Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Päivi Brink
Kuva: Shutterstock

Miten striimauspalvelujen tuotot jakautuvat levy-yhtiöille ja musiikin tekijöille?

Kun musiikkia soitetaan netin suoratoistopalveluissa, miten niistä kertyvät tulot jakautuvat eri osapuolille? Musiikkialan asiantuntijat Chris Cooke ja Jari Muikku selvittivät alustatalouden rahanjakoa ja siihen liittyviä tekijänoikeuksia Teoston webinaarissa.

Complete Music Update -median perustaja Chris Cooke on seurannut digitaalisten alustojen kehitystä vuosia ja kirjoittanut siitä artikkeleita sekä kirjan ”Dissecting the Digital Dollar”.

”Olen perehtynyt siihen, miten striimauspalvelut toimivat tekijänoikeuksien ja tekijänoikeuspalkkioiden kannalta. Striimauspalveluiden tulonjako on merkittävää koko musiikkialalle, koska globaaleista, levytetyn musiikin tuotoista 62 % tulee nykyään striimauksesta”, brittiläisen mediayhtiön CMU:n toimitusjohtaja Chris Cooke toteaa.

Sopimukset vaikuttavat tulonjakoihin

”Ymmärtääksemme tulonjaon logiikkaa, meidän pitää ensin tarkastella sitä, kuka tai mikä taho tekee musiikkiteollisuudessa sopimukset striimauspalvelujen tarjoajien, kuten Spotifyn tai Deezerin kanssa, ja mitä tekijänoikeuksia niihin liittyy”, Cooke sanoo.

Kun musiikkia striimataan, hyödynnetään sekä tallenteeseen että teokseen liittyviä tekijänoikeuksia. Oikeuksien haltijoita voivat olla esimerkiksi artistit, levy-yhtiöt, musiikin tekijät ja musiikkikustantajat.

Sopimus ääniteoikeuksista levy-yhtiöiden ja jakelijoiden kanssa

Musiikkia striimatessa hyödynnetään sekä mekaanisia että esittämisoikeuksia, joten striimauspalveluiden tarjoajien on siis tehtävä sopimus molemmista asioista.

”Striimauspalvelujen tarjoajat sopivat ääniteoikeuksista pääasiassa suorilla sopimuksilla levy-yhtiöiden kanssa.”

Moni suoratoistopalvelu ei tee kuitenkaan julkaisusopimuksia pienten levy-yhtiöiden kanssa, minkä vuoksi avuksi tarvitaan ns. välikäsi eli digitaaliseen jakeluun erikoistunut palvelu (aggregaattori). Digitaalinen jakelija huolehtii musiikkitietojen toimittamisesta palveluun, esimerkiksi Spotifyyn.

Sopimus tekijänoikeuksista järjestöjen kanssa

Ääniteoikeuksien lisäksi striimauspalveluiden on sovittava musiikin tekijöiden eli säveltäjän, sanoittajan, sovittajan ja musiikkikustantajan kanssa heidän teostensa käytöstä. Musiikin tekijöiden edustajina sopimusneuvotteluissa toimivat tekijänoikeusjärjestöt, jotka solmivat sopimukset striimauspalvelujen kanssa ja sopivat myös musiikin hinnoittelusta.

Järjestöt tekevät myös keskenään yhteistyötä neuvotellessaan sopimuksia striimauspalveluiden kanssa. Teosto on esimerkiksi perustanut Norjan ja Tanskan järjestöjen kanssa Polaris Music Hub -yhteenliittymän, joka edustaa kolmea järjestöä sopimusneuvotteluissa.

Nykyisin monet musiikkikustantajat sopivat lisäksi suoralla sopimuksella musiikin käytöstä striimauspalveluissa. Näin ollen digitaaliset palveluntarjoajat tekevät sopimuksia tekijänoikeuksista sekä järjestöjen että kustantajien kanssa.  

”Mutta kustantajat vastaavat vain musiikin tallentamiseen liittyvistä oikeuksista, joten heidän on tehtävä tekijänoikeusjärjestöjen kanssa yhteistyötä, jotta sopimuksissa katetaan myös esittämisoikeudet. Yleensä kustantaja tekee tekijänoikeusjärjestön kanssa sopimuksen ennen neuvotteluja striimauspalvelun tarjoajan kanssa”, Cooke sanoo.

Miten tuotot jakautuvat?

Usein pohditaan sitä, paljonko musiikintekijä saa rahaa yhdestä striimistä. Cooke toteaa, että tällaista hintaa ei itse asiassa ole olemassa.

”Striimauspalvelu jakaa kuukausittaisen myyntitulon tekijänoikeuksien edustajille. Se katsoo, mitä kappaletta on soitettu minkä verran, ja jakaa sopimuksen tehneille kumppaneille heidän osuutensa. Ensin tuotto jyvitetään kappaleen mukaan, sitten maittain ja sitten ääniteoikeuksien edustajalle sekä musiikin tekijöiden oikeuksien edustajalle.”

Tuotot eivät kuitenkaan jakaudu tasan eri osapuolille.

”Tyypillisesti ääniteoikeuksien osuus on 50–55 % tuloista, musiikin tekijöiden 10–15 % ja striimauspalvelun osuudeksi jää 30–35 %”, Cooke toteaa.

Chris Cooken kuva: kappaleen tuottojen jakautuminen

Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi Spotify maksaa suomalaisten maksavien asiakkaiden tuomista tuotoista noin 50 % ääniteoikeuksien haltijoille (levy-yhtiöille) ja 10–15 % musiikin tekijöiden edustajalle (esim. Teostolle) ja pitää itse loput.

Miten yksittäinen artisti saa osuutensa?

Cooke kertoo, että levy-yhtiö maksaa artistille heidän keskinäisen sopimuksensa mukaan. Tyypillisesti tämä tarkoittaa 25 % tuotosta artistille, joskus jopa vähemmän. Mutta musiikin tekijän osuus onkin vaikeampi juttu.

”Striimauspalvelu ei nimittäin näe, ketkä tekijät eli säveltäjät, sanoittajat, sovittajat ja kustantajat liittyvät kappaleeseen. Palvelu lähettää listan kaikista soitetuista kappaleista kustantajille ja tekijänoikeusjärjestöille, jotka etsivät listalta edustamiensa musiikin tekijöiden teokset.”

Joka kuukausi tehdään siis valtavasti työtä, jotta ääniteoikeuksien ja musiikin tekijöiden oikeuksien mukaiset tuotot saadaan tilitettyä oikein eri tahoille. Teostolla on siis sopimus striimauspalveluiden kanssa, mutta kuukausittain järjestölle tulee dataraportteja, joista haetaan tiedot, miten kuuntelut ja maksut jakautuvat kaikille palvelussa oleville kappaleille. Tietojen perusteella Teosto laskuttaa striimauspalvelua ja tilittää korvaukset musiikin tekijöille.

Chris Cooken kuva: data, tekijänoikeudet ja tuotot eri toimijoiden välillä.

Miksi levy-yhtiön osuus on niin suuri?

Tulon jakamisesta ja sen perusteista käydään vilkasta keskustelua. Moni on kiinnittänyt huomiota siihen, että levy-yhtiön osuus tuloista on huomattavasti suurempi kuin musiikin tekijän ja artistin osuus.

Cooken mukaan taustalla on vanha toimintamalli, jossa levy-yhtiö valmisti CD-levyjä ja tästä koitui yhtiölle kustannuksia.

”Moni ihmettelee, eikö striimaus ole enemmän radiosoittoa kuin levyjen myyntiä. Radiosoiton tuotoistahan puolet menee musiikin tekijöille. Levy-yhtiöt painottavat, että heille syntyy edelleen kustannuksia erityisesti markkinoinnista, ja he ottavat siihen liittyen riskin”, Cooke selittää.

Miksi emme siirry käyttäjäkeskeiseen tulonjakoon?

Jotta striimauspalvelujen tulonjako saataisiin oikeudenmukaisemmaksi artistien ja musiikin tekijöiden kannalta, on esitetty, että palvelun käyttäjän kuukausimaksut menisivät juuri niille kappaleille, joita hän kuuntelee.

”Jos kuuntelen vain vähän musiikkia, jokainen kuuntelemani kappale saisi ison osan maksamastani maksusta. Jos sen sijaan kuuntelen paljon, yksi kappale saisi vain vähän”, Cooke kuvailee.

”Tämä malli voisi hyödyttää vähän kuunneltujen kappaleiden tekijöitä. Mutta on myös laskettu, ettei muutos oikeastaan hyödytä ketään. Se ei hyödytä ainakaan isoja levy-yhtiöitä, jotka julkaisevat monenlaista musiikkia. Todennäköisesti muutos tulisi hyvin kalliiksi ja olisi todella monimutkainen toteuttaa”, Cooke sanoo.

Suomen Musiikkikustantajien toiminnanjohtaja Jari Muikku tarkentaa vielä samaiseen käyttäjäkeskeiseen tulonjakoon liittyviä ongelmia.

Kuvassa Vappu Aura/Teosto, Jari Muikku/Suomen Musiikkikustantajat ja Chris Cooke.

”Pohjoismaisten tutkimusten mukaan kysymys jakoperusteista on todella monimutkainen. Suurille levy-yhtiöille ja muille oikeuksien omistajille siirtyminen käyttäjäkeskeiseen malliin ei toisi muutosta. Jos yritys hallitsee kaikkia teoksen oikeuksia, sillä voisi olla vaikutusta. Todennäköisesti todella isot hitit saisivat vähemmän rahaa, jos tulot jaettaisiin käyttäjälähtöisesti. Kuitenkaan ei ole varmuutta siitä, kuka muutoksesta hyötyisi. Rahaa ei olisi enemmän jaettavissa, ja muutos olisi kallis toteuttaa”, Muikku kertoo.

”Tarvitsemme silti kokeiluja, joiden avulla nähdään, minkälainen vaikutus muutoksella todellisuudessa olisi. SoundCloud kokeilee parhaillaan käyttäjälähtöistä mallia, ja ala seuraa sitä kiinnostuneena. Ongelmia voi syntyä esimerkiksi siitä, että jotkut striimauspalvelun käyttäjät eivät kuuntele mitään koko kuukauden aikana. Kenelle heidän rahansa sitten kuuluisivat? ”, Muikku jatkaa.

Myös muunlaisia tulonjakotapoja on esitetty. Koska muutokset vaatisivat koko musiikkialalta laajaa yhteisymmärrystä, sen enempää Cooke kuin Muikkukaan eivät usko nopeisiin muutoksiin striimausten tulonjaossa.

”Mikään vaihtoehtoisista malleista ei todennäköisesti tule voimaan lähitulevaisuudessa, koska niiden eduista ei ole yksimielisyyttä ja muutos tulisi kalliiksi”, Cooke toteaa.

Juttu pohjautuu Teoston 12. toukokuuta järjestämään webinaariin Teosto Talks: Musiikintekijöiden tulonmuodostus digitaalisilla alustoilla. Katso tallenne webinaarista

Jaa somessa
Lue lisää
Annathan meille palautetta!

Kehitämme verkkosivujamme ja otamme mielellämme vastaan palautetta. Vastaaminen onnistuu nopeasti!

Evästeet Teoston verkkosivustolla

Eväste on pieni tekstitiedosto, joka tallentuu tietokoneellesi tai muulle laitteellesi ja tallentaa tietoa käynnistäsi Verkkosivustolla. Evästeiden avulla Teosto parantaa palveluidensa käytettävyyttä.

Evästeillä kerättyjä tietoja ei lähtökohtaisesti yhdistetä tunnistettuun henkilöön liittyviin henkilötietoihin, mutta jotkut evästeillä kerättävät tiedot saattavat olla välillisesti yhdistettävissä tunnistettuun henkilöön liittyviin henkilötietoihin.

Lue lisää tietosuojalausekkeestamme ja evästeselosteestamme.

Evästekategoriat
Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä verkkosivustomme saatavuuden varmistamiseksi. Ne esimerkiksi lataavat osan verkkosivustomme toiminnoista etukäteen nopeuttaakseen verkkosivuston latautumista. Välttämättömiä evästeitä käytetään myös valitsemiesi asetusten määrittämiseen ja muistamiseen. Voit kieltää välttämättömien evästeiden käytön selainasetuksissasi, mutta huomioithan, etteivät verkkosivuston kaikki toiminnot ja osat sen jälkeen toimi välttämättä kunnolla.
Lisätietoja evästeistä

Analytiikkaevästeet

Käytämme analytiikkaevästeitä kehittääksemme verkkosivustomme toimintaa. Analytiikkaevästeillä kerätään tietoa muun muassa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivustoamme ja miten he navigoivat verkkosivuston eri välilehtien välillä. Tietoja käytetään lähtökohtaisesti anonyymissä muodossa.
Lisätietoa: tietosuojalauseke ja evästeseloste

Toiminnalliset evästeet

Toiminnallisten evästeiden avulla voimme tarjota verkkosivustollamme erilaisia toimintoja, kuten soittolistoja ja reaaliaikaisen chatin. Jos kiellät toiminnallisten evästeiden käytön, osa tai kaikki näistä toiminnoista ei välttämättä toimi oikein.
Lisätietoa evästeistä

Markkinointievästeet

Markkinointievästeet auttavat meitä räätälöimään markkinointia ja tarjoamaan verkkosivustomme käyttäjille tulevaisuudessa yksilöllisempiä palveluita. Keräämme markkinointievästeiden avulla tietoja esimerkiksi käyttäjän käyttäytymisestä ja mieltymyksistä verkkosivustollamme.
Lisätietoa evästeistä

Käytämme sivustolla omia ja kolmannen osapuolten evästeitä sivuston välttämättömiin toimintoihin, analyyseihin ja seurataksemme palveluiden käyttöä sekä parhaan mahdollisen käyttökokemuksen ja yksilöllisempien palveluiden tarjoamiseksi. Voit hyväksyä kaikki evästeet painamalla ”hyväksy kaikki” tai muokata evästeasetuksia painamalla ”vaihda evästeasetuksia”. Lue lisää evästeistämme.