Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Päivi Brink
Kuva: Antti Pitkäjärvi / Ilosaarirock 2022

Festivaalikesä 2022 palautti tapahtumajärjestäjien uskon tulevaan

Vakiintuneet suomalaiset kesäfestivaalit Ruisrock, Ilosaarirock, Flow Festival ja Kuhmon Kamarimusiikki onnistuivat tänä kesänä, vaikka moni pienempi tapahtuma kärsikin asiakaspulasta. Alaa varjosti kahden vuoden koronapandemia, jolloin suurin osa festivaaleista jouduttiin perumaan. Koronaan varauduttiin alalla tänäkin vuonna, mutta kaikeksi onneksi yleisö pääsi jälleen elävän musiikin ääreen.

Ilosaarirock teki tänä vuonna kävijäennätyksen keräämällä 71 000 festarivierasta Joensuuhun. Viime vuonna festivaali täytti 50 vuotta, mutta koronan vuoksi juhlat siirtyivät tälle vuodelle.

”Olo on helpottunut, kun Ilosaarirock päästiin järjestämään. Kävijämäärämme on noussut tasaisesti vuodesta toiseen. Nyt ihmisillä oli patoutunutta halua osallistua tapahtumiin, ja tarjosimme hyvät festarit. Festivaalimme houkutteli jälleen eri ikäisiä kuulijoita, ja ensikertalaisia oli paljon – osaksi parin vuoden tauon vuoksi. Saamamme palaute tältä vuodelta on erinomaista. Ihmiset olivat todella odottaneet pääsevänsä festareille”, Ilosaarirockin promoottori Panu Hattunen sanoo.

Suomen suurin maksullinen, rajatulla alueella järjestettävä populaarimusiikkifestivaali Ruisrock houkutteli tänä vuonna 105 000 kävijää eli 35 000 päivässä. Festivaali oli loppuunmyyty myös vuosina 2018 ja 2019. Tyypillinen Ruisrockin kävijä on 20–25-vuotias, mutta isoilla festivaaleilla käy kaiken ikäisiä ihmisiä.

”Pitkän tauon jälkeen palaute sekä yleisöltä, esiintyjiltä että henkilökunnalta on ollut innostunutta. Ensikertalaisia oli paljon, mikä on jatkuvuuden kannalta tärkeää”, Ruisrockin promoottori Mikko Niemelä toteaa.

Kuhmon Kamarimusiikissa järjestettiin tänä vuonna tavallista vähemmän konsertteja ja vain isoissa saleissa.

”Ennen koronaa järjestimme festivaalin aikana 115 tilaisuutta, mutta tänä vuonna vain 85. Tämä näkyi kävijämäärässä. Myimme 20 000 lippua, kun tavallisesti myymme jopa 10 000 lippua enemmän. Lipputulojen voimin taloutemme saatiin kuitenkin tasapainoon. Taiteellisesta tasosta saimme tänä vuonna kävijäkyselyssä arvosanan 9.2/10 ja muutenkin vieraat olivat todella tyytyväisiä. Tyypillinen festivaalivieras Kuhmossa on yli 45-vuotias. Saamamme palautteen mukaan paljon hehkutettu Kuhmon henki elää edelleen”, Kuhmon Kamarimusiikin toiminnanjohtaja Sari Rusanen sanoo.

Helsinkiläinen Flow Festival teki onnistuneen paluun ja kävijäennätyksensä: 90 000 myytyä lippua.

”Festivaali oli loppuunmyyty. Vuonna 2019 kävijöitä oli 7 000 vähemmän kuin tänä vuonna. Teimme joitakin uudistuksia ja korostimme arvopohjaisuutta entistäkin enemmän. Tänä vuonna festivaaleilla ei esimerkiksi myyty lainkaan liharuokaa. Ulkomaalaisia kävijöitä oli tavallista vähemmän, johtuen pääasiassa venäläisten matkailijoiden vähäisyydestä”, Flow Festivalin Head of Artist Relations Maiju Talvisto kertoo.

Vaikka Flow vaikuttaa muiden, yli viisikymppisten festivaalien rinnalla nuorelta, on sekin jo 18-vuotias. Vakiintuneille festivaaleille riitti hyvin kävijöitä, mutta joillekin pienemmille ja uudemmille festivaaleille ei riittänyt. Haastateltavien mukaan tapahtumien suuri määrä aiheutti kovan kilpailuasetelman.

Meitä oli kaivattu, mikä oli ihanaa. Ihmisillä oli kauhea festivaalikaipuu. Vuosi oli tosi korjaava kokemus!

Siirrettyjä keikkoja ja lippuja, koronapassien ja -testien valmistelua

Nick CVave Flow Festivalissa, kuvaaja Riikka Vaahtera / Flow Festival 2022.

Flow Festivalin yhtenä pääesiintyjänä nähtiin Nick Cave. Kuva: Riikka Vaahtera / Flow Festival 2022.

Festivaalien järjestämiseen korona vaikutti monin tavoin. Osa lipuista oli ostettu jo pari vuotta aikaisemmin, ja moni keikka siirtyi tälle vuodelle vuodelta 2020. Flown Talvisto muistuttaa, ettei keikkojen siirtäminen ollut kuitenkaan automaattista.

”Kaikkia esiintyjiä ei siirretty vuodelta 2020. Elokuussa artistien saatavuus oli hyvä, ja teimme joidenkin Pohjoismaisten festivaalien kanssa yhteistyötä ajankohtaisten ulkomaalaisten artistien saamiseksi tänne. Sen huomasin, että Yhdysvalloista ei tänä vuonna lähdetty paljoa Eurooppaan esiintymään. Koronaperuutuksia tuli vähän, eikä kukaan perunut Ukrainan sodan vuoksi”, Talvisto kertoo.

Keväällä ei tiedetty, saadaanko festivaaleja edes järjestää täysimääräisenä. Tieto siitä, ettei ulkomaisten artistien rokotepasseja tai koronatestejä tarvittu tänä kesänä, tuli myöhään. Ruisrock alkoi 8.7. ja vielä 30.6. vaadittiin rokotepassi EU:n ulkopuolelta tulevilta matkustajilta.

”Epävarmuus jatkui pitkään. Oli epäselvää, pitääkö ulkomaalaisille esiintyjille järjestää erikoislupia Suomeen saapumista varten. Siihen varauduttiin, mutta niitä ei lopulta tarvittu. Muutos oli nopeaa. Joidenkin artistien läheisyydessä piti ennakkotietojen mukaan käyttää maskia, mutta artisti itse luopuikin ohjeesta saapuessaan. Artistien saatavuudessa ei ollut tavallista enempää ongelmia”, Niemelä kertoo.

Noin puolet Kuhmon Kamarimusiikin esiintyjistä tulee joka vuosi ulkomailta.

”Osa ohjelmasta siirrettiin vuodelta 2020, mutta kaikki uudet ajankohdat eivät sopineet taiteilijoille. Muutoksia tehtiin, ja ne jotka tulivat, tulivat innokkaasti”, Rusanen kertoo.

Tapahtuma-alan henkilöstöä on entistä vähemmän

Merellisen idyllisessä Ruisrockissa riitti tänä vuonna festivaalivieraita, vaikka tuotannon puolella oli haasteita löytää muun muassa ravintola-alan työntekijöitä. Kuva: Petri Anttila / Ruisrock 2022.

Monella festivaalilla oli tänä vuonna vaikeuksia saada tarpeeksi henkilökuntaa ja talkootyöntekijöitä.

”Tapahtuma-alalta on selvästi lähtenyt osaavaa väkeä muualle, ja tänä kesänä oli valtava määrä tapahtumia. Sekä kalustoa että työntekijöitä oli tavallista vaikeampi saada Ilosaarirockiin”, Hattunen sanoo. 

Ruisrockissa on tuhansia työntekijöitä joka kesä.

”Työvoimakato erityisesti ravintola-alalta näkyi selvästi, ja tarjoilijoita ja järjestyksenvalvojia oli vaikea saada. Tämä on koko tapahtuma-alan haaste. Onneksi saimme pidettyä kriittisen henkilökuntamme palkkalistoilla koko pandemian ajan, joten tuotanto pysyi hyvin kasassa”, Niemelä toteaa.

Kuhmoon tapahtumatyöntekijöitä on aina tuotava myös muualta, koska siellä asuu vain 8 000 ihmistä.

”Saimme kyllä organisaation kasaan, eikä valo- tai äänimiehistä ollut pulaa. Ravintola-alan työvoimapula näkyi kuitenkin selvästi koko kaupungissa”, Rusanen kertoo.

Helsinkiläinen Flow ei kärsinyt työntekijäpulasta.

”Enemmän haasteita aiheutti materiaalipula, joka vaikutti rakenteiden pystyttämiseen”, Talvisto sanoo.

Koronaan piti varautua, mutta se vaikutti tapahtumiin vain vähän

Kuhmon Kamarimusiikissa yleisöä ohjeistettiin pitämään vielä tänä kesänä yllään kasvomaskeja. Kesän koronatilanne oli kuitenkin maltillinen, ja maskeja käytti vain harva. Tyypillinen festivaalivieras Kuhmossa on yli 45-vuotias. Kuva: Stefan Bremer / Kuhmon kamarimusiikki 2022.

Koronapandemia näkyi festivaaleilla lähinnä hygienian lisääntymisessä, ennen muuta lisääntyneenä käsidesin käyttönä ja tiheämpänä siivoamisena. Järjestäjät toteavat, että kaikkiaan festivaalikävijöiden käytös oli samanlaista kuin ennen koronaa. Ihmiset eivät näyttäneet välttelevän ruuhkapaikkoja. Maskeja ei ulkoilmafestivaaleilla näkynyt juuri lainkaan.

Todennäköisesti jatkossakin festivaaleilla kiinnitetään enemmän huomiota puhtauteen ja siisteyteen.

”Meidän tilanteemme oli siinä mielessä poikkeuksellinen, että pystyimme järjestämään Kuhmon Kamarimusiikin pienimuotoisesti myös vuonna 2021. Silloin toteutimme kaiken koronan ehdoilla, joten meillä oli kokemuksia siitä. Vuonna 2021 myimme vain puolen salin verran lippuja joka konserttiin, konserttien väliin jätettiin paljon aikaa, ohjeistimme kaikkia pitämään kasvomaskeja, väliaikoja ei ollut ja lisäsimme siivoamista merkittävästi. Ulkomaisilla esiintyjillä piti vuonna 2021 olla erityislupa matkustamiseen rajavartiolaitokselta, ja heidät testattiin monta kertaa”, Rusanen kertoo.

Tänä vuonna tiedettiin jo, mikä toimii, vaikka toimia tarvittiin lopulta paljon vähemmän.

”Lähinnä tehostimme siivousta ja järjestimme vähemmän konsertteja. Maskeja piti yleisössä vain harva, mutta turvasimme henkilökuntamme toimintakyvyn maskeilla”, Rusanen jatkaa.

Lipun hinnalla festivaalivieras ostaa kokonaiselämyksen

Flow Festivalilla panostetaan musiikin lisäksi kävijän kokonaisvaltaiseen elämykseen. Tänä kesänä festivaalin linjauksena oli luopua ruokatarjonnassaan täysin punaisesta lihasta ja siipikarjasta. Kuva: Kim Öhman / Flow Festival 2022.

Ilosaarirockin, Kuhmon kamarimusiikin, Ruisrockin ja Flow Festivalin liput ostettiin hyvissä ajoin, eikä vaikuttanut siltä, että kävijät olisivat pelänneet rajoitusten paluuta ja siksi lykänneet lippujen ostamista. Kuhmon Kamarimusiikissa kuitenkin huomattiin, että ryhmämyyntiä ei ollut yhtä paljon kuin ennen. Festivaalilipun hinnalla saa paljon muutakin kuin konsertteja.

”Rakennamme kokonaisen kaupungin festivaalien ajaksi, tuomme sinne esiintyjät ja palvelut ja pidämme huolta turvallisuudesta. Artistipalkkiot ovat suurin kuluerämme ja pääsyliput suurin tuloerämme”, Niemelä kertoo.

Moni ostaa festivaalilipun jo ennen kuin esiintyjät ovat tiedossa, koska luottavat tietyn festivaalin kokonaiskonseptiin.

”Moni vieraamme ei käy muilla festivaaleilla lainkaan, mutta ostaa uskollisesti Flow-lipun ennakkoon. Olemme myös taidefestivaali, ja kuratoimme alueelle korkeatasoista taideohjelmaa. Tarjoamme maailmanluokan tuotantoja, tunnettuja ja nosteessa olevia artisteja ja turvallisen festivaalialueen”, Talvisto sanoo.

Rajatuilla festivaalialueilla myynti oli kaikkiaan saman tasoista kuin ennen koronaa.

”Festivaalit ovat aikaa irti arjesta ja huolista, ja niillä käytetään rahaa kuin ulkomaanmatkalla. Festareilla nautitaan musiikista, ruuasta ja juomasta ja kohdataan ihmisiä”, Hattunen kuvailee.

Kuhmon Kamarimusiikki on kuhmolaisille yrityksille ja alueen taloudelle erittäin tärkeä tapahtuma.

”Yhteistyökumppanimme tekevät valtavasti työtä tapahtuman onnistumiseksi. Festivaali levittäytyy konserttisaleista koko kaupunkiin, ja yrityksille se on kuin toinen joulu. Tänä vuonna ostokäyttäytymisessä oli kuitenkin hieman varovaisuutta”, Rusanen kertoo.

Musiikkifestivaaleja ei olisi ilman musiikin tekijöitä

Outi Tarkiaisen sävellyksen kantaesitys, kuvassa Outi, Lauri Sallinen, Matilda Kärkkäinen ja Trey Lee, kuvaaja Stefan Bremer

Outi Tarkiaisen Kuhmon kaupungille säveltämä Woodland Fanfares Kuhmon kamarimusiikissa 2022 oli menestys. Teoksen kantaesittivät klarinetisti Lauri Sallinen, sellisti Trey Lee ja pianisti Matilda Kärkkäinen. Kuva: Stefan Bremer / Kuhmon kamarimusiikki 2022.

Haastateltavat pitävät Teosto-maksuja oikeutettuna korvauksena musiikintekijöiden työstä.

”Festivaalien järjestäjille on äärimmäisen tärkeää, että musiikintekijät pystyvät jatkossakin tekemään musiikkia. Heille kuuluu tekijänoikeuskorvaus”, Hattunen painottaa.

”Jos festivaalit ovat musiikkialan loppupää, musiikintekijät ovat sen kivijalka. Haluamme tehdä osamme tässä ekosysteemissä”, Talvisto vakuuttaa.

Musiikkifestivaalit ovat alan ihmisille myös tapaamispaikka, jossa verkostoidutaan, tavataan ystäviä ja tutustutaan. Myös musiikintekijät osallistuvat innokkaasti festareille.

”Tekijänoikeusmaksut ovat huomattavat, ja on tärkeää, että ne päätyvät oikeille ihmisille. Ruisrock on kesän suurin musiikki- ja tapahtuma-alan kohtaamispaikka. Tänä vuonna Ruisrockissa oli akkreditoituna pelkästään suomalaisia artisteja yli tuhat. Tämän päälle tulivat kansainväliset esiintyjät, vieraina olleet musiikintekijät ja muut musiikkialan ihmiset. Yhteensä alan ihmisiä oli paikalla lähes kaksituhatta. Tänä vuonna koettiin riemastuneita jälleennäkemisiä”, Niemelä kertoo.

Klassisen musiikin puolella säveltäjät ovat näkyvästi esillä jo festivaaliohjelmassa, ja moni valitsee konsertin nimenomaan säveltäjän mukaan.

”Ilman säveltäjiä ei olisi musiikkifestivaaleja. Kuhmossa on esitetty vuosien mittaan jo sata kantaesitystä, ja tilaamme säveltäjiltä teoksia lähes joka vuosi. Kuhmossa säveltäjät istuvat samoissa kahviloissa festivaalivieraiden kanssa ja saavat suoraa palautetta konsertista ja teoksesta. Kuhmon Kamarimusiikki on tärkeä verkostoitumistapahtuma,” Rusanen vakuuttaa.

Panu Hattunen toteaa, että kokonaisuutena paluu live-keikoille oli hieno yhteinen kokemus niin musiikin tekijöille, esittäjille kuin kuulijoillekin.

”Festivaaleilla näkyi yhteinen ilo siitä, että päästiin kokemaan keikkoja yhdessä, ja se valo välittyi ihmisistä.”

Miten tapahtumajärjestäjien Teosto-maksut päätyvät musiikintekijöille ja kustantajille?
  • Tapahtuman järjestäjä vie tiedot festivaalista ja sen esiintyjistä etukäteen Teoston tietokantaan.
  • Esiintyjät ilmoittavat Teoston verkkopalvelussa keikkansa settilistat.
  • Festivaalit ilmoittavat Teostolle lipunmyyntitietonsa euromääräisinä sekä toteutuneiden keikkojen kestot ja kuulijamäärät.
  • Teoston järjestelmät yhdistävät esiintyjien verkkopalvelussa ilmoittavat settilistat ilmoitettuihin keikkoihin.
  • Lasku Teosto-maksuista lähtee festivaaleille sovitun tapahtumalupahinnaston mukaisesti.
  • Saatu tilitys kohdistetaan Teoston myöhemmässä tilitysprosessissa kappaleiden tekijöille.
  • Teosto-maksut tilitetään tekijöille ja kustantajille neljästi vuodessa. Festivaalien osalta päätilitys on seuraavan vuoden kesäkuussa.
Jaa somessa