Rami Bakieh, Psylla ja Anniina Timonen luovat kansainvälistä uraa biisintekijöinä
Rami Bakieh, Psylla eli Aleksi Kiiskinen ja Anniina Timonen kuuluvat uuteen sukupolveen, joka rakentaa kunnianhimoisesti musiikintekijäuriaan Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Aasiassa. Heidän käsialaansa ovat niin Britannian albumilistan ykköseksi noussut levy, Grammy-gaalan shortlistille valittu kappale kuin miljoonia striimejä kerännyt yhdysvaltalainen single.
Aleksi Kiiskinen on helsinkiläinen musiikin tekijä ja tuottaja. Hän kirjoittaa ja tuottaa kappaleita kansainvälisille artisteille, julkaisee omaa musiikkia artistinimellä Psylla ja tekee sävellyksiä myös mainoksiin.
Kiiskisen kansainvälinen ura sai merkittävän sysäyksen kesäkuussa 2025, kun hänen tuottamansa albumi, James Marriottin Don’t Tell the Dog nousi Britannian virallisen albumilistan kärkeen. Kappaleet syntyivät tiiviissä yhteistyössä artistin ja tämän tiimin kanssa.

Albumin menestys on vuosia jatkuneen yhteistyön huipentuma. Aluksi Kiiskinen työskenteli Marriottin masteroijana, mutta työnkuva laajeni pian biisinkirjoittamiseen ja tuottamiseen, kun projektiin tarvittiin osaajaa, joka hallitsisi oikeiden instrumenttien äänittämisen.
“Kieltämättä yllätyin, kun kymmenen vuotta elektronista musiikkia tehneenä istuin yhtäkkiä lentokoneessa matkalla Englantiin ja mietin, miten mikitän staran ja staran kitaran luodakseni kiinnostavan rockestetiikan. Kyllähän se jännitti, sillä britit elävät ja hengittävät sitä genreä ja ovat tehneet niin jo vuosikymmeniä.”
Kiiskinen tähtäsi kansainvälisille markkinoille jo uransa alussa. Helsingin Pop & Jazz -konservatoriosta valmistuttuaan hän kokeili co-writing-sessioita Suomessa, mutta pelkkien kotimaisten pophittien tekeminen ei tuntunut omalta.
“Biisissä tulee olla sellaista omituista vääntöä, jotta sen tekeminen on minusta kiinnostavaa,” hän kertoo.
Siksi hän keskittyi usean vuoden ajan oman musiikin tekemiseen, taitojen kehittämiseen ja verkostojen rakentamiseen. Työ kantoi hedelmää, kun Psyllan kappale Rush valittiin Applen iPhone 15 Pro & Pro Max -lanseerauksen tunnusmusiikiksi. Biisi nousi Teoston tilastoissa vuonna 2024 seitsemänneksi eniten ulkomailta korvauksia keränneeksi suomalaiseksi kappaleeksi, ja jopa Bomfunk MC’sin ikiklassikko Freestyler (säv. & san. Jaakko Salovaara, Raymond Ebanks) jäi sen taakse.
Nyt Kiiskinen on kansainvälisesti menestyvä musiikin tekijä ja yksinyrittäjä.
“Etenkin nykyisessä poliittisessa tilanteessa, jossa vähävaraisilta halutaan leikata tukia, olisi epärehellistä vaieta siitä, että juuri työmarkkinatuki antoi minulle mahdollisuuden rakentaa urani nollasta. Jos olisin käyttänyt työttömyysvuodet palkkatöihin verkostoitumisen ja osaamisen kehittämisen sijaan, en olisi urallani siinä pisteessä missä olen nyt.”
Tilaa TeoStory-uutiskirje
Haluatko tiedon uusista TeoStory-artikkeleista sähköpostiisi? Tilaa TeoStory-uutiskirje, niin saat kuukausittain koosteen uusista jutuistamme!
Kohti Los Angelesia

Musiikin tekijä ja tuottaja Rami Bakieh työskentelee parhaillaan DEZI-artistin debyyttialbumin parissa. Yhteistyö Los Angelesissa asuvan artistin kanssa on ollut hyvin tiivistä. Nyt hän suunnitteleekin muuttoa kaupunkiin pysyvämmin, viisumihakemus on vireillä.
“Olen tutustunut melko laajasti Losissa asuvien musiikin tekijöiden kanssa. Paikan päällä oleminen voisi avata minulle paljon ovia,” kertoo Bakieh.
Muusikkoperheessä kasvaneen Bakiehin tie kansainväliselle uralle alkoi vuonna 2020, kun hän solmi kustannussopimuksen pohjoismaista yhteistyötä tekevän Mantik Music Groupin kanssa. Mantikin taiteellinen johtaja Hannes Andersson ilmoitti hänet New Yorkissa vuosittain järjestettävälle Anti Social Camp -biisileirille, jonka alumnien joukossa ovat muun muassa Jacob Collier, Ava Max ja Cigarettes After Sex.
Anti Social Campiin kokoontuu noin 230 musiikin tekijää eri puolilta Yhdysvaltoja – Nashvillestä, Los Angelesista ja New Yorkista. Muun maalaisten osallistujien määrä on pieni.
“Erotun siellä hyvällä tavalla joukosta. Olen the Finnish guy,” Bakieh nauraa.
Viime vuoden leirin jälkeen Bakieh jäi New Yorkiin. Hän viestitteli DEZIn kanssa, joka oli kaupungissa oman kiertueensa takia.
“Hetken mielijohteesta kysyin: ‘Do you guys need a drummer, haha?’ DEZIn rumpali oli perunut kiertueen viikkoa aiemmin, ja niin minusta tuli osa ystäväporukkaa ja autolla tehtyä kiertuetta kahdeksassa osavaltiossa.”
Biisileirin kautta hän tutustui myös newyorkilaiseen Jared Benjaminiin, jonka Doomsday-single (säv. & san. Jared Rosenberg, Libby Larkin, Rami Bakieh) on Bakiehin tuottama ja kerännyt Spotifyssa yli 16 miljoonaa kuuntelua.
“Suomessa on aivan ihania ihmisiä, jotka tekevät englanniksi musiikkia, mutta heitä on kuitenkin hyvin rajattu määrä. Kun tekijöitä on niinkin paljon kuin vaikka Los Angelesissa, voin tehdä vapaammin juuri sellaista musiikkia kuin haluan, ja samalla on myös enemmän mahdollisuuksia saada siitä hyvää palkkaakin.”
Biisileiriltä ystäviksi

Pääosin Etelä-Korean ja Japanin markkinoille biisejä kirjoittava Anniina Timonen suuntaa myös seuraavaksi Los Angelesiin. Hänen ja hongkongilaisen XTIE-artistin yhteisbiisi Lost in Between (säv. & san. Anniina Timonen, Lam Yu Ting XTIE) valittiin vuoden 2025 Grammyjen ensimmäiselle äänestyskierrokselle. Samassa Best Dance Pop Recording -kategoriassa kilpailivat muun muassa Madison Beer, Charli XCX ja Troye Sivan.
Tammikuussa Timonen ja XTIE osallistuvat maailman merkittävimmän musiikkigaalan tilaisuuksiin ja tapahtumiin edustaen yhteistyötään. Grammy-viikon jälkeen Timonen aikoo jäädä Los Angelesiin kirjoittamaan musiikkia ja verkostoitumaan paikallisten tekijöiden kanssa.
“Pistetään siis viestiä”, Timonen ja Bakieh hymyilevät toisilleen.
Timosen kiinnostus aasialaiseen poppiin alkoi jo ala-asteella.
“Ihastuin etenkin K-popin visuaalisuuteen ja siihen, miten laulu, räppi ja tanssi yhdistyvät. Lukioaikoina luin, että suomalaisia tekijöitä oli ollut mukana kirjoittamassa kappaleita korealaisille artisteille. Silloin tajusin ensimmäistä kertaa, että tästä voisi tulla ammattini.”
Timonen on ollut omien sanojensa mukaan hyvin aktiivinen, hakenut jatkuvasti leireille ja osallistunut tapahtumiin, joissa pääsee tekemään kansainvälistä yhteistyötä ja verkostoitumaan.
Aasian markkinoilla toimimisen lisäksi Timonen on rakentanut uraansa myös Suomessa. Hän työskenteli vuosina 2019–23 housewriterina Elements Musicilla ja julkaisi Universal Music Finlandin kautta sooloalbumin, jossa hän yhdistää popin ja rapin elementtejä. Nyt hän toimii itsenäisenä musiikin tekijänä ja toplinerina.
XTIEen Timonen tutustui kansainvälisellä GAP (Global Asia Pop) -biisileirillä.
“Osuimme samaan ryhmään ja energiat klikkasivat heti,” hän kertoo.
Yhteydenpito jatkui vuosia etäkirjoitussessioissa, joiden myötä syntyi paitsi läheinen ystävyys myös Lost in Between. Timonen ja XTIE tekivät yhteisen matkan Etelä-Koreaan ja kuvasivat siellä kappaleelle musiikkivideon.
“Kun Christie sanoi lähettävänsä biisin ehdolle, en uskonut siitä voivan seurata mitään. Onneksi sain yllättyä. Kannattaa ehdottomasti hakea rohkeasti ja aktiivisesti kohti projekteja ja mahdollisuuksia, jotka todella kiinnostavat.”
Put yourself out there!
Kansainväliselle uralle suuntaavalle musiikin tekijälle neuvoista on usein suurta apua, erityisesti silloin, kun ne tulevat kollegoilta, joilla on omakohtaista kokemusta. Kiiskinen, Bakieh ja Timonen haluavat jakaa vinkkejään seuraaville lähtijöille, joille niistä voisi olla konkreettista apua.
Kiiskisen mielestä tärkeintä on viedä itsensä tilanteisiin, joissa onnekas sattuma voi tapahtua. Ja kun se tapahtuu, on oltava valmis tarttumaan siihen. Ulkomailta tulevalla tekijällä on myös hyvä olla jotakin erityistä annettavaa, sillä kilpailu paikallisten kanssa on kova.
“On hyvin tärkeää muodostaa itselle rooli, joka on projektin kannalta korvaamaton. Tällainen rooli voi muodostua esimerkiksi monialaisen osaamisen, vahvan asiantuntijuuden tai kiinnostavien verkostojen kautta,” Kiiskinen sanoo.
Bakiehin mukaan suomalaiset ajattelevat usein, että ulkomailla pitäisi käyttäytyä kuten paikalliset.
“Se luo turhaa stressiä ja monimutkaistaa asioita. Mielestäni meidän pitäisi olla itsevarmasti juuri sellaisia kuin olemme. On täysin hyväksyttävää olla esimerkiksi ujompi tai hiljaisempi kuin muut. Oikeat ihmiset löytävät luoksesi, kun olet oma itsesi.”
Bakieh korostaa myös rohkean yhteydenoton merkitystä.
“Suomalaiset haluavat kyllä auttaa toisiaan tuolla maailmalla. Kannattaa aina miettiä, kuka tutun tuttu asuisi kohdekaupungissa. Ja sitten lähettää viesti rohkeasti, vaikka se tuntuisi kuinka jännittävältä.”
Timonen painottaa aktiivisuuden merkitystä.
“Kannattaa olla hyvin aktiivinen, ottaa asioista selvää sekä hakea leireille ja koulutuksiin. Mikä tahansa teko voi johtaa uusiin mahdollisuuksiin, välillä asiat vain yhtäkkiä klikkaavat. Rohkeasti siis ‘put yourself out there!”
Timonen muistuttaa myös, että menestys voi tarkoittaa eri ihmisille eri asioita.
“Joku kokee tärkeänä striimimäärät, toinen sen, että voi ylipäänsä tehdä tätä työkseen.”
Tilaa TeoStory-uutiskirje
Haluatko tiedon uusista TeoStory-artikkeleista sähköpostiisi? Tilaa TeoStory-uutiskirje, niin saat kuukausittain koosteen uusista jutuistamme!
Teosto tukee kansainvälistymiseen tähtääviä musiikin tekijöitä esimerkiksi järjestämällä erilaisia tapahtumia ja työpajoja, joissa voi verkostoitua ja oppia vaadittavia taitoja, kuten oman musiikin markkinointia.
Lisäksi Teosto tarjoaa neuvontaa kansainvälisten korvausten kotiuttamiseen, teosilmoitusten tekemiseen ja kustannusoikeuksiin liittyvissä kysymyksissä, sekä seuraa aktiivisesti markkina-alueiden kehitystä ja jakaa tietoa eri maiden tekijänoikeuskäytännöistä.
Tärkeä osa kokonaisuutta on myös suomalainen apurahajärjestelmä. Kun tekijällä on jo näyttöä kansainvälisestä toiminnasta, kannattaa kääntyä Music Finlandin puoleen. Music Finlandin palvelut ja tuet ovat suunnattu juuri kansainvälisen uran edistämiseen.
Vuonna 2024 perustettu Teoston kulttuurisäätiö jakaa apurahoja kansainväliseen läpimurtoon tähtäävään pitkäaikaiseen oleskeluun ja työskentelyyn ulkomailla. Muita rahoituskanavia löytyy esimerkiksi Suomen Musiikintekijöiden kokoamalta apurahalistalta.