Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Marja-Leena Karjula
Kuva: Pekka Mustonen

Stubb haluaa nähdä suomalaisen musiikin nousevan huipulle

Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Alexander Stubb on pitänyt suomalaisen musiikin lippua korkealla ja osallistunut näkyvästi musiikin vientitapahtumiin. Stubbin mielestä Suomi voi saada talouteensa nostetta juuri musiikista.

”Kyseessä on maailmanlaajuisesti jättimäinen bisnes”, Alexander Stubb sanoo.

”Suomen musiikkiteollisuuden liikevaihto on 818 miljoonaa vuodessa ja musiikkivienti 36 miljoonaa. Kun vienti hiipuu perinteisillä aloilla, tarvitsemme nostetta uusilta aloilta. En usko, että meille tulee yhtä uutta Nokiaa, vaan useita pieniä menestysyrityksiä. Juuri musiikkipuolella on huikeita mahdollisuuksia menestyä kansainvälisesti.”

Stubb korostaa, että musiikkivienti on muutakin kuin vain bisneksen tekemistä. Se on myös tehokasta Suomi-kuvan levittämistä maailmalle.

”Mitä enemmän suomalaisia artisteja saamme maailmalle klassisesta musiikista metalliin, sen parempi.”

Stubb on ollut ministeriaikanaan mukana kahdella musiikkiaiheisella vienninedistämismatkalla ja on saanut muutenkin huomata, että suomalainen musiikki on arvostettua ulkomailla.

”Olin tammikuussa 2013 markkinoimassa suomalaista musiikkibisnestä Ranskan Cannesissa. Osallistuin Midem-messuille, musiikkialan suurimpaan tapahtumaan, yhdessä kulttuuriministeri Paavo Arhinmäen kanssa. Monelta maalta tuli tuolloin palautetta, että on hienoa, kun Suomi panostaa musiikkivientiin ministerivoimin.”

”Ensimmäisen musiikkivientimatkan tein viime syksynä Isoon-Britanniaan. Tapasimme Lontoossa suomalaisista musiikkialan toimijoista koostuvan valtuuskunnan kanssa muun muassa Universal Music Groupin, Serious Ltd:n, London Jazz Festivalin ja BBC:n edustajia. Matkan tavoitteena oli innostaa paikallisia musiikkialan toimijoita yhteistyöhön suomalaisten kanssa.”

”Suomalainen musiikki ja musiikkikasvatus on tunnustettua ja arvostettua kaikkialla maailmassa. Menen minne tahansa, suomalainen musiikki tulee aina esille – Sibelius, Nightwish, Sunrise Avenue, Esa-Pekka Salonen, Jukka-Pekka Saraste.”

Mitkä ministerin mielestä ovat tällä hetkellä suomalaisen musiikin vahvuudet ja heikkoudet?

”Vahvuus on innovatiivisuus. Jaoin Midem-messuilla palkinnon start up -yritysten kisassa, jonka voitti edellisvuonna kitaransoittoa iPadin avulla opettava Ovelin. Ihan loistava idea, tällaisia lisää. Uskon, että verkossa toimivat musiikkipalvelut kasvattavat suosiotaan lähivuosina. Meillä on huippuosaamista pelipuolella, joten uusia menestyssovelluksia tulee myös musiikkipuolelle varmasti.”

”Osallistuin Ranskassa myös paneelikeskusteluun musiikin synkronointikäytöstä, joka on kiinnostava ja kasvava uusi bisnes. Keskustelussa pohdimme, miten suomalaisartisteille saataisiin avattua ovia synkronoinnin maailmaan. Jo nyt meillä on esimerkkejä yhtyeistä, jotka ovat saanet musiikkiaan amerikkalaisiin tv-sarjoihin, esimerkiksi Rubikin kappaleita on kuultu Jersey Shore ja The Buried life -sarjoissa. Disco Ensemblen musiikki taas on soinut jääkiekon NHL-liigan peleissä. Näitä keikkoja pitää saada lisää.”

”Sen lisäksi, että Suomessa on useita kansainvälisille markkinoille potentiaalisia artisteja ja bändejä, meillä on myös loistavia sanoittajia ja tuottajia. Suomessa panostetaan lyriikoihin. Uskon, että tulevaisuudessa näemme yhä enemmän suomalaisten sanoittajien biisejä kansainvälisillä hittilistoilla.”

Missä haluaisitte nähdä suomalaisen musiikintekijän ja musiikin viiden vuoden päästä, ministeri Stubb?

”Huipulla. Kaikilla aloilla. Niin klassisessa musiikissa, hevissä kuin digipuolellakin.”

”Verkostoituminen on musiikkibisneksessä menestymisen edellytys. Vienninedistämismatkojen tarkoituksena on tutustuttaa suomalaisia ammattilaisia kansainvälisiin tekijöihin, ja toivon, että olen omalta osaltani pystynyt auttamaan asiassa. Suomalaisilla on kielitaitoa, koulutusta ja teknistä osaamista. Tämä ei kuitenkaan yksinään riitä, vaan musiikkialan tekijöiden on päästävä oikeisiin pöytiin.”

”Ruotsissa on ymmärretty verkostoitumisen ja markkinoimisen tärkeys. Kukaan ei myöskään voi kieltää, etteivätkö ruotsalaiset osaisi myydä. Ruotsissa on ymmärretty jo 70-luvulta lähtien, että englanniksi levyttämällä ovet aukeavat myös kansainvälisille markkinoille. Vuosikymmenten saatossa Ruotsin musiikkiteollisuuden ihmisille on kasvanut laaja kansainvälinen kontaktiverkosto, joka osaltaan selittää sen, miksi Ruotsin musiikkiviennin arvo on moninkertainen Suomeen verrattuna.”

Teksti: Marja-Leena Karjula
Kuva: Pekka Mustonen

Jaa somessa
Annathan meille palautetta!

Kehitämme verkkosivujamme ja otamme mielellämme vastaan palautetta. Vastaaminen onnistuu nopeasti!

Evästeet Teoston verkkosivustolla

Eväste on pieni tekstitiedosto, joka tallentuu tietokoneellesi tai muulle laitteellesi ja tallentaa tietoa käynnistäsi Verkkosivustolla. Evästeiden avulla Teosto parantaa palveluidensa käytettävyyttä.

Evästeillä kerättyjä tietoja ei lähtökohtaisesti yhdistetä tunnistettuun henkilöön liittyviin henkilötietoihin, mutta jotkut evästeillä kerättävät tiedot saattavat olla välillisesti yhdistettävissä tunnistettuun henkilöön liittyviin henkilötietoihin.

Lue lisää tietosuojalausekkeestamme ja evästeselosteestamme.

Evästekategoriat
Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä verkkosivustomme saatavuuden varmistamiseksi. Ne esimerkiksi lataavat osan verkkosivustomme toiminnoista etukäteen nopeuttaakseen verkkosivuston latautumista. Välttämättömiä evästeitä käytetään myös valitsemiesi asetusten määrittämiseen ja muistamiseen. Voit kieltää välttämättömien evästeiden käytön selainasetuksissasi, mutta huomioithan, etteivät verkkosivuston kaikki toiminnot ja osat sen jälkeen toimi välttämättä kunnolla.
Lisätietoja evästeistä

Analytiikkaevästeet

Käytämme analytiikkaevästeitä kehittääksemme verkkosivustomme toimintaa. Analytiikkaevästeillä kerätään tietoa muun muassa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivustoamme ja miten he navigoivat verkkosivuston eri välilehtien välillä. Tietoja käytetään lähtökohtaisesti anonyymissä muodossa.
Lisätietoa: tietosuojalauseke ja evästeseloste

Toiminnalliset evästeet

Toiminnallisten evästeiden avulla voimme tarjota verkkosivustollamme erilaisia toimintoja, kuten soittolistoja ja reaaliaikaisen chatin. Jos kiellät toiminnallisten evästeiden käytön, osa tai kaikki näistä toiminnoista ei välttämättä toimi oikein.
Lisätietoa evästeistä

Markkinointievästeet

Markkinointievästeet auttavat meitä räätälöimään markkinointia ja tarjoamaan verkkosivustomme käyttäjille tulevaisuudessa yksilöllisempiä palveluita. Keräämme markkinointievästeiden avulla tietoja esimerkiksi käyttäjän käyttäytymisestä ja mieltymyksistä verkkosivustollamme.
Lisätietoa evästeistä