Teosto HackDay kokosi musiikkialasta kiinnostuneet koodarit saman katon alle
Kehittäjätapahtumia, hackathoneja, jotka kokoavat yhteen kehittäjiä, palvelumuotoilijoita ja sisältöammattilaisia kehittämään uusia palveluja datasta, järjestetään Suomessa nykyään paljon.
HackDay-tapahtumamme keskiössä oli Teosto Open API -rajapinta, joka tarjoaa ensimmäistä kertaa kehittäjille pääsyn Teoston livedataan.
Olemme datan tiimoilta tänä vuonna mukana Open Finland Challenge -innovaatiokilpailussa ja Slush Helsinki -tapahtuman yhteydessä järjestettävässä Slush Hacks- kehittäjätapahtumassa.
Tarjoamalla Teoston dataa kolmansien osapuolien hyödynnettäväksi pyrimme kiihdyttämään uusien toimintamallien ja -konseptien syntyä. Nykypäivänä kaikkea ei kannata tehdä itse. Dataa tarjoamalla voimme hyödyntää kehittäjäyhteisössä olevaa osaamispotentiaalia ja mahdollistaa uudenlaisia asioita. Tavoitteenamme on tuottaa kokonaan uusia palvelukonsepteja, jotka hyödyttävät sekä Teoston perustehtävää että koko musiikkialaa.
Mitä HackDayssa tapahtui?
Teosto HackDay -tapahtumaan osallistui 28 henkilöä: sovelluskehittäjiä, datavisualisoinnin ammattilaisia, musiikkialan asiantuntijoita sekä toimittajia. Tapahtuman tavoite oli esitellä Teoston dataa ja rajapintaa, ideoida uusia palvelukonsepteja sekä saada palautetta rajapinnasta, jotta voimme jatkossa parantaa datan hyödyntämismahdollisuuksia.
Teoston datan rikastaminen muilla avoimilla paikkatietoaineistoilla sekä musiikin metadatatietokantojen yhdistäminen keikkatietoihin ovat kaksi pääsuuntaa, joihin olemme haastaneet kehittäjiä tarttumaan.
Ennen varsinaista työvaihetta ideoimme osallistujien kanssa, mitä datalla voisi tehdä. Ajatuksia syntyi paljon.
Esimerkkejä ideoinnin tuloksista olivat keikkatyökalu muusikolle (matkakulut, reitit), keikkapaikkojen profilointi genren mukaan, keikkapaikkojen suosittelu turisteille, äänitteiden ja teosten metadatatunnisteiden linkitys, tulevien keikkojen yhdistäminen Teoston livedataan, navigoinnin ja keikkatiedon yhdistäminen lokaation perusteella digitaaliseen radioon, settilistapalvelu kuluttajille, keikalla soitettujen kappaleiden ostaminen, kuvien ja videoiden (YouTube, Instagram) -linkitys keikkatietoon sekä festarisääpalvelu.
Ideointivaiheen jälkeen osallistujat jakaantuivat neljään ryhmään (lisäksi yksi etänä toiminut ryhmä), jotka lähtivät kehittämään seuraavia konsepteja:
– Kalenterinäkymä tapahtuma- ja artistidataan
– Automaattinen esitysraportointi DJ-keikoilta
– Risteilyalusten musiikkitarjonnan visualisointi ja analysointi
– Keikkapaikkojen profilointi yhdistämällä genretietoa livedataan
– Musiikin synkimmät hetket kartalle: http://teropa.github.io/punaniskavaara/
Tapahtuman kesto oli rajallinen, joten valmiita sovelluksia emme voineet olettaakaan syntyvän. Ryhmien illan aikana tekemä työ oli kuitenkin loistava alku ja uskon, että tapahtumassa kehitettyjen konseptien jatkotyöstöä on luvassa syksyn kilpailuissa, joissa olemme mukana.
Saimme lisäksi tärkeää palautetta Teosto APIn teknisestä toimivuudesta, minkä aiomme ottaa nopeasti huomioon, jotta datan hyödyntäminen onnistuu syksyn aikana entistäkin paremmin. Uskon myös että meillä on mahdollisuus saada uusia mielenkiintoisia aineistoja APIn kautta tarjolle vuoden 2016 aikana.
Mitä seuraavaksi?
Teoston livedatasta ja Teosto Open APIsta on mahdollisuus kuulla tänään lisää Tampereella Mindtrek Openmind -tapahtumassa klo 13. Lisätietoa syksyn kilpailuista ja Teoston datasta löydät alla olevista linkeistä:
Mindtrek Openmind: www.mindtrek.org/2015/
Open Finland Challenge: http://openfinlandchallenge.fi/
Ultrahack – Slush Hacks: https://ultrahack.org/
Teosto keikkakartta 2014: www.teosto.fi/keikkakartta2014
Teosto Open API: http://api.teosto.fi/
Kuvassa yläpuolella: Ryhmä Reko työstämässä keikkapaikkojen profilointia ja niihin perustuvia suositteluja Teoston HackDay-tapahtumassa.
Teksti: Turo Pekari, Twitterissä @s1truuna
Senior advisor, innovation & discovery, Teosto