12.11.2014 Teksti: Stefan Möller. Kuvat: -

Radion suosio pitää pintansa. Kuulijoiden suhde kanaviin ja juontajiin on pysyväistä, mutta tulevaisuuden kannalta radion kohtaloon vaikuttaa nuorten mediakäyttäytyminen. Radiomedian Stefan Möller toteaa blogauksessaan, että netti ja mobiili tarjoavat radioille loistavan paikan olla läsnä siellä, missä uutta kuluttajasukupolvea tavoitetaan.

Vahvin radioasemaa profiloiva tekijä on tutkimusten mukaan ollut musiikki. Hetkinen…ollut? Eikö se ole enää?

Kyllä, musiikki on radiolle edelleen tärkeä ja samalla se on myös radiota vahvasti profiloiva tekijä. Mutta musiikin rooli radiossa on muuttunut ja muuttuu yhä.

Radio ei ole musiikkipalvelu, vaan kysymys on enemmänkin sisältöbisneksestä. Radio on kokonaisuus, jonka tarjontaan musiikki olennaisesti kuuluu. Pitää soittaa oikeaa musiikkia, tarjota ajankohtaisuutta ja viihdettä. Kanavasta riippuen painopisteet eri sisältöosien välillä vaihtelevat.  Nyt ja tulevaisuudessa radiopersoonien ja puheen sisällön merkitys kasvaa.

Kuuntelijan suhde radioon on hyvin henkilökohtainen. Radioon luotetaan kuin ystävään konsanaan. Tätä seikkaa tukee myös viimeisin Eurobarometer-tutkimus, jonka mukaan radio on ollut ja on edelleen luotettavin kaikista medioista.

Mutta mikään ei tule ilmaiseksi. Eikä radiokaan tee siinä poikkeusta. Kanavavaihtoehtoja ja sitä kautta myös ohjelmien valinnanvaraa kuuntelijoille riittää. Alueesta riippuen radiokanavia voi löytyä reilusti toistakymmentä, mutta siitä huolimatta suomalaiset kuuntelevat edelleen keskimäärin vain 1,6 kanavaa päivässä.

Radio edelleen suosittu media

Radion on siis oltava hereillä, jotta kuuntelijoiden mielenkiinto ei pääse laskemaan. Kuuntelijat vaihtavat silmänräpäyksessä toiselle taajuudelle tai käyttävät muita palveluita, jos tarjonta ei miellytä. Kukaan ei kuuntele huonoa ohjelmaa. Tästä syystä etenkin valtakunnalliset radiokanavat panostavat sisällön ja musiikin tutkimiseen. Tänä päivänä musiikkia saa helposti. Se ei suinkaan ole radiokanavien yksinoikeus. Pitää tietää millainen ohjelmasisällön suhde parhaiten tavoittaa.

Englannin Radiocentren tuottama tuore tutkimus Audio Now osoittaa, että erilaisia audiopalveluita ja ääntä kulutetaan ja käytetään yhä enemmän. Tutkimuksen mukaan radio on pitänyt pintansa, mistä myös korkeat kuuntelijaluvut ovat kiistatonta näyttöä. Suomalaiset kuuntelevat radiota keskimäärin yli kolme tuntia päivässä. Luvut ovat koko Euroopassa samansuuruisia. Radion vahvuuksia ovat helppokäyttöisyys ja ohjelmasisällön monipuolisuus, eikä suinkaan vähäisimpänä etuna voida pitää sitä, että kaupallinen radio on kuuntelijalle ilmaista.

Ensi vuonna tulee kuluneeksi 30 vuotta siitä, kun ensimmäiset paikallisradiot aloittivat. Vuosi 1985 mullisti varsinkin nuorten elämää. Ulkomailla pyörivät merirosvoradiot ja suomalainen Yleisradio saivat väistyä kaupallisten radioiden ryntäyksen alta. Kaupallinen radio tarjosi ratkaisun nuorten kasvavaan populaarimusiikin nälkään.  

Nuori ei hanki radiovastaanotinta

Myös tällä hetkellä nuoret ja nuorten mediakäyttäytyminen ovat ratkaisevassa asemassa. Päinvastoin kuin monet aikuiset, nuoret eivät enää kävele kauppaan ostamaan erillistä radiovastaanotinta.  Jollei radio ole saatavilla niissä välineissä, mitä nuoret päivittäin käyttävät kommunikointiin on luonnollista, että radion kulutus ja kuuntelu vähenee. Musiikki, viihde ja uutispalvelut hankitaan muuta kautta eri palveluiden välityksellä.

Kuluttajat eivät välitä siitä, mitä teknologiaa radiot käyttävät saavuttaakseen kuuntelijansa, mutta älypuhelinten, tablettien ja tietokoneiden mahdollistamat alustat tarjoavat radioille loistavan paikan olla läsnä siellä, missä tavoitetaan uutta kuluttajakäyttäjäsukupolvea. Perinteisten FM-taajuuksien ohella radioon törmätään yhä enemmän YouTubessa, Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä jne..  
Tästä hyvänä esimerkkinä ovat radioiden rakentamat yhteisöt, joissa radiopersoonat ja puhesisällöt elävät jo omaa elämäänsä.

Äskettäin kuluttajien käyttöön lanseerattu nettipalvelu ja ilmainen älypuhelinsovellus Radiot.fi on iso harppaus, joka vie koko toimialaa eteenpäin. Kotimaisten radioasemien ja kotimaisen sisällön turvaamisessa tällä Radiomedian ja Yleisradion yhteishankkeella on tärkeä rooli.
 
Onneksi myös tekijänoikeusjärjestöt ovat ymmärtäneet jakelutieneutraaliuuden merkityksen ja sen tosiasian, että radion on tavoitettava kuuntelijansa muillakin jakelukanavilla, kuin vain FM-verkon ja FM-vastaanotinten kautta. Tuore radioiden musiikinkäytön hinnoittelua koskeva sopimus Teoston kanssa on askel oikeaan suuntaan ja mahdollistaa myös pienten paikallisten radiokanavien simulcastingin ja läsnäolon radio.fi palvelussa.

Hyvinvoiva radio on yhteinen asia.

palaa alkuun