Siirry sisältöön

Pilottimuotoinen Bränditapahtumalupa voimaan 1.1.2026

25.06.2025

Uusi pilottimuotoinen Bränditapahtumalupa täydentää Tapahtumalupaa. Lupa on tarkoitettu brändättyjen tapahtumien musiikinkäytön lisensointiin. Lupaa on kehitetty yhteistyössä tapahtumajärjestäjien kanssa.

Päivitys 5.11.2025:

Teosto lanseeraa uuden Bränditapahtumalupa-nimisen lupatuotteen, joka on tarkoitettu erityisesti bränditapahtumien ja muiden merkittävästi markkinahintaa halvempien tapahtumien musiikinkäytön lisensointiin. Pilottijakson ajan Tapahtumalupa ei kata bränditapahtumien musiikinkäyttöä.

Pilottijakso alkaa 1.1.2026 ja kestää vuoden 2026 loppuun asti.

Bränditapahtumaluvan tarkoituksena on varmistaa jatkossakin helppo, keskitetty lisensointi myös bränditapahtumien osalta

Pyrimme uuden pilottiluvan avulla varmistamaan, että tapahtumajärjestäjät voivat jatkossakin hoitaa musiikin tekijänoikeuskorvaukset Teoston kautta.

Teostoon on tullut viime vuosina paljon yhteydenottoja oikeudenomistaja-asiakkailta, jotka ovat nostaneet esiin epäkohdan bränditapahtumien ja muiden merkittävästi subventoitujen tapahtumien osalta.

Teoston pääsymaksullisen Tapahtumaluvan hinnoittelu (ja sitä kautta myös käytetystä musiikista oikeudenomistajille tilitettävä korvaus) perustuu tapahtumasta saatuihin lipputuloihin.

Tapahtumissa esiintyvät artistit saavat samankaltaisen korvauksen työstään riippumatta siitä, onko tapahtuma normaalihintainen vai markkinointisyistä nimellisesti hinnoiteltu tai jopa ilmainen, mutta musiikin tekijät (säveltäjät ja sanoittajat) ovat eriarvoisessa asemassa merkittävästi alennettujen tai ilmaistapahtumien osalta.

Teosto on käynyt tiivistä keskustelua oikeudenomistajien kanssa keinoista, joilla myös brändimielessä järjestettyjen tai muuten subventoitujen tapahtumien lisensointi voitaisiin jatkossakin hoitaa keskitetysti Teoston kautta.

Pyrimme uuden pilottiluvan avulla varmistamaan, että tapahtumajärjestäjät voivat jatkossakin hoitaa musiikin tekijänoikeuskorvaukset Teoston kautta. Muutoin kaikkien tapahtumassa esitettävien kappaleiden kaikkien tekijöiden ja kustantajien kanssa pitäisi neuvotella erikseen sopivasta korvaustasosta. Neuvottelun osapuolia saattaisi olla kymmeniä tai jopa satoja, mikä olisi niin työlästä, että se tekisi monesta bränditapahtumasta mahdottoman järjestää.

Mitkä ovat tai eivät ole bränditapahtumia?

Bränditapahtumalla tarkoitetaan tapahtumia:

  • joiden keskeinen sisältö ja syy osallistua on musiikki,
  • joiden julkiseen markkinointiin tai viestintään on keskeisesti ja tiiviisti liitetty yksi tai useampi brändi musiikin lisäksi ja joita markkinoidaan tapahtumassa esitettävän musiikin avulla,
  • joiden tavoitteena on edistää brändin tunnettuutta, mielikuvaa tai kaupallisia tarkoituksia brändin, tapahtuman ja tapahtumassa esittävän musiikin yhdistämisen kautta,
  • jotka ovat avoimia tai joihin osallistujien on rekisteröidyttävä tai muulla tavalla ilmoittauduttava voidakseen osallistua sekä
  • jotka ovat pääsymaksuttomia tai joihin tarjotaan lippuja merkittävästi alennettuun hintaan.

Bränditapahtumia eivät ole tapahtumat:

  • joissa tapahtuman keskeinen sisältö tai osallistumisen pääasiallinen syy ei ole tapahtumassa esitettävä musiikki,
  • joiden ensisijainen tarkoitus ei ole rakentaa tai vahvistaa yhden tai useamman tapahtumaan liitetyn brändin mielikuvaa tai edistää brändin kaupallisia tavoitteita yhdistämällä brändi, tapahtuma ja tapahtumassa esitettävä musiikki,
  • joiden markkinoinnissa ei yhdistetä tiiviisti tapahtumaan liittyvää brändiä ja tapahtumassa esitettävää musiikkia eikä tapahtumassa esitettävä musiikki ole keskeisessä roolissa tapahtuman markkinoinnissa,
  • joihin kuka tahansa voi ostaa markkinahintaisen pääsylipun,
  • joiden kokonaisbudjetti on alle 10 000 euroa, eivätkä
  • yrityksen sisäiset henkilöstötapahtumat.

Esimerkkejä tapahtumista, jotka eivät ole bränditapahtumia

Festivaalit

Esimerkiksi Provinssirock, Imatra Big Band Festival, Pori Jazz tai Helsingin Juhlaviikot eivät ole bränditapahtumia, koska ne ovat pääsymaksullisia festivaaleja, joihin on ostettavissa markkinahintaisia pääsylippuja. Festivaali aikana voi toki olla myös pääsymaksuttomia konsertteja, mutta näiden katsotaan useimmiten liittyvän festivaaliin.

HUOM! Tulkintaa ei sovelleta osana festivaalia järjestettyihin erillisiin, yhden tai useamman brändin kokonaan rahoittamiin tapahtumiin, joissa brändi on julkisessa markkinoinnissa kiinteästi liitetty ko. tapahtumissa esitettyyn musiikkiin ja joihin ei voi ostaa markkinahintaisia pääsylippuja.

Urheilutapahtumat

Esimerkiksi Helsinki Cup, Naisten kymppi, Levin maailmancup, Tampere Juoksee eivät ole bränditapahtumia, sillä niissä musiikki ei ole tapahtuman pääasiallinen sisältö.

Yhteiskunnalliset, yleishyödylliset tapahtumat

Esimerkiksi Pride tai Poliisin päivä eivät ole bränditapahtumia, sillä niissä musiikki ei ole tapahtuman pääasiallinen sisältö, ja lisäksi järjestäjänä on julkishallinto tai viranomainen.

Yleistapahtumat, joissa läsnä lukuisia brändejä

Esimerkiksi Maailma kylässä ei ole bränditapahtumia, sillä tapahtuman markkinoinnissa ei ole selkeästi yhtä tai useampaa tunnistettavaa brändiä, jotka olisi sidottu tapahtumassa esitettävään musiikkiin.

Pienimuotoiset sponsoroidut tori- ja kylätapahtumat

Tapahtumia ei tulkita bränditapahtumiksi, jos niiden budjetti on enintään 10 000€.

Yritysten sisäiset tapahtumat

Yrityksen itse omalle henkilökunnalleen järjestämät tapahtumat, esim. pikkujoulut, koulutuspäivät, seminaarit, eivät ole bränditapahtumia.

Lisätietoja Bränditapahtumaluvasta antaa tuotevastaava Anne Varis, anne.varis@teosto.fi.

Bränditapahtumaluvan lupakortti sekä luvan hakuohjeet löytyvät tältä sivustolta.

Jaa somessa