musiikki, striimaus, soundcloud, podcast
12.05.2020 Teksti: Jarkko Jokelainen. Kuvat: Shutterstock

SoundCloud lanseerasi vastikään Pohjoismaissa Go+-palvelun, jossa on yli 200 miljoonaa musiikkikappaletta. Se on noin neljä kertaa enemmän kuin suurimmalla kilpailijalla Spotifylla. Palvelussa myös yhdistyy suoratoiston ja somen ominaisuuksia, sillä SoundCloudissa kuuntelijat voivat kommentoida kappaleita ja keskustella muiden kanssa. 

Musiikin suoratoistolla on ollut yli vuosikymmen aikaa asettua Suomen markkinoille, mutta vieläkään ei ole valmista. Nyt pohjoismaalaisten kuluttajien suosioon pyrkii tosissaan SoundCloud.

Suomen, Tanskan ja Norjan tekijänoikeusjärjestöt solmivat musiikin käyttöä koskevan sopimuksen SoundCloudin kanssa maaliskuussa. Sopimus tehtiin järjestöjen yhdessä omistaman Polaris Hub -yhtiön kautta. 

Kolmetoista vuotta sitten perustettu SoundCloud on suoratoistomarkkinoilla vanha tuttu, mutta yhtiön kassissa on nyt uudet eväät. SoundCloud on lanseerannut tilauspohjaisen Go+-palvelun neljässä Pohjoismaassa — Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa ja Suomessa. Palvelu on jo aiemmin ollut saatavilla muun muassa Yhdysvalloissa ja useissa muissa Euroopan maissa.

Maksullinen Go+ tuo SoundCloudin lähemmäs markkinoilla jo olevia kilpailijoita. Käyttäjät pääsevät nyt kuuntelemaan koko katalogia offline-tilassa, ilman mainoksia ja korkeatasoisemmalla äänenlaadulla. Artisteille ja musiikintekijöille on puolestaan tarjolla enemmän korvauksia.

Kaikki tämä on tuttua jo muista palveluista, joten helpolla SoundCloud ei tule raivaamaan tietään pohjoismaalaisten käyttäjien puhelimiin. Markkinoilla on jo valmiiksi kymmeniä vastaavia palveluja, joista ylivoimainen markkinajohtaja on paikallinen tekijä, ruotsalainen Spotify.

Mielenkiintoista on se, mitä muilla ei ole tarjota. Kilpailijoistaan Go+-palvelun erottaa se, että siihen on yhdistetty kaikki ne ominaisuudet, jotka ovat tehneet SoundCloudista omaleimaisen.

Käyttäjille tämä merkitsee ennen kaikkea sitä, että tarjolla on sosiaalista mediaa muistuttava palvelu. Kuuntelijat voivat kommentoida kappaleita sekä olla yhteydessä muihin käyttäjiin ja esittäjiin — kuinka hyvin viimeksi mainittu toimii, riippuu kokonaan artistien aktiivisuudesta.

Artisteille SoundCloud tarjoaa jatkossakin helpon julkaisualustan, mikä on ollut sen vahvuus myös tähän saakka. Uusia kappaleita, demoja tai versiointeja voi julkaista palveluun yksinkertaisesti ja nopeasti vaikka omalta puhelimelta. Tähän perustuu yhtiön kolmas kilpailuvaltti.

MARKKINOIDEN SUURIN MUSIIKKIKATALOGI

Palveluun ladattujen kappaleiden ansiosta SoundCloud voi rehennellä markkinoiden laajimmalla katalogilla, joka pitää sisällään yli 200 miljoonaa esitystä. Esimerkiksi Spotifyn valikoimissa kappaleita on reilut 50 miljoonaa.

”SoundCloudiin on koottu monipuolisempi musiikkikatalogi kuin mihinkään muualle”, kehaisee Daniel Susla, joka työskentelee yhtiön New Yorkin -toimistossa nimikkeellä Head of Publisher Relations. ”Lisäksi palvelussa on työkaluja, joiden avulla artistit ja fanit voivat olla suoraan yhteydessä. Se erottaa meidät kaikista muista suoratoistopalveluista.”

”Tämän vuoksi Go+ on kaikkien niiden valinta, jotka ovat haluaa löytää uusinta uutta musiikkia”, Susla viimeistelee myyntipuheensa.

SoundCloudin valtava katalogi ei tee siitä yksiselitteisesti ylivoimaista kilpailijoihinsa verrattuna. Käyttäjäkokemuksen perusteella palvelusta puuttuu vielä paljon kappaleita, jotka kilpailijoiden valikoimista puolestaan löytyvät. Etenkin useat pienempien suomalaisyhtiöiden julkaisuista puuttuvat edelleen SoundCloudista.

Suurta valikoimaa selittää osaltaan se, että kuka tahansa on voinut ladata palveluun tuotoksiaan, oli sitten kyse maailmantähdistä tai aloittelijoista. Tämän ansiosta tarjolla on runsaasti materiaalia, jota muualta ei välttämättä löydy.

YLI 25 MILJOONAA SISÄLLÖNTUOTTAJAA

Viime vuosina SoundCloudin strategiana on ollut juurikin artistikatraan kasvattaminen ja palveleminen. Sisällöntuottajille on luotu työkaluja, joiden avulla he ovat voineet esimerkiksi julkaista kappaleitaan, seurata kuulijakuntaansa ja jakaa tuotoksiaan.

”Meidän tehtävänämme on kehittää uusia työkaluja ja palveluja, jotka auttavat artisteja eteenpäin omalla alustallamme ja sen ulkopuolella”, Susla kertoo.

”Tarjoamme myös julkaisukanavan, jossa artistit voivat säilyttää riippumattomuutensa ja joustavuutensa. Tilauspohjaisen palvelun laajeneminen uusiin maihin puolestaan mahdollistaa sen, että artistit voivat myös ansaita yhä useammilla markkina-alueilla.”

Tuoreimmat lisät työkalupakkiin ovat äskettäin lanseeratut Promote ja Distribution. Nimiensä mukaisesti niiden tarkoituksena on auttaa tekijöitä löytämään kuulijoita julkaisuilleen.

”Promootiotyökalun avulla artistit voivat nostaa kappaleidensa näkyvyyttä käyttäjien uutisvirrassa ja mobiililaitteiden etusivuilla. Se auttaa kasvattamaan omaa kuulijakuntaa ja tuo näkyvyyttä tärkeille tapahtumille, kuten uuden kappaleen, albumin tai kiertueen julkaisulle.”

Ainakin numeroiden valossa yhtiön strategia näyttää toimivan. SoundCloudin mukaan sillä on ympäri maailman yli 25 miljoonaa creators-roolissa olevaa käyttäjää ja määrä kasvaa jatkuvasti.

TULEEKO KASPERGISTA SUOMALAINEN MENESTYSTARINA?

SoundCloudin ovat ottaneet omakseen etenkin aloittelevat ja keskisarjan musiikintekijät ja artistit, jotka etsivät tietä suurempaan menestykseen. Rohkaisevaa esimerkkiä ovat antaneet vaikkapa Chance the Rapper, Post Malone ja Khalid, jotka ovat nousseet maineeseen suurelta osin SoundCloudin ansiosta.

Viime vuosien menestystarinoita on myös Billie Eilish, joka julkaisi Ocean Eyes kappaleensa SoundCloudissa vuonna 2015. Tästä käynnistyi ketjureaktio, kun kappale lähti leviämään radiokanavilla ja herätti levy-yhtiöiden kiinnostuksen. Kolme vuotta myöhemmin Ocean Eyesille myönnettiin platinalevy ja Eilishista oli tullut yksi kuumimmista uusista nimistä.

”On ollut mahtavaa seurata, kuinka kauttamme on noussut aikamme puhutuimpia artisteja”, Susla innostuu.

”Mitään yksiselitteistä avainta menestykseen meillä ei ole tarjota, vaan artistien on luotava omanlaisensa tie kuulijoiden suosioon. SoundCloudin luoma yhteisöllisyys on tässä apuna, kun artistit voivat jakaa musiikkiaan ja olla yhteydessä faneihinsa suoraan ja luontevasti. Sen avulla on mahdollista luoda uskollinen kuulijakunta, joka auttaa tekijöitä eteenpäin urallaan.”

Suomessa suuria SoundCloud-menestystarinoita ei ole juuri kerrottavana, mutta ainakin yhden kotimaisen tulokkaan nimi on kiirinyt jo valtameren taakse yhtiön New Yorkin konttoriin: helsinkiläisen muusikko-tuottaja Kaspergin nimi nousee esille, kun puhe tulee tulevaisuuden lupauksista.

KORONANAPPI ARTISTIEN SIVUILLE

Vaikka SoundCloud toimii netin välityksellä, yhtiö ei ole pystynyt välttymään koronaepidemian vaikutuksilta. New Yorkissa tilanne äityi kevään aikana niin pahaksi, että yhtiön työntekijät eristettiin etätöihin koteihinsa.

Mielenkiintoista on puolestaan se, miten SoundCloudin käyttäjät ja ennen kaikkea sisällöntuottajat ovat reagoineet tilanteeseen.

Maaliskuun aikana latausten määrään tuli valtava piikki, kun niitä julkaistiin 50 prosenttia enemmän kuin yleensä samana ajanjaksona. Samalla huomattiin, että tammikuun jälkeen palveluun oli ilmestynyt yli 30 000 uutta kappaletta, jotka olivat sidoksissa pandemiaan ja saaneet merkinnän #covid19.

Tukeakseen keikkakieltoon joutuneita sisällöntuottajiaan SoundCloud esitteli myös painikkeen, jonka voi linkittää artistin etusivulle ja jonka avulla fanit voivat osallistua suosikkiensa taloudellisen tilanteen parantamiseen.

Miten omaa musiikkia saa SoundCloudiin?

SoundCloudissa on erilaisia palveluita kuuntelijoille. GO+ on maksullinen premium-palvelu ilman mainoksia, ja se toimii myös offline-tilassa. Lisäksi tarjolla on opiskelijoille oma tuote, keskitason tilaus GO sekä ilmaisversio.  

SoundCloudilla on lisensointisopimukset kaikkien suurimpien levy-yhtiöiden ja lukuisien indielevy-yhtiöiden kanssa. Jos musiikintekijällä ei ole sopimusta levy-yhtiön kanssa, SoundCloudiin voi luoda tilin myös itse ja ladata omaa musiikkia suoraan alustalle. SoundCloud tarjoaa premier-monetisointiohjelmaa (https://soundcloud.com/you/premier). 

Miten musiikintekijöiden ja -kustantajien korvaus sitten muodostuu? SoundCloudin maksullisessa GO+ -tilauspalvelussa musiikintekijät saavat korvauksen kuluttajien tilausmaksutuloista koostuvasta osuudesta. Korvauksen määrä riippuu myös siitä, montako soittokertaa kappaleella on ollut. Mainospohjaisessa palvelussa korvaus muodostuu puolestaan mainostulo-osuuden ja soittokertojen vähimmäismäärän yhdistelmästä.

Lue lisää musiikin lataamisesta internetin musiikkipalveluihin: Mitä tekee aggregaattori?