Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Johanna Laitinen
Kuvat: Jussi Helttunen

Superterassi nousi kesän hittipaikaksi – musiikkiohjelma veti yleisöä paikalle sateessakin

Helsingin Kasarmitorin Superterassi oli kesän 2025 puhutuimpia uutuuksia: yhdeksän viikon ajan aukio täyttyi ruoasta, juomasta ja ennen kaikkea ilmaisista musiikkielämyksistä. Sateinen alkukesäkään ei lannistanut, sillä terassin monipuolinen musiikkiohjelma piti huolen, että paikan päällä riitti väkeä koleallakin kelillä.

Jaajo Linnanmaan Diili-ohjelman voittajat, tapahtumapäällikkö Arttu Seppälä ja operatiivinen johtaja Aki Keskitalo ovat työskennelleet Superterassin parissa koko kesän ajan. 12. kesäkuuta 2025 avattu maksuton terassikeskittymä keräsi jo heinäkuun loppuun mennessä yli 200 000 kävijää.

Musiikkiohjelma on ollut Superterassin liiketoiminnan kantava voima. Päivittäin vaihtuva ohjelmatarjonta – DJ:stä karaokeen ja poptähtien keikkoihin – toi terassille sellaisen sykkeen, että jopa järjestäjät yllättyivät.

“Meidän kruununjalokivemme ovat nämä ravintolat ja hyvät palvelut, mutta kyllä torin täyttymiseen vaikutti ennen kaikkea musiikki”, kuvailee Aki Keskitalo Superterassin vetovoimaa.

Musiikki on bisneksen vetonaula

Alkukesä oli Helsingissä poikkeuksellisen sateinen. Lämpötilat laahasivat reilussa kymmenessä asteessa ja sadetakit olivat vakiovaruste. Silti jo avajaisviikonloppuna terassilla kävi yli 30 000 ihmistä, ja lauantaina 14. kesäkuuta rikottiin päiväkohtainen ennätys, 11 800 kävijää.

“Jos mitään ohjelmaa ei olisi ollut, olisimme puhuneet muutamasta sadasta asiakkaasta. Nyt heitä oli tuhansia”, Arttu Seppälä havainnollistaa.

Kesäkuun ensimmäisenä keikkakeskiviikkona lavalla esiintyi Pike. Koleasta illasta huolimatta muutama sata kuuntelijaa saapui paikalle. 

“Ilman elävää musiikkia ihmisiä olisi saattanut tulla vain kourallinen.”

Heinäkuun helteillä väkimassat kuitenkin kasvoivat entisestään. Kaikille avoimet Pepsi Maxin sponsoroimat ilmaiset keikkakeskiviikot täyttivät 1 900 henkilön kapasiteetin niin, että kävijämäärää rajoitettiin hetkellisesti järjestyksenvalvojien ohjeistuksella.

Ressu Redfordin ja Elastisen keikoilla terassi tuli ääriään myöten täyteen. Nopealla matikalla 70 prosenttia ihmisistä seisoi – eli he olivat tulleet varta vasten keikkaa varten eivätkä vain istuskelemaan.”

Vahva musiikkiohjelmatarjonta osoittautui myös liiketoiminnallisesti viisaaksi ratkaisuksi. Ensimmäisen kolmen viikon aikana tavoitettiin noin 130 000 kävijää. Heinäkuun loppuun mennessä kasassa oli yli 200 000 terassikävijää, ja elokuun puoliväliin mennessä koko kesän kävijämääräksi arvioidaan yli 300 000 kävijää.

Maksutonta ohjelmaa ikärajattomasti

Musiikki veti Superterassille myös nuorempaa yleisöä. Kaikki konsertit ovat olleet kesän aikana ikärajattomia ja pääsymaksuttomia, joten myös perheet ja alaikäiset fanit pääsivät kokemaan suosikkiartistinsa keikan. 

“Monikaan kotimainen tähti ei tee koko perheelle sallittuja keikkoja. Me halusimme tarjota niitä, ja palaute on ollut huikeaa,” Aki Keskitalo sanoo.

Sateella myynti luonnollisesti kärsi, mutta hellepäivinä terassin useat ravintolat ja baaripisteet kävivät vilkkaina. Järjestäjät halusivat, että Superterassille voi yhtä hyvin piipahtaa niin lounaalle, tuoda lapset sunnuntaidiscoon kuin tulla afterworkille tai illan keikalle.

“Totta kai täällä on nautittu virvokkeita, mutta konseptimme on ruokapainotteinen ja koko perheen paikka.”

Yleisöpalautteissa kiiteltiin erityisesti sitä, että alueelle oli vapaa pääsy, eikä minkäänlaista pakkoa kuluttaa ollut. Moni kokikin, että Superterassi tarjosi kesällä kaivattuja elämyksiä ilman taloudellista kynnystä. 

“Joku sanoi, että Superterassi on suoranainen mielenterveysteko kansalle, kun musiikista ja yhdessäolosta on päässyt nauttimaan matalalla kynnyksellä vaikeinakin aikoina”, Keskitalo kertoo.

Yhteistyökumppanit mahdollistajina

Miten Superterassi pystyi tarjoamaan näin mittavan musiikkiohjelman yleisölle veloituksetta? Avainsanana oli yhteistyö.

Superterassi solmi useita kumppanuuksia kustannusten kattamiseksi ja ohjelman mahdollistamiseksi. Pepsi Max toi keskiviikoille nimekkäiden artistien keikat, ja maanantai- ja keskiviikkoiltapäivinä musiikkialusta Lingonperry järjesti terassille yhteensä 18 nousevan artistin keikkaa. Tiistain karaokeilta toteutettiin yhdessä IHKU-baarin kanssa, ja torstain yhteislauluillat mahdollisti UKKO.fi.

Myös monet terassin 17 ravintolasta osallistuivat ohjelmaan: esimerkiksi Treffi Pub järjesti salsatanssi-illan, Jäänmurtajabaari sponsoroi rap-yhtye Mouhouksen keikan ja ”mummomielisille” tarkoitettu mummodisko saatiin sekin toteutumaan kahdesti yhteistyön voimin. 

Seppälä ja Keskitalo kertovat, että esiintymisten kustannukset saatiin pitkälti kuitattua mahdollistajien tuella.

“Totta kai ravintolamyynti on ollut tärkein tulonlähteemme, mutta ilman yhteistyökumppaneita emme olisi voineet tarjota näin laadukasta ohjelmaa yleisölle maksutta,” Seppälä myöntää.

Onnistunut yhteistyö näkyi myös siinä, että kaikki osapuolet saivat mitä halusivat: mahdollistajat näkyvyyttä ja hyvää tahtoa, yleisö huippuviihdettä veloituksetta ja Superterassi itselleen uskollisen kävijäkunnan. 

“Me haluamme, että Helsinki voi olla tästä ylpeä”, Seppälä tiivistää useaan otteeseen kesän aikana antamansa lupauksen merkitystä.

Vastuullisuus: tekijänoikeudet ja naapurusto huomioitiin

Vaikka Superterassi syntyi helsinkiläisten ja Helsingissä matkailevien viihteeksi, haluttiin kaikissa järjestelyissä varmistaa, että niin viranomaisvelvoitteet kuin moraalisetkin vastuut tulevat hoidetuiksi. Musiikin tekijänoikeusasiat olivat superterassilaisten listalla heti ensimmäisten joukossa. 

Ennen tapahtuman alkua superterassilaiset ottivat yhteyttä Teostoon varmistuakseen, että kaikki musiikin esitysluvat ovat asiallisesti kunnossa.

“Pääsimme saman pöydän ääreen Teoston ja GTM Musiikkilupien kanssa ja saimme apua lupatuotteiden valintaan. Ne kattoivat kaikki kesän esitykset sekä taustamusiikin”, Seppälä kertoo.

Musiikin tekijöiden ja tekijänoikeuksien kunnioittaminen on itsestään selvä osa Superterassin arvoja. 

“Totta kai maksamme korvaukset musiikista, sehän on meillekin kunnia-asia. Ilman musiikkia tätä tapahtumaa ei olisi. On oikein, että säveltäjät ja sanoittajat hyötyvät siitäkin hyvästä fiiliksestä, jonka heidän biisinsä täällä luovat.”

Vastuullisuus näkyi myös ympäröivän yhteisön huomioimisessa. Terassin keskeinen sijainti tarkoitti, että melu- ja turvallisuusasioihin piti suhtautua vakavasti. Ennen avajaisia Superterassi teetti laajamittaisen melunleviämiskartoituksen, jossa simuloitiin äänentoiston leviämistä ja määriteltiin musiikin desibelirajat. Illan viimeiset keikat päättyivät lähes poikkeuksetta iltayhdeksään mennessä.

 “Emme halunneet aiheuttaa naapurustolle harmia. Kävimme myös etukäteen juttelemassa lähitalojen asukkaiden kanssa ja kerroimme, mitä on tulossa,” Keskitalo kertoo.

Jatkoa seuraa?

Helsingin kaupungin kanssa solmittu sopimus terassista Kasarmitorilta sisältää option myös kesälle 2026, ja Superterassin tarina saattaa jatkua.

“Kysyntää selvästi on. Toki päätös tehdään yhdessä kaupungin kanssa, ja katsomme vielä viimeiset numerot. Mutta jos talous pysyy edes kutakuinkin balanssissa, miksi emme jatkaisi ensi kesänäkin”, Aki Keskitalo sanoo.

Vaikka kesän kävijämäärät ovat poikkeuksellisia kotimaiselle ulkoilmatapahtumalle, eivät luvut kerro kaikkea.

”Superterassi ei tavoitellut pikavoittoja. Ajatuksena on koko ajan ollut rakentaa uutta perinnettä. Meille on ollut tärkeää, että ihmiset viihtyvät – ja niin todella kävi.”

Musiikkiluvat tapahtumiin

Oletko järjestämässä tapahtumaa, jossa on elävää musiikkia? Löydät lisätietoa luvistamme täältä. Taustamusiikkiluvat äänitemusiikin käytöstä myy Gramexin ja Teoston yhteinen GT Musiikkiluvat.

Musiikinkäytöstä kertyvät korvaukset maksamme asiakkainamme oleville musiikin tekijöille ja musiikkikustantajille.

Jaa somessa
Lue lisää