Siirry sisältöön

Teosto tilitti kesäkuussa 29 miljoonaa euroa musiikin tekijöille ja kustantajille – ulkomailta ja live-musiikista tulevat korvaukset kasvussa

eri suuruisia euron seteleitä
12.06.2025

Teosto on tilittänyt tänään 12.6.2025 säveltäjille, sanoittajille, sovittajille ja musiikkikustantajille musiikin käyttökorvauksia yhteensä 29 miljoonaa euroa. Tästä 15,1 miljoonaa euroa tilitettiin Teoston kotimaisille ja suorille asiakkaille.

Teosto tilittää tekijänoikeuskorvauksia asiakkailleen neljännesvuosittain. Kesäkuussa 2025 tilitettiin korvauksia pääosin musiikista, jota on esitetty loka–joulukuussa 2024 radiossa, televisiossa, online- ja streaming-palveluissa sekä taustamusiikkina. Lisäksi kesäkuun tilityksen yhteydessä tilitettiin korvauksia vuoden 2024 konserteista ja elävän musiikin esityksistä.

Kesäkuussa 2025 tilitettiin tekijänoikeuskorvauksia 2,4 miljoonaa euroa enemmän kuin vuosi sitten.

Kaiken kaikkiaan korvauksia saa kesäkuussa yli 11 500 tekijää ja kustantajaa. Yksittäisen tekijän mediaanitilitys oli tässä tilityksessä noin 122 euroa.

”Musiikin ammattimaisen luomistyön ja musiikin käytön edistämisen edellytys on, että musiikkia tekevät ja tukevat ihmiset – niin säveltäjät, sanoittajat kuin musiikkikustantajatkin – saavat korvauksen työstään ja panostuksistaan. Tekijänoikeuskorvaukset ovat musiikkikulttuurin kivijalka”, toteaa Teoston toimitusjohtaja Risto Salminen.

Salminen muistuttaa, että nyt maksettava ennätystilitys on peräisin viime vuonna tapahtuneesta musiikinkäytöstä.

”Olisi toivottavaa, että kulttuuria tuettaisiin niin julkisilla kuin yksityisillä varoilla myös vuonna 2025.”

Ennätyksellinen keikkakesä 2024 näkyy myös musiikin tekijöiden tilitysten kasvuna

Elävän musiikin esittämisestä ja musiikkia sisältävistä tapahtumista sekä taustamusiikista kerätyt tekijänoikeuskorvaukset jatkoivat kasvuaan vuonna 2024. Konserteista ja festivaaleista kerätyt esityskorvaukset kasvoivat lähes kahdella miljoonalla eurolla.

”Vuoden 2024 suurimmat yksittäiset korvaukset tulivat luonnollisesti Olympiastadionin lukuisilta keikoilta, mutta myös muilta osin tapahtumavuosi oli vilkas”, toteaa Teoston lisensointijohtaja Markus Kaarto.

Kaarto muistuttaa kuitenkin, että Teoston ja Musiikkituottajat IFPI Finland ry:n vuonna 2024 teettämän tutkimuksen mukaan 56% suomalaisista jätti viime vuonna keikka-, konsertti- tai festivaalilipun ostamatta korkean hinnan vuoksi.

Keikkakentän toimijat ovatkin alkaneet etsiä keinoja alentaa keikkalippujen kuluttajahintoja esimerkiksi yrityssponsorien ja muiden yhteistyötahojen avulla.

”Tällaiset sponsoroidut keikat asettavat kuitenkin musiikin tekijät eriarvoiseen asemaan, koska musiikin käyttöluvat on toistaiseksi hinnoiteltu suhteessa lipputuloihin. Esiintyvät artistit saavat saman keikkaliksan sponsoroiduista ja sponsoroimattomista keikoista, mutta musiikin tekijöille (säveltäjille, sanoittajille ja sovittajille) uhkaa jäädä luu käteen, jos tällainen toimintamalli yleistyy”, Kaarto sanoo.

Monilla keikoilla esitetään sellaisia kappaleita, joiden tekijät eivät itse ole artisteja, eli heille Teoston maksamat tekijänoikeuskorvaukset ovat tärkein tai jopa ainoa tulonlähde.

Kaarto kertoo Teoston etsivän kaikille osapuolille toimivaa ratkaisua käsillä olevaan haasteeseen.

Ulkomailta kerätyt tekijänoikeuskorvaukset vahvassa kasvussa

Teosto kerää asiakkailleen tekijänoikeuskorvauksia Suomessa käytetyn musiikin lisäksi myös ulkomailta. Vuonna 2024 Teosto keräsi korvauksia 127 eri maasta.

Suomalaisen musiikin suosio maailmalla on kasvussa, minkä lisäksi Teosto on panostanut viime vuosina merkittävästi kansainvälisten korvausten keräämisen tehostamiseen. Teostolla on yli 80 ulkomaisen tekijänoikeusjärjestön kanssa vastavuoroisuussopimus, jonka avulla maailmalta saadaan kerättyä kotimaisille musiikin tekijöille ja kustantajille kuuluvat korvaukset.

”Olemme myös rekrytoineet ihmisiä tukemaan kansainvälisesti toimivia musiikin tekijöitämme, jotta suomalainen musiikki pääsisi valloittamaan maailmaa”, toteaa Teoston kansainvälisestä toiminnasta vastaava johtaja Miia Engberg.

Vuonna 2024 ulkomailta tulleet korvaukset kasvoivat jopa 26 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Vahvinta kasvu oli Saksan ja Yhdysvaltojen markkinoilla.

”Meille on todella tärkeää, että voimme palvella kansainvälisesti toimivia asiakkaitamme myös ulkomaisten korvausten suhteen. Ulkomaille tähtäävälle musiikin tekijälle on arvokasta, että myös kansainväliset palvelut saa Teostolta, eikä tarvitse liittyä ulkomaiseen tekijänoikeusjärjestöön, vaikka katse olisikin Suomen rajojen ulkopuolella”, Engberg sanoo.

Kesäkuussa 2025 tilitettävät korvaukset on kerätty seuraavista oikeusluokista:

OikeusluokkaKesäkuu 2025 M€Kesäkuu 2024 M€
Radio ja TV11,611,0
Julkinen esittäminen12,910,9
Verkkopalvelut (online)1,72,6
Tallentaminen1,01,0
Useita (ulkomaat, korjaukset)1,81,1
Yhteensä29,026,6

Tarkemmat tiedot tässä tilityksessä mukana olevista tilitysalueista ja korvausten keräämisajankohdista näet verkkosivuiltamme tilityskalenterista.

Tapahtuma-alueelta saamatta olevat korvaukset 

Voimme tilittää korvaukset oikeudenomistajille vasta, kun musiikkia käyttänyt taho on maksanut meille lupamaksun. Teostolla on saamatta joidenkin tapahtumien maksuja, joten niitä ei olla voitu vielä tilittää. Ajantasaisen tilanteen myöhässä olevista maksuista näet verkkosivuiltamme.

Tilitykset maksetaan neljä kertaa vuodessa

Teosto maksaa asiakkaanaan oleville säveltäjille, sanoittajille, sovittajille ja kustantajille tilityksiä neljä kertaa vuodessa. Kesäkuun 2025 jälkeen seuraava tilitys maksetaan 19.9.2025.

Lisätietoa Teoston tilityksistä löydät Teoston verkkosivuilta Tilitykset-sivulta.

Teoston kulloinkin tilittämä kokonaissumma vaihtelee sen mukaan, kuinka kattavasti kultakin musiikinkäytön alueelta saadaan kerättyä korvauksia, ja kuinka nopeasti kerätyt korvaukset saadaan kohdistettua oikeille teoksille.

Kohdistamiseen tarvitaan sekä musiikintekijöiden omista teoksistaan Teostolle tekemät teosilmoitukset että musiikin esittäjien ja käyttäjien tekemät esitysilmoitukset tai musiikinkäyttöraportit.

Jaa somessa