15.07.2014 Teksti: Mika Nikula. Kuvat: Joel Hiljanen

Musiikkifestareiden osalta ei kannata luottaa itsestäänselvyyksiin. Tapahtuman voi yllättää raekuuro, vetovoimainen ysäritähti tai keskustelu anniskelumääräyksistä. Teoston avainasiakaspäällikkö Mika Nikula tekee yhteenvetoa tästä festarikesästä.

Mistä 2000-luvun alkupuoliskolla tiesi, että Metallica on tulossa kaupunkiin? Liput myytiin aina ennätysajassa loppuun, oli sitten kyse jo entisestä Hartwall-areenasta tai Stadikasta. Virallisen albumilistan top20-sakkiin ilmestyi aina vähintään 5 Metallican levyä. Suomalaiset sekosivat, kerta toisensa jälkeen.

Vieläkö keikat aiheuttavat samanlaisia ilmiöitä vuonna 2014 vai alkaako taloudellinen alamäki nakertaa livealaa?

Festari”kesä” aukesi Sonispheressä

Oman festarikesäni (jos alkukesää voi millään mittapuulla kesäksi edes kutsua…) avauksena toimi Sonisphere, jossa pääesiintyjänä oli juuri kyseinen yhtye. Surkeasta kelistä huolimatta porukkaa oli mukavasti, mutta enää ei Metallica juhlinut back-kataloginsa listasijoituksilla eikä tapahtumakaan ollut ihan loppuunmyyty.

Live Nationin toimitusjohtajan Nina Castrenin mukaan lipunmyynti on yleisesti ottaen ollut hiljaisempaa ja loppuunmyytyjä keikkoja on ollut tavallista vähemmän. Kevään suhteen artistien kanssa kävi hyvin ja loppuunmyytyjä keikkoja nähtiin myös keväällä. Syksy näyttää Castrenin mukaan todella hiljaiselta, mutta vuonna 2015 on tarjolla jälleen paljon isoja artisteja.

Kesäkuu: Provinssi ja Tuska ensimmäistä kertaa samana viikonloppuna – tarjontaa myös Järvenpäässä ja Riihimäellä

Provinssirock aloitti festivaalinsa tänä vuonna poikkeuksellisesti jo torstaina. Tuolloin Törnävän valtasivat lapset ja nuoriso. Kyseessä oli ennakkokonsertti, jossa esiintyivät Robin ja Isac Elliot. Paikalla oli mukavasti porukkaa - noin 3000 - ja ilta olikin niin onnistunut, että järjestäjän ilmoituksen mukaan jatkoa vastaavalle erikoiskonsertille on ensi vuonna luvassa.

Myös omat lapseni olivat mukana ja heidän palautteensa oli pelkästään positiivista. Oli hienoa nähdä, miten juniorit nauttivat konserteista täysin siemauksin. Nyt täytyy vain pitää huoli siitä että tämä ikäpolvi ei putoa kelkasta, vaan jatkavat livemusan kuluttajina myös isompina.

Itse festivaali pääsi tänä vuonna minitavoitteeseensa. Promoottori Juha Koiviston mukaan syynä oli ainakin alkukesän koleus; raesade ei ole omiaan lisäämään lipunmyyntiä. Nuorten rahankäytössä vaikuttaa myös yleinen taloudellinen taantuma. Tapahtuma tullaan kuitenkin ensi vuonna onneksi järjestämään. Festivaalin kokoluokasta ei kuulemma kuitenkaan vielä ole varmuutta.

Provinssirockin kanssa samaan aikaan järjestettiin toinen perinteinen festivaali eli Tuska Open Air Metal Festival. Tapahtuman lipunmyynti oli aika lailla viime vuotisessa tasossa, mutta menneiden vuosien huippumyynteihin jäi kuitenkin rutkasti matkaa.

FME:n toimitusjohtajan Hanna Kuosmasen mukaan lipunmyynti oli muuten odotetunlaista, mutta sunnuntai jäi hieman tavoitteestaan johtuen – jälleen -  surkeasta ilmasta. Tapahtuma keräsi hyvin medianäkyvyyttä - sekä kotimainen että ulkomainen media oli Hannan mukaan jälleen todella kiinnostunut tapahtumasta.

Samana viikonloppuna järjestettiin myös sekä Järvenpään Puistoblues että Riihimäki Rock.

Loud´n liven pääpromoottorin Kalle Keskisen mukaan kesä vaikuttaa lipunmyynnillisesti positiiviselta ja varsinkin Suvilahden We Love The 90´s -festivaali on myynyt hyvin.

Puistoblues puolestaan jäi puoleen viime vuoden lipunmyynnistään. Suurimpana syynä olivat muuttuneet anniskelumääräykset: Puistobluesiin ei ollut enää mahdollista mennä piknikille, sillä omien juomien tuonti alueelle oli kokonaan kielletty. Jopa kahvit kaadettiin portilla maahan.

Puistobluesin jälkeen median täyttikin keskustelu siitä, mennäänkö kielloissa ja niiden tulkinnoissa jo liian pitkälle. Kansanedustaja Mikael Jungner kirjoitti Facebookissa, kuinka ”olemme luoneet paikoin yhteiskunnan, jota suurin osa ei halua. Yhteiskunnan, jossa kasvoton virkamies voi terrorisoida tuhansien elämää, ei pahuuttaan vaan rakkaudesta sääntöjä kohtaan”.

Jos lakia ja säädöksiä voidaan tulkita niin, että jopa äidinmaidonkorvikkeen tuonti festivaaleille pitää kieltää, on mielestäni menty pahasti metsään. Tilanteeseen lupaili Twitterissä muutosta myös Juha Romakkaniemi, joka toimii pääministeri Alexander Stubbin ministeriryhmän erityisavustajana. Saattaa toki olla, että Pori Jazzin kohuttu ilmoitus lain äärimmäisestä tulkinnasta herätti päättäjät, kun ongelma tuotiin myös lähelle ”heidän” tapahtumaansa. Myöhemmin Pori Jazzin organisaatiosta ilmoitettiin, että tulkintaa on viranomaisten puolella lievennetty ja ainakin mainittua vastiketta saa alueelle tuoda.

Toivottavasti muutosta tehtäessä mielipidettä muistetaan kysyä myös alan toimijoilta pelkän virkamiesryhmän päätöksen sijaan. Anniskeluasia ei nimittäin ole ainoa seikka, joka pitäisi muuttaa festivaalien ja elävän musiikin tapahtumien elinvoimaisuuden parantamiseksi. Kunhan elokuussa palailen lomilta töihin, pidän omalta osaltani huolen siitä, että muutokset tullaan myös tekemään ja ne eivät jää pelkäksi puheeksi.

Ruisrock: keskikesän menestyjä

Onneksi festivaalikentällä näkyy myös valonpilkahduksia. Juhani Merimaan mukaan ”Kesä noin yleisesti ottaen on vaikea, mutta kuten aina, taloudellinen tilanne ei kohtele kaikkia tasapuolisesti. Löytyy sekä voittajia että häviäjiä”. Tänä vuonna Merimaa kuuluu itse ehdottomiin voittajiin. Ruisrock teki kaikkien aikojen yleisöennätyksensä ja sekä perjantai että lauantai olivat loppuunmyytyjä.

Toukokuun lopussa kävellessäni Sonisphereen tunsin itseni nuoreksi. Ruisrock palautti sedän maan pinnalle, kun festivaalialueella eivät mellestäneet kaltaiseni keski-ikäiset ukot, vaan juhlivat nuoret. Olen aiemmin miettinyt, käyvätkö nuoret enää festivaaleilla, mutta Ruisrock palautti uskoni. Nuorissa on toivoa ja näin sen pitää ollakin. Mielelläni tunnen itseni vanhaksi ja luovutan paikkani tarvittaessa nuoremmille.

Loppukesä: Ei itsestäänselvyyksiä

Loppukesän tapahtumien menestys on toistaiseksi suuri mysteeri. Kaiken kaikkiaan mielessä kannattanee pitää Himos Festival Oy:n Hannu Haljalan sanat: ”Lippujen varaaminen ja ostaminen jätetään todella viime tippaan. Tämä kasvattaa riskejä ja etenkin sään ja sääennusteen merkitys kasvaa. Mikään ei ole itsestäänselvyys.”

Mikään tapahtuma ei voi luottaa siihen, että menestyksekäs historia takaisi loppuunmyydyn tapahtuman.

Menkää tekin festivaaleille! Itse aion katsastaa vielä ainakin Pori Jazzin, Naamat-festivaalin, Flown sekä Suvilahden We love the 90´s festivalin. Palataan syksyllä siihen minkälaisia muutoksia ja helpotuksia meidän on saatava aikaan, jotta festivaaleista saadaan nauttia jatkossakin.

palaa alkuun