Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Juhana Unkuri
Kuva: Toni-Matti Karjalainen

Miksi metallimusiikin vienti vetää hyvin?

Suomalainen metallimusiikki on maailmalla suosittua ja samalla hyvä vientituote. Suomalaisia metalliyhtyeitä keikkaileekin enenevissä määrin eri puolilla maailmaa. Mistä menestys johtuu?

Akatemiatutkija Toni-Matti Karjalaisen mukaan yksi menestyksen taustatekijöistä on laadukas yhteistyö.

— Yhdessä tekemisen meininki on suomalaisessa metallimusiikissa tosi vahvaa. Metallibändien, niiden managerien ja alan muiden toimijoiden kesken on hyvä luottamus. Toista jeesataan, eikä toisen menestyksestä olla juurikaan mustasukkaisia.

— Lisäksi metallimusiikki on aika selkeästi määriteltävissä oleva genre. Suomessa on pieni määrä toimijoita. Käytännössä kaikki tuntevat toisensa, sanoo Karjalainen, joka tutkii Aalto-yliopistossa metallimusiikkia ja sen vientiä. Hän oli tekemässä myös syyskuussa ilmestynyttä Pelisilmää, sävelkorvaa -tarinoita suomalaisesta peli- ja musiikkiviennistä -kirjaa.

Karjalaisen mukaan Suomella ei ollut metallimaan mainetta vielä 90-luvulla, vaikka muutama suomalainen metallibändi maailmalla menestyikin.

— Näiden bändien ja heidän taustavoimiensa tekemä työ avasi ovia uusille yrittäjille. Pikkuhiljaa menestys alkoi eskaloitua. Suomessa on ollut jo pitkään paljon laadukkaita metallimuusikoita. Jos skene ei olisi vahva paikallisesti, muusikoita olisi tietysti vaikea viedä ulkomaille.

Kiinnostavia bändejä, luotettavaa yhteistyötä

Karjalainen toteaa, että suomalaiseen metallimusiikkiin liitetään maailmalla usein tiettyjä stereotypioita. Niitä ovat esimerkiksi melankolisuus, vahva luontosuhde ja pitkä talvi.

— On totta, että suomalaisen metallimusiikin juuret ovat suomalaisessa kansanluonteessa ja -perinteessä. Toisaalta Suomessa on paljon bändejä, jotka eivät mene perinteiseen muottiin. Kansallista tarinaa on kuitenkin hyödynnetty fiksusti ja onnistuneesti markkinoinnissa. Suomalaisbändit on nähty eksoottisina ja kiinnostavina.

Media on osaltaan tukenut suomalaisen metallimusiikin nousua.

— Niin suomalainen musiikkimedia kuin valtamedia on ollut kiinnostunut siitä, kun joku suomalainen bändi menee soittamaan ulkomaille. Tällainen tuo virtaa alan sisälle. Nousevat suomalaisbändit saavat uskoa siihen, että ulkomaillakin voi keikkailla ja pärjätä.

Suomalaiset on todettu myös luotettaviksi yhteistyökumppaneiksi.

— Metallipiirit ovat maailmallakin aika pienet. Alan ihmiset ovat tottuneet tekemään yhteistyötä suomalaisten yhtyeiden, managerien, promoottoreiden ja muiden toimijoiden kanssa. He ovat huomanneet, että suomalaisiin voi luottaa. Maine on kiirinyt eteenpäin.

Valtion tuella tärkeä merkitys

Bändien, levy-yhtiöiden, managementien, musiikkialan järjestöjen ja kustannusyhtiöiden lisäksi valtiovalta on tehnyt musiikkiviennissä tärkeitä satsauksia. Valtion tuen kanavana toimii kolmatta vuotta Music Finland. Sen edeltäjä oli vuonna 2003 toimintansa aloittanut Music Export Finland.

Viimeisen 15 vuoden aikana musiikkiviennin markkina-arvo on kymmenkertaistunut. Vuonna 2012 musiikkivienti toi Suomeen 35,8. miljoonaa euroa. Vientitulot koostuvat esimerkiksi äänitteiden ja palvelujen myynnistä sekä tekijänoikeuskorvauksista.  .

— Valtio tukee niin musiikin kuin minkä tahansa muunkin teollisuusalan kansainvälistymistä. Olemme pystyneet näyttämään, että investoinnit ovat olleet kannattavia. Kansantaloudellisen vaikutuksen lisäksi musiikkiviennin tukeminen tuottaa positiivisia vaikutuksia esimerkiksi Suomen maakuvalle, Music Finlandin toiminnanjohtaja Tuomo Tähtinen kertoo.

Kaikki musiikkigenret ovat tukea kanavoitaessa samalla viivalla. Rahallista tukea myönnetään suoraan ja erilaisten hankkeiden kautta.

— Kysymys on lähinnä siitä, miten aktiivisesti eri musiikkigenrejen edustajat toimivat. Meillä ei ole mitään tilastoja eri genrejen saamista summista ja genrejaottelu olisi muutenkin keinotekoista. Metallimusiikin kentällä on paljon aktiivisia toimijoita. Näin heille kanavoituu huomattava määrä avustuksia. Tämä näkyy myös huomattavina tuloksina.

Jaa somessa
Evästeet Teoston verkkosivustolla

Eväste on pieni tekstitiedosto, joka tallentuu tietokoneellesi tai muulle laitteellesi ja tallentaa tietoa käynnistäsi Verkkosivustolla. Evästeiden avulla Teosto parantaa palveluidensa käytettävyyttä.

Evästeillä kerättyjä tietoja ei lähtökohtaisesti yhdistetä tunnistettuun henkilöön liittyviin henkilötietoihin, mutta jotkut evästeillä kerättävät tiedot saattavat olla välillisesti yhdistettävissä tunnistettuun henkilöön liittyviin henkilötietoihin.

Lue lisää tietosuojalausekkeestamme ja evästeselosteestamme.

Evästekategoriat
Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä verkkosivustomme saatavuuden varmistamiseksi. Ne esimerkiksi lataavat osan verkkosivustomme toiminnoista etukäteen nopeuttaakseen verkkosivuston latautumista. Välttämättömiä evästeitä käytetään myös valitsemiesi asetusten määrittämiseen ja muistamiseen. Voit kieltää välttämättömien evästeiden käytön selainasetuksissasi, mutta huomioithan, etteivät verkkosivuston kaikki toiminnot ja osat sen jälkeen toimi välttämättä kunnolla.
Lisätietoja evästeistä

Analytiikkaevästeet

Käytämme analytiikkaevästeitä kehittääksemme verkkosivustomme toimintaa. Analytiikkaevästeillä kerätään tietoa muun muassa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivustoamme ja miten he navigoivat verkkosivuston eri välilehtien välillä. Tietoja käytetään lähtökohtaisesti anonyymissä muodossa.
Lisätietoa: tietosuojalauseke ja evästeseloste

Toiminnalliset evästeet

Toiminnallisten evästeiden avulla voimme tarjota verkkosivustollamme erilaisia toimintoja, kuten soittolistoja ja reaaliaikaisen chatin. Jos kiellät toiminnallisten evästeiden käytön, osa tai kaikki näistä toiminnoista ei välttämättä toimi oikein.
Lisätietoa evästeistä

Markkinointievästeet

Markkinointievästeet auttavat meitä räätälöimään markkinointia ja tarjoamaan verkkosivustomme käyttäjille tulevaisuudessa yksilöllisempiä palveluita. Keräämme markkinointievästeiden avulla tietoja esimerkiksi käyttäjän käyttäytymisestä ja mieltymyksistä verkkosivustollamme.
Lisätietoa evästeistä