Siirry sisältöön

Suomalaisten musiikinkuuntelu muuttunut – 2010-luku listapopin, rapin, Spotifyn ja live-esiintymisten riemujuhlaa

04.10.2019

Suomalaisten musiikinkuuntelu digitalisoitui ripeästi 2010-luvun lopussa. Spotify ja puhelin nousivat koko kansan musiikin kuuntelun välineiksi, musiikin kuuntelun painopiste siirtyi albumikokonaisuuksista soittolistoihin ja yksittäisten biisien kuunteluun. Kotimainen listapop ja rap kiipesivät listojen kärkeen ja elävän musiikin suosio nousi vuonna 2019 ennätyskorkealle.  

Muun muassa nämä tiedot käyvät ilmi Teoston ja Musiikkituottajat IFPI Finlandin tänään 4.10.2019 Musiikki&Media -tapahtumassa Tampereella julkistamasta suomalaisten musiikinkuuntelutapoja laajasti selvittäneestä tutkimuksesta. Neljättä kertaa tehdyssä tutkimuksessa selvitettiin nykytilanteen lisäksi myös tulevia 2020-luvun trendejä. Tutkimustulokset (pdf)

Suomalaisten musiikin kulutus muuttui perusteellisesti 2010-luvulla

2010-luvun alussa puhelimen rooli musiikin kuunteluvälineenä oli vielä vähäinen, mutta tilanne muuttui nopeasti: vuosikymmenen lopussa jo 3 miljoonaa suomalaista kuuntelee musiikkia puhelimellaan viikoittain.

Suoratoisto ohitti äänitemyynnin kaikkialla maailmassa. Tällä hetkellä noin 2 miljoonaa suomalaista käyttää Spotifyta ja muita suoratoistopalveluita viikoittain, ja noin 3 miljoonaa kuukausittain.

Musiikin kuuntelun painopiste siirtyi albumikokonaisuuksista soittolistoihin ja yksittäisten biisien kuunteluun.

Suomalainen ryhtyi käyttämään keskimäärin kuutta digitaalista/sosiaalisen median palvelua viikoittain, ja digitaalisista kanavista tuli uusien artistien tärkein leviämiskanava. Radion rooli oli silti suurimmillaan artistien levittämisessä läpimurron jälkeen laajempiin ikäryhmiin.

Fyysisten äänitteiden myynti laski koko vuosikymmenen nopeasti, kunnes aivan viimeisinä vuosina vinyylilevyjen myynti musiikin keräilyn tosifaneille ampaisi yllättävänkin reippaaseen nousuun, mikä valaa uskoa levykaupan erikoisliikkeiden tulevaisuuteen.

Taustamusiikin helppoon kuunteluun hyvin soveltuva radio säilytti asemansa 2010-luvulla kuunteluvälineenä: lähes jokaisella suomalaisella on edelleen radiossa 2-3 suosikkikanavaa, joita kuunnellaan ainakin silloin tällöin.

Musiikkityylien osalta vuosikymmen oli kokonaisuutena listapopin riemujuhlaa Sanneineen ja Antti Tuiskuineen. Rapin ja listapopin liitosta tuli valtavirtaa, ja JVG:stä ja Cheekistä koko kansan suosikkeja. Myös EDM antoi vahvat mausteensa 2010-luvun pop-kenttään. Juha Tapio nousi iskelmän ja Haloo Helsinki! suomalaisen rockin suurten sarjaan, Lauri Tähkä eri tyylilajien välimaastoon.

Rock ja metalli siirtyivät valtavirran valokeiloista sivummas omiksi intohimoisten tosiharrastajien genreikseen. Erityisesti 10-12-vuotiaiden musiikinkuuntelijoiden joukossa rock on heille tehdyn kyselyn mukaan syvässä paitsiossa.

Miljoonan suomalaisen lavasankarit ja suosikkisanoitukset

Elävän musiikin suosio kasvoi, ja vuoden 2019 aikana ennätykselliset kaksi kolmasosaa suomalaisista on käynyt konsertissa. Suomessa on reilut kymmenen artistia, jotka miljoona suomalaista on nähnyt elämänsä aikana livenä vähintään kerran. Tässä joukossa ovat mm.  Eppu Normaali, Apulanta, Jari Sillanpää, Kaija Koo, Haloo Helsinki!, Jenni Vartiainen ja Antti Tuisku. Erityisen rakastettuja live-esiintyjiä noin miljoonan yleisön saavuttaneista esiintyjistä ovat Cheek, Lauri Tähkä, JVG, Sanni ja Juha Tapio.

Ykköspaikkaa live-esiintyjissä pitää Popeda, jonka on bändin uran aikana keikalla tai konsertissa nähnyt lähes puolitoista miljoonaa suomalaista.

Suomalaisia kautta aikojen eniten puhutelleet laulunsanoitukset jakautuvat tasaisesti viimeiselle viidelle vuosikymmenelle. Nuoremmille musiikinkuuntelijoille sanoituksissa tärkeintä ovat tarttuvat sloganit ja kekseliäät ilmaisut. Aikuisemman yleisön  suosikkisanoituksissa pohditaan elämää ja ne sisältävät usein kekseliäitä oivalluksia parisuhteista. Iloiset fiilikset tai kaipaava suru ovat keskiössä useammin kuin yhteiskunnallisuus tai vitsikäs huumori.

Suomalaisten suosikkitekstejä ovat mm. Palavaa vettä, Missä muruseni on, Kaksi vanhaa puuta, Ikuinen vappu, Murheellisten laulujen maa, Musta aurinko nousee, Täällä Pohjantähden alla ja Satumaa*. Useimmin henkilökohtaiseksi suosikkisanoituksesi ilmoitettiin laulu, joka on julkaistu kyselyvastaajan ollessa noin kaksikymmentävuotias.

Vuoden 2019 musiikki-ilmiöinä tämän vuoden tutkimusvastauksissa nousevat katsojaennätykset Suomessakin rikkonut Queen-elokuva Bohemian Rhapsody (yli 450 000 katsojaa), sekä modernin suoratoistoajan levymyyntiennätyksiä rikkonut Ville Valo & Agents.

Ennustus: miten musiikin kuuntelu muuttuu 2020 -luvulla?

Tähän saakka jokainen vuosikymmen on omalla tavallaan ravistellut musiikkimaailmaa, ja sama kehitys toistuu 2020-luvullakin. Virtuaalitodellisuuden ja musiikin liitto voimistuu, mitä pitemmälle 2020-lukua mennään. Alueelta nousevat uudet palvelut vakiintuvat samanlaiseen asemaan missä YouTube, Facebook, Netflix ja Spotify ovat nyt.

Yksi tai useampi uusi musiikkityylin valtavirtaus lyö läpi seuraavan vuosikymmenen aikana. Seuraava musiikin suuri aalto noussee Aasiasta. Näemme myös perinteisiin instrumentteihin nojaavan musiikkityylin vastaiskun: Ed Sheeran tuskin jää yksittäisilmiöksi akustisemmassa ilmaisussa.

Vaikka 2020-luvulle mentäessä uudet koko kansan suosikit markkinoidaan suurelle yleisölle teini-ikäisen yleisön kautta, digitaalisten kanavien korkea kulutus myös varttuneempien ikäryhmien keskuudessa mahdollistaa uusien artistien voimaperäisen markkinoinnin kohdennetusti heillekin. 

Musiikinkuuntelun stereotyyppinen tilannekuvaus 2019: Korhosten mökkimatka

Korhoset matkaavat mökkitietään Joensuusta pohjoiseen. Perheenäiti Mirva herkistelee radiosta Lauri Tähkän Palavaa vettä. Takapenkillä jälkikasvulla on luurit korvilla, kymmenvuotiaalla Lukallakin, kun äiti ei viitsi kääntää radiota Loopille.

Luka kuuntelee Spotifysta BTS:ää, ja kahta vuotta vanhempi Aliisa Cledosia. Kuusitoistavuotiasta Aleksia kiinnostelevat WhatsApp-viestien lukemisen ohessa mökillä odottavat Led Zeppelinin alkuperäiset vinyylipainokset, jotka vaari lupaili paluumatkalle mukaan.

Perheenisä Matin ajatukset ovat viikonlopun Rammstein-konsertissa, jonne sai Aleksinkin puhuttua mukaan. Matti on vastavuoroisesti käynyt Cheekin ja JVG:n keikoilla nuoriso-osaston kanssa, ja mikäs siinä – ihan hieno showmeininki.

Mummolle ostettiin mökille viemisiksi Ville Valo & Agentsin CD-levy ruokatuliaisten yhteydessä Prismasta, koska muuten mummi soittaa luultavimmin tämänkin reissun ajan nuoruuden suosikkilevyjään.

Juuri ennen perilletuloa Aliisa näkee TikTokissa luokkakaverinsa Billie Eilishin biisiin tekemän videon, joka kerää tosi paljon tykkäyksiä. Wow – vähänkö siistiä.

Teosto ja Musiikintuottajat IFPI Finland toteuttivat vuosittaisen tutkimuksensa suomalaisten musiikin kuuntelusta jo neljännen kerran. Vuoden 2019 tiedonkeruussa Norstat keräsi laajan aineiston kuluttajapaneelistaan tuhannelta 13-75-vuotiaalta suomalaiselta elokuun puolivälissä 2019. Lisäksi tehtiin erillinen kysely yli sadalle 10-12 vuotiaalle ja haastateltiin henkilökohtaisesti seitsemää kotimaita levykauppiasta. Levykauppiaiden haastatteluihin pohjautuva aineisto julkistetaan viikolla 48.

Tutkimustulokset (pdf)

Lisätietoja:
Kari Tervonen, GroupM, puh. 050 437 0677
Tommi Kyyrä, Musiikkituottajat, puh. 050 566 4226
Susanna Perämaa, Teosto, puh. 040 558 8023

Kappaleiden tekijätiedot:

Palavaa vettä
säv: Jarkko Suo, Arto Tuunela, san. Timo Kiiskinen, sov. Jukka Immonen, kust. Warner Chappell Music Finland, Raikuli Productions Oy, EMP Elements Music Publishing

Missä muruseni on
säv/san: Maria Rahikainen, Jenni Vartiainen, Jukka Immonen, kust.BMG Rights Management Scand, Jalat Taivaassa Oy, Jenique Oy                 

Kaksi vanhaa puuta 
säv/san: Juha Tapio, sov. ville Riippa, Ako Kiiski, Markus Nyman, Kalle Torniainen, kust. Suurenmoiset Laulut Oy

Ikuinen vappu 
säv/san:DJPP, Jare Brand, Ville Galle, Antti Kosonen, kust. Homma etenee Music Oy, HMC Publishing      

Murheellisten laulujen maa
säv:Mikko Syrjä, san. Martti Syrjä, kust. Jee-Jee Music Oy

Musta aurinko nousee
säv/san: Juice Leskinen, kust. Love Kustannus Oy, Grand Slam

Täällä Pohjantähden alla
säv:Petri Laaksonen, san. Turkka Mali, kust. Warner Chappell Music Finland

Satumaa 
Säv/san: Unto Mononen, kust. Warner Chappell Music Finland

Jaa somessa
Annathan meille palautetta!

Kehitämme verkkosivujamme ja otamme mielellämme vastaan palautetta. Vastaaminen onnistuu nopeasti!

Evästeet Teoston verkkosivustolla

Eväste on pieni tekstitiedosto, joka tallentuu tietokoneellesi tai muulle laitteellesi ja tallentaa tietoa käynnistäsi Verkkosivustolla. Evästeiden avulla Teosto parantaa palveluidensa käytettävyyttä.

Evästeillä kerättyjä tietoja ei lähtökohtaisesti yhdistetä tunnistettuun henkilöön liittyviin henkilötietoihin, mutta jotkut evästeillä kerättävät tiedot saattavat olla välillisesti yhdistettävissä tunnistettuun henkilöön liittyviin henkilötietoihin.

Lue lisää tietosuojalausekkeestamme ja evästeselosteestamme.

Evästekategoriat
Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä verkkosivustomme saatavuuden varmistamiseksi. Ne esimerkiksi lataavat osan verkkosivustomme toiminnoista etukäteen nopeuttaakseen verkkosivuston latautumista. Välttämättömiä evästeitä käytetään myös valitsemiesi asetusten määrittämiseen ja muistamiseen. Voit kieltää välttämättömien evästeiden käytön selainasetuksissasi, mutta huomioithan, etteivät verkkosivuston kaikki toiminnot ja osat sen jälkeen toimi välttämättä kunnolla.
Lisätietoja evästeistä

Analytiikkaevästeet

Käytämme analytiikkaevästeitä kehittääksemme verkkosivustomme toimintaa. Analytiikkaevästeillä kerätään tietoa muun muassa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivustoamme ja miten he navigoivat verkkosivuston eri välilehtien välillä. Tietoja käytetään lähtökohtaisesti anonyymissä muodossa.
Lisätietoa: tietosuojalauseke ja evästeseloste

Toiminnalliset evästeet

Toiminnallisten evästeiden avulla voimme tarjota verkkosivustollamme erilaisia toimintoja, kuten soittolistoja ja reaaliaikaisen chatin. Jos kiellät toiminnallisten evästeiden käytön, osa tai kaikki näistä toiminnoista ei välttämättä toimi oikein.
Lisätietoa evästeistä

Markkinointievästeet

Markkinointievästeet auttavat meitä räätälöimään markkinointia ja tarjoamaan verkkosivustomme käyttäjille tulevaisuudessa yksilöllisempiä palveluita. Keräämme markkinointievästeiden avulla tietoja esimerkiksi käyttäjän käyttäytymisestä ja mieltymyksistä verkkosivustollamme.
Lisätietoa evästeistä

Käytämme sivustolla omia ja kolmannen osapuolten evästeitä sivuston välttämättömiin toimintoihin, analyyseihin ja seurataksemme palveluiden käyttöä sekä parhaan mahdollisen käyttökokemuksen ja yksilöllisempien palveluiden tarjoamiseksi. Voit hyväksyä kaikki evästeet painamalla ”hyväksy kaikki” tai muokata evästeasetuksia painamalla ”vaihda evästeasetuksia”. Lue lisää evästeistämme.