajille korvauksia vuodelta 2014 kaikkiaan 52,3 miljoonaa euroa.

Aiheesta järjestetään paneelikeskustelu musiikkialan ammattilaistapahtumassa Musiikki & Mediassa Tampereella lauantaina 17.10. klo 11.45 – 12.45. Tutkimustulokset esittelee Teoston tutkimuspäällikkö Ano Sirppiniemi ja niitä kommentoivat Jaakko Kievari (luova toimisto KLOK, United Screens Suomi,Tubecon), Essi Kivitie (COO, Communications & Marketing Director, Rähinä Records) ja Sini Tiainen (Content Editor, MixRadio).

Lisätietoja:

Viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tomi Korhonen
p. 050 449 9575, tomi.korhonen@teosto.fi

Tutkimuspäällikkö Ano Sirppiniemi
p. 050 325 6530, ano.sirppiniemi@teosto.fi

Jaa somessa
Annathan meille palautetta!

Kehitämme verkkosivujamme ja otamme mielellämme vastaan palautetta. Vastaaminen onnistuu nopeasti!

Evästeet Teoston verkkosivustolla

Eväste on pieni tekstitiedosto, joka tallentuu tietokoneellesi tai muulle laitteellesi ja tallentaa tietoa käynnistäsi Verkkosivustolla. Evästeiden avulla Teosto parantaa palveluidensa käytettävyyttä.

Evästeillä kerättyjä tietoja ei lähtökohtaisesti yhdistetä tunnistettuun henkilöön liittyviin henkilötietoihin, mutta jotkut evästeillä kerättävät tiedot saattavat olla välillisesti yhdistettävissä tunnistettuun henkilöön liittyviin henkilötietoihin.

Lue lisää tietosuojalausekkeestamme ja evästeselosteestamme.

Evästekategoriat
Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä verkkosivustomme saatavuuden varmistamiseksi. Ne esimerkiksi lataavat osan verkkosivustomme toiminnoista etukäteen nopeuttaakseen verkkosivuston latautumista. Välttämättömiä evästeitä käytetään myös valitsemiesi asetusten määrittämiseen ja muistamiseen. Voit kieltää välttämättömien evästeiden käytön selainasetuksissasi, mutta huomioithan, etteivät verkkosivuston kaikki toiminnot ja osat sen jälkeen toimi välttämättä kunnolla.
Lisätietoja evästeistä

Analytiikkaevästeet

Käytämme analytiikkaevästeitä kehittääksemme verkkosivustomme toimintaa. Analytiikkaevästeillä kerätään tietoa muun muassa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivustoamme ja miten he navigoivat verkkosivuston eri välilehtien välillä. Tietoja käytetään lähtökohtaisesti anonyymissä muodossa.
Lisätietoa: tietosuojalauseke ja evästeseloste

Toiminnalliset evästeet

Toiminnallisten evästeiden avulla voimme tarjota verkkosivustollamme erilaisia toimintoja, kuten soittolistoja ja reaaliaikaisen chatin. Jos kiellät toiminnallisten evästeiden käytön, osa tai kaikki näistä toiminnoista ei välttämättä toimi oikein.
Lisätietoa evästeistä

Markkinointievästeet

Markkinointievästeet auttavat meitä räätälöimään markkinointia ja tarjoamaan verkkosivustomme käyttäjille tulevaisuudessa yksilöllisempiä palveluita. Keräämme markkinointievästeiden avulla tietoja esimerkiksi käyttäjän käyttäytymisestä ja mieltymyksistä verkkosivustollamme.
Lisätietoa evästeistä

Käytämme sivustolla omia ja kolmannen osapuolten evästeitä sivuston välttämättömiin toimintoihin, analyyseihin ja seurataksemme palveluiden käyttöä sekä parhaan mahdollisen käyttökokemuksen ja yksilöllisempien palveluiden tarjoamiseksi. Voit hyväksyä kaikki evästeet painamalla ”hyväksy kaikki” tai muokata evästeasetuksia painamalla ”vaihda evästeasetuksia”. Lue lisää evästeistämme.