Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Ari Väntänen
Kuva: Mikko Joona

Laulujen myyminen on kuuntelemista

Aina ei riitä, että osaa tehdä hyvän biisin. Jos musiikintekijä mielii muuttaa lahjakkuutensa elannoksi, hänen on kyettävä myymään osaamistaan. Se on kohta, johon moni kompastuu, mutta Jussi Syrenin mukaan tuo kynnys on ylitettävissä.

Jussi Syren on katsonut musiikkialaa monelta kantilta. Hän on musiikintekijä ja artisti, jonka bluegrassbändi Jussi Syren And The Groundbreakers on esiintynyt Yhdysvalloissa saakka. Lisäksi Syren työskentelee keikkamyynti- ja esiintymistaitovalmentajana.

Ikaalisten Artistikoulutuksessa, PopJazz-konservatoriossa ja useissa muissa alan oppilaitoksissa koulutustilaisuuksia pitävä Syren on hiljattain alkanut valmentaa musiikin ammattilaisia myös esiintymistaitojen osalta.

Syrenin mukaan Suomessa on valtavasti lahjakkaita ihmisiä, joiden työtä ei markkinoida riittävän hyvin. Heidän joukossaan on paljon musiikintekijöitä.

”Yksi syy siihen on ’suutari pysyköön lestissään’ -ajattelu. Musiikintekijä ei yleensä miellä itseään myyntihenkilöksi, vaan olettaa, että luovan työn myynti ja markkinointi kuuluu jollekin toiselle, jolloin näitä osa-alueita ei tule kehitettyä.”

Moni kokee oman työnsä myymisen vaikeaksi. Yleisen käsityksen mukaan se on käytännössä oman osaamisensa kehumista. Syren korostaa, että todellisuudessa kyse ei ole siitä.

”Kun lauluja tarjoaa asiakkaille, yksi suurimpia virheitä on puhua vain itsestään tai omasta työstään kuuntelematta asiakasta. Tärkeintä on kuunnella, mitä asiakkaalla on sanottavanaan ja mitä hän hakee ja arvostaa. Tällöin selviää, mitä asiakkaalle voi tarjota. Liian kovasta tyrkyttämisestä seuraa ainoastaan torjuntareaktio. Myyntityössä pääpaino on aina kuuntelemisessa. Markkinoimisessakaan ei tarvitse käyttää ylisanoja.”

Markkinoinnin voi oppia

Oman osaamisensa myymiseen ja markkinointiin liittyy muitakin turhia ja vääriä ennakkoluuloja.

”Moni luulee, että myyjäksi synnytään. Todellisuudessa myyntitaito on opeteltavissa. Itse olen siitä hyvä esimerkki, sillä opettelin suoratarjontamyynnin vasta yli kolmekymppisenä. Myynti ja markkinointi eivät ole mitään rakettitiedettä. Usein riittää, että hallussa on muutama perusperiaate.”

On myös ennakkoluuloja asiakasehdokkaita kohtaan.

”Ajatellaan liian helposti, että ’ei se kuitenkaan osta’, eli epäonnistumisen pelko istuu tiukasti suomalaisissa. Se, että jättää asiat roikkumaan, on iso virhe, Täytyy tehdä asiakkaan kanssa jatkosuunnitelma ja kysyä hänen päätöstään, kun sen aika on. ’Kun se pitkittyy, se mutkistuu’, sanotaan.”

Syren huomauttaa, että myyntityössä voi kyllä joutua epämiellyttäviin tilanteisiin.

”Joskus asiakas ei ole lainkaan kiinnostunut ja ilmaisee sen selvästi. Sosiaalisten tilanteiden pelko onkin usein syynä siihen, ettei myyntiä ja markkinointia tehdä. Mutta itse mieluummin yritän ja epäonnistun kuin jätän yrittämättä. Epäonnistumisista oppii.”

Ratkaisevaa on se, miten tehtävään asennoituu.

Myönteinen asenne ja tavoitteiden asettaminen

”Oman osaamisensa esille tuomiseen pitää suhtautua myönteisesti. Kaikki vastahakoisesti tehty työ tulee yleensä huonosti tehdyksi. Suosittelen, että lähtee rohkeasti kehittämään itseään lukemalla alan kirjallisuutta ja tutustumalla vaikkapa muutamiin hyviin Youtube-kanaviin. Pienet onnistumiset vievät eteenpäin ja innostavat jatkamaan. Tavoitteellisuus on tärkeää. Ilman tavoitteita ei tapahdu mitään.”

Ehdottomasti paras tapa lähestyä mahdollista asiakasta on Syrenin mukaan henkilökohtainen tapaaminen.

”Tapaamisiin ja puheluihin kannattaa valmistautua hyvin. On hyvä selvittää mahdollisesta asiakkaasta tai yhteistyökumppanista mahdollisimman paljon ennakkoon. Ajankäytön kannalta puhelin on tehokas väline. Some on hyvä ja suositeltava väline, mutta pelkästään sen varaan ei kannata jäädä. Sähköpostin ongelma on se, että se jää usein huomiotta. Kun viesti poistuu meilin etusivulta, se poistuu samalla mielestä.”

Kontaktit ovat tärkeässä roolissa siinä, miten asiat etenevät. Siksi lauluntekijän kannattaa verkostoitua.

Pitää etsiä oman osaamisensa ydin ja markkina, joka voisi olla siitä kiinnostunut, ja rohkeasti lähestyä päättäjiä.

”Alalla ansioituneet eivät ole syntyneet kädet täynnä yhteistyökumppanien käyntikortteja. Muuta vaihtoehtoa ei ole kuin alkaa hankkia kontakteja aktiivisesti itse. Tietysti pitää myös panostaa omaan työhönsä, kehittyä siinä ja nostaa sen arvoa markkinalla. Pitää etsiä oman osaamisensa ydin ja markkina, joka voisi olla siitä kiinnostunut, ja rohkeasti lähestyä päättäjiä. Suosittelen verkostoitumista alalle kuin alalle. Musiikkiala ei tee siinä poikkeusta.”

Käytännön vinkkejä oman osaamisen myymiseen:
  • Suhtaudu myönteisesti oman osaamisesi esille tuomiseen.
  • Hanki kontakteja aktiivisesti.
  • Kehitä myyntitaitojasi perehtymällä aiheeseen ja opiskelemalla sitä.
  • Panosta omaan työhösi. Etsi oman osaamisesi ydin sekä markkina, joka voisi kiinnostua siitä.
  • Ole rohkea. Lähesty mahdollisia yhteistyökumppaneita aktiivisesti sillä ajatuksella, miten voisit edistää heidän liiketoimintaansa, eikä sillä, että miten saisit omat biisisi julkaistua.
  • Jos mahdollista, sovi henkilökohtainen tapaaminen tai edes puheluaika. Älä jättäydy somen ja sähköpostin varaan.
  • Valmistaudu tapaamisiin ja puheluihin hyvin. Selvitä huolellisesti, kenen kanssa pyrit yhteistyöhön.
  • Kuuntele asiakasta. Kaikki lähtee julkaisijan tarpeesta. He tekevät päätökset omista syistään, eivät koskaan sinun.
  • Älä jätä asioita roikkumaan. Sovi aina jatkosta.
Jaa somessa
Lue lisää
Annathan meille palautetta!

Kehitämme verkkosivujamme ja otamme mielellämme vastaan palautetta. Vastaaminen onnistuu nopeasti!

Evästeet Teoston verkkosivustolla

Eväste on pieni tekstitiedosto, joka tallentuu tietokoneellesi tai muulle laitteellesi ja tallentaa tietoa käynnistäsi Verkkosivustolla. Evästeiden avulla Teosto parantaa palveluidensa käytettävyyttä.

Evästeillä kerättyjä tietoja ei lähtökohtaisesti yhdistetä tunnistettuun henkilöön liittyviin henkilötietoihin, mutta jotkut evästeillä kerättävät tiedot saattavat olla välillisesti yhdistettävissä tunnistettuun henkilöön liittyviin henkilötietoihin.

Lue lisää tietosuojalausekkeestamme ja evästeselosteestamme.

Evästekategoriat
Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä verkkosivustomme saatavuuden varmistamiseksi. Ne esimerkiksi lataavat osan verkkosivustomme toiminnoista etukäteen nopeuttaakseen verkkosivuston latautumista. Välttämättömiä evästeitä käytetään myös valitsemiesi asetusten määrittämiseen ja muistamiseen. Voit kieltää välttämättömien evästeiden käytön selainasetuksissasi, mutta huomioithan, etteivät verkkosivuston kaikki toiminnot ja osat sen jälkeen toimi välttämättä kunnolla.
Lisätietoja evästeistä

Analytiikkaevästeet

Käytämme analytiikkaevästeitä kehittääksemme verkkosivustomme toimintaa. Analytiikkaevästeillä kerätään tietoa muun muassa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivustoamme ja miten he navigoivat verkkosivuston eri välilehtien välillä. Tietoja käytetään lähtökohtaisesti anonyymissä muodossa.
Lisätietoa: tietosuojalauseke ja evästeseloste

Toiminnalliset evästeet

Toiminnallisten evästeiden avulla voimme tarjota verkkosivustollamme erilaisia toimintoja, kuten soittolistoja ja reaaliaikaisen chatin. Jos kiellät toiminnallisten evästeiden käytön, osa tai kaikki näistä toiminnoista ei välttämättä toimi oikein.
Lisätietoa evästeistä

Markkinointievästeet

Markkinointievästeet auttavat meitä räätälöimään markkinointia ja tarjoamaan verkkosivustomme käyttäjille tulevaisuudessa yksilöllisempiä palveluita. Keräämme markkinointievästeiden avulla tietoja esimerkiksi käyttäjän käyttäytymisestä ja mieltymyksistä verkkosivustollamme.
Lisätietoa evästeistä

Käytämme sivustolla omia ja kolmannen osapuolten evästeitä sivuston välttämättömiin toimintoihin, analyyseihin ja seurataksemme palveluiden käyttöä sekä parhaan mahdollisen käyttökokemuksen ja yksilöllisempien palveluiden tarjoamiseksi. Voit hyväksyä kaikki evästeet painamalla ”hyväksy kaikki” tai muokata evästeasetuksia painamalla ”vaihda evästeasetuksia”. Lue lisää evästeistämme.