Siirry sisältöön

Suomalaisten musiikinkulutus murroksessa: 12–17-vuotiaat löytävät uuden musiikin TikTokista, yli 30-vuotiaat radiosta

TikTokin kautta uutta musiikkia löytäneet suomalaiset ikäryhmittäin 2022
22.08.2022

Pohjoismaisen tutkimuksen mukaan 12–17-vuotiaista suomalaisista nuorista jopa 31 prosenttia löysi uutta musiikkia TikTokista, kun vain kuusi prosenttia löysi uutta perinteisten radiokanavien kautta.

TikTok on noussut erityiseen suosioon teini-ikäisten keskuudessa kahden viime vuoden aikana. Maailmalta on kuultu myös useiden kappaleiden saaneen nostetta kanavan kautta ja musiikin päätyneen lopulta streaming-palveluiden TOP-listoille ja laajempaan radiosoittoon. TikTok on älypuhelimeen ladattava, lyhytvideoihin keskittynyt sosiaalisen median kanava, jossa kuka tahansa voi liittää lähes mitä tahansa musiikkia 15 sekunnista jopa kymmenen minuuttia kestäviin videoihin. Videot voi lähtökohtaisesti nähdä jokainen palvelun käyttäjä tekijän tilin yksityisyysasetuksista riippuen.

TikTokin suosiota nuorempien ikäryhmien keskuudessa vahvistaa myös kesäkuussa 2022 julkaistu Polaris Nordic: Digital Music in the Nordics 2022 -tutkimus, jonka mukaan TikTok oli yleisin 12–17-vuotiaiden tapa löytää uutta musiikkia: jopa 31 prosenttia suomalaisteineistä kertoi löytävänsä uutta musiikkia juuri TikTokista. Teini-ikäisistä 20 prosenttia kertoi myös löytävänsä musiikkia ystäviensä kautta, kun ystävien suositteluja hyödynsi vain kahdeksan prosenttia kaikenikäisisistä suomalaisista.

Suomalaisnuorten tapaan myös vajaa kolmasosa Norjan 12–17-vuotiaista kertoi löytäneensä uutta musiikkia TikTokista. Ruotsalaisnuorista TikTokia uuden musiikin löytämisessä hyödynsi 16 ja tanskalaisnuorista 19 prosenttia. Ruotsalaisnuorille ystävien merkitys oli pohjoismaiden suurin: jopa 29 prosenttia kertoi löytävänsä musiikkinsa pääasiassa ystävien suosittelemana.

Tuoreen nuorten sosiaalisen median käyttöä tutkineen Pew Research Centerin tutkimuksen mukaan TikTok on vuonna 2022 noussut jo 13–17-vuotiaiden amerikkalaisteinien toiseksi suosituimmaksi sosiaalisen median kanavaksi heti YouTuben jälkeen. Säännöllisesti YouTubea käytti 95 prosenttia ja TikTokia 67 prosenttia amerikkalaisnuorista.

Vain 11 prosenttia kaiken ikäisistä löysi uutta musiikkia TikTokista – radio edelleen vanhempien ikäryhmien suosiossa

Yli 18-vuotiaat suomalaiset eivät ole vielä löytäneet TikTokia yhtä laajalti, sillä yhteen laskettuna vain 11 prosenttia kaikista Polaris Nordic: Digital Music in the Nordics 2022 -kyselyyn vastanneista löysi uutta musiikkia TikTokin kautta. 12–17-vuotiaiden jälkeen ahkerampia tiktokkaajia olivat 18–29-vuotiaat, joista 14 prosenttia löysi uutta musiikkia kanavan kautta. 30–65-vuotiaiden keskuudessa TikTok ei ole vielä lyönyt läpi: uutta musiikkia TikTokista löysi toistaiseksi vain 1–4 prosenttia ikäryhmän vastaajista.

Yleisesti somen lyhytvideoiden katselu ja videoihin liitetyn musiikin kuuntelu nousi Suomessa tutkimuksen mukaan kuitenkin useilla prosenttiyksiköillä jo kahdessa vuodessa: TikTokista vuonna 2022 musiikkia kertoi kuuntelevansa 16 prosenttia 12–65-vuotiaista suomalaisista (vuonna 2020: 9 %) ja Instagramista 21 prosenttia (vuonna 2020: 16 %).  TikTokia käyttävät viettivät kuitenkin muita kanavia enemmän aikaa kanavan musiikkia sisältävien sisältöjen parissa: pohjoismaissa keskimäärin 1,7 tuntia ja Suomessa 1,3 tuntia päivässä.

Tämän kuvan alt-attribuutti on tyhjä; Tiedoston nimi on daily-time-spend-on-the-top-5-audio-and-video-services-for-streaming-of-music-nordic-and-countries-2022-1024x556.jpg
Päivittäiset audio- ja videopalveluiden käyttöajat musiikin suoratoistoon tunteina Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa ja Suomessa kanavittain. Lähde: Polaris Nordic: Digital Music in the Nordics 2022.
Päivittäiset audio- ja videopalveluiden käyttöajat musiikin suoratoistoon tunteina Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa ja Suomessa kanavittain. Lähde: Polaris Nordic: Digital Music in the Nordics 2022.

Kaikkien ikäryhmien keskuudessa keskimäärin tärkein kanava uuden musiikin löytämiseen oli yhä perinteinen radio, josta uutta musiikkia vuonna 2022 löysi 28 prosenttia kaikista suomalaisista. Laskua kuitenkin on: vuoden 2020 tutkimuksen mukaan jopa 38 prosenttia suomalaisista löysi uuden musiikkinsa vielä radion kautta. Ahkerimpia radion kuuntelijoita olivat tutkimuksen vanhin ikäryhmä 50–65-vuotiaat, joista uutta musiikkia vuonna 2022 radiosta löysi 38 prosenttia vastaajista. Vain kuusi prosenttia 12–17-vuotiaista suomalaisnuorista kertoi löytäneensä uutta musiikkia radion kautta.

TikTokissa syntyy viraalihittejä

Musiikkiteollisuudelle TikTokin potentiaali selvisi kertarysäyksellä vuonna 2019, kun amerikkalaisräppäri Lil Nas X:n Old Town Road nousi yhä korkeammalle ulkomaisilla hittilistoilla kappaleen TikTok-viraali-ilmiön yhteydessä. Suomessa muun muassa Yle uutisoi kesäkuun lopulla Isac Elliottin 20min-kappaleen nousseen TikTokista viraali-ilmiöksi.

Myös vanhempia kappaleita on noussut TikTokin kautta uuteen nousuun. Musiikkialalla arvellaan myös TikTokin laajentavan jossain vaiheessa palveluaan digitaalisen musiikin striimausbisnekseen, kuten Music Business Worldwide (MBW) -verkkomediassa hiljattain kerrottiin.

”Nuoret omaksuvat innovatiivisia tapoja uuden musiikin löytämiseen, joka mahdollistaa aivan uudenlaisten artistien nousun myös musiikkipalvelujen soittolistoille. Olemme juuri viimeistelemässä sopimustamme TikTokin kanssa, jotta myös musiikin tekijät saavat korvausta vauhdilla suosiotaan kasvattavan kanavan musiikinkäytöstä. Onkin toivottavaa, että TikTokin tulevat suunnitelmat laajemmasta musiikkipalvelusta tuovat musiikkialalle aivan uutta liiketoimintapotentiaalia”, Teoston lisensointijohtaja Markus Kaarto arvioi.

Suomen, Tanskan, Norjan ja Ruotsin digitaalisia musiikinkuuntelutottumuksia mittaava tutkimus tehtiin huhti-toukokuussa 2022 yhteistyössä Teoston, Tanskan tekijänoikeusjärjestö Kodan ja Norjan Tonon kanssa. Tutkimus tehdään joka toinen vuosi ja sen toteuttaa tutkimusyhtiö YouGov. 

Jaa somessa
Lue lisää