Siirry sisältöön

Teosto on valjastanut robotit rutiinitöihin

Kimmo Kauhanen ja Helmi Yli-Äyhö
15.10.2021

Teoston IT-kehitys on viime vuosina panostanut voimakkaasti prosessien automatisointiin. Ohjelmistorobotiikkaa on kehitetty moneen eri käyttötarkoitukseen ja uusia ”robotteja” suunnitellaan jatkuvasti.

Ohjelmistorobotiikkaa alettiin hyödyntään Teostolla, kun huomattiin, että asiantuntijoiden ajasta iso osa menee puuduttavien rutiinitehtävien suorittamiseen. Robotiikkaa hyödyntämällä Teosto on pystynyt poistamaan triviaaleja työtehtäviä työntekijöiltään sekä parantamaan prosessien laatua ja sujuvuutta.

Ketterää kehittämistä ja kokeilukulttuuria

Musiikin oikeuksien kenttä on jatkuvassa murroksessa ja digitalisaatio on muuttanut toimintaa radikaalisti. Musiikkia käytetään yhä useammissa paikoissa: striimauspalveluissa sekä sosiaalisessa mediassa kuten Instagramissa ja Facebookissa. Koska Teosto kerää musiikin käytön korvauksia monista eri käyttötarkoituksista, digitaalisen kehityksen on oltava jatkuvaa. 

”Datan määrä lisääntyy koko ajan hurjasti. Teoston kaltaiselta toimijalta vaaditaan tulevaisuuden ennakoimista ja digitaalista edelläkävijyyttä.” sanoo Teoston digitaalisen strategian ja transformaation toimeenpanosta vastaava Kimmo Kauhanen.

Teknologian hyödyntäminen järjestelmien ja asiakaspalvelun kehittämisessä sekä toiminnan tehostamisessa on keskeinen osa Teoston strategiaa. Viimeisimmällä strategiakaudella on tehty iso hyppäys myös ketterään kehittämiseen ja kokeilukulttuuriin, mikä tukee uusien ratkaisujen ennakkoluulotonta ja rohkeaa kokeilua.

Musiikin oikeuksien kenttä on jatkuvassa murroksessa ja digitalisaatio on muuttanut toimintaa radikaalisti. Datan määrä lisääntyy koko ajan.

Koko henkilöstö mukana

Teosto otti ensimmäiset askeleensa ohjelmistorobotiikan saralla  vuonna 2018. Ensimmäinen robotti kehitettiin työvaiheeseen, johon liittyi paljon manuaalista työtä.

”Robotiikkaa päätettiin ensiksi lähteä hyödyntämään television musiikinkäyttötietojen käsittelyssä. Tällä automaatiolla saatiin useita manuaalisia työvaiheita poistettua robotin avulla”, selittää Kimmo Kauhanen.

Ensimmäisen automaation jälkeen robotiikkaa alettiin hyödyntämään muissakin funktioissa. Taloon koulutettiin kaksi omaa kehittäjää, jotta osaamista saataisiin myös talon sisälle. Sisäiset kehittäjät ovat tehneet sittemmin useita robotteja.

”Robotiikkaa on hyödynnetty esimerkiksi esitysilmoitusten käsittelyssä, uuden asiakkaan rekisteröimisessä ja asiakaspalvelun chattibotissa.”

Siitä lähtien talossa on kehitetty useita kymmeniä, pienempiä ja isompia robotiikkakokeiluita.

”Robotiikka on hyvä keino tehostaa toimintaa, parantaa palvelua sekä kehittää henkilöstön osaamista ja työn mielekkyyttä. Kun kartoitimme prosesseja, joissa robotiikkaa voitaisiin hyödyntää, vinkkejä saatiin henkilöstöltä heti runsaasti”, kiittelee Kauhanen.

Työn sisältö muuttuu mielekkäämmäksi

Tällä hetkellä robotit säästävät monen teostolaisen työaikaa poistamalla triviaaleja, manuaalisia työvaiheita. Näin työn kuormittavuus vähenee ja työaikaa vapautuu mielekkäämpiin asiantuntijatehtäviin. 

Myös prosessien laatu ja jouhevuus on parantunut.

”Laatu paranee, kun esimerkiksi näppäilyvirheitä ei enää synny. Ohjelmistorobotiikan avulla myös prosessien sujuvuus on parantunut: esimerkiksi asioita, joita aiemmin täytyi tiketin muodossa pyytää erikseen kuukausittain, on nyt saatu ajastettua ja ne tulevat itsestään” Kauhanen selventää.

Lähitulevaisuudessa Teosto haluaa nostaa automaatioastetta vielä enemmän ja edistää digitaalista transformaatiota yhä uudempien teknologioiden käyttöönotolla.

”Automaatiota kiihdytetään koko ajan. Tällä on iso merkitys niin toimintamme laadulle, asiakaskokemukselle kuin henkilöstön työn mielekkyydelle.”

Jaa somessa
Evästeet Teoston verkkosivustolla

Eväste on pieni tekstitiedosto, joka tallentuu tietokoneellesi tai muulle laitteellesi ja tallentaa tietoa käynnistäsi Verkkosivustolla. Evästeiden avulla Teosto parantaa palveluidensa käytettävyyttä.

Evästeillä kerättyjä tietoja ei lähtökohtaisesti yhdistetä tunnistettuun henkilöön liittyviin henkilötietoihin, mutta jotkut evästeillä kerättävät tiedot saattavat olla välillisesti yhdistettävissä tunnistettuun henkilöön liittyviin henkilötietoihin.

Lue lisää tietosuojalausekkeestamme ja evästeselosteestamme.

Evästekategoriat
Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä verkkosivustomme saatavuuden varmistamiseksi. Ne esimerkiksi lataavat osan verkkosivustomme toiminnoista etukäteen nopeuttaakseen verkkosivuston latautumista. Välttämättömiä evästeitä käytetään myös valitsemiesi asetusten määrittämiseen ja muistamiseen. Voit kieltää välttämättömien evästeiden käytön selainasetuksissasi, mutta huomioithan, etteivät verkkosivuston kaikki toiminnot ja osat sen jälkeen toimi välttämättä kunnolla.
Lisätietoja evästeistä

Analytiikkaevästeet

Käytämme analytiikkaevästeitä kehittääksemme verkkosivustomme toimintaa. Analytiikkaevästeillä kerätään tietoa muun muassa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivustoamme ja miten he navigoivat verkkosivuston eri välilehtien välillä. Tietoja käytetään lähtökohtaisesti anonyymissä muodossa.
Lisätietoa: tietosuojalauseke ja evästeseloste

Toiminnalliset evästeet

Toiminnallisten evästeiden avulla voimme tarjota verkkosivustollamme erilaisia toimintoja, kuten soittolistoja ja reaaliaikaisen chatin. Jos kiellät toiminnallisten evästeiden käytön, osa tai kaikki näistä toiminnoista ei välttämättä toimi oikein.
Lisätietoa evästeistä

Markkinointievästeet

Markkinointievästeet auttavat meitä räätälöimään markkinointia ja tarjoamaan verkkosivustomme käyttäjille tulevaisuudessa yksilöllisempiä palveluita. Keräämme markkinointievästeiden avulla tietoja esimerkiksi käyttäjän käyttäytymisestä ja mieltymyksistä verkkosivustollamme.
Lisätietoa evästeistä