OK:KO. Okko Saastamoinen. Teosto-palkinto. Teosto. Teosto-palkintoehdokas.
13.02.2020 Teksti: Päivi Brink. Kuvat: AJ Savolainen

Jazz-kvartetti OK:KOn levy Syrtti on ehdolla Teosto-palkinnon saajaksi. Levyn sävellykset on tehnyt bändin johtaja, rumpali Okko Saastamoinen, joka korostaa improvisointia sävellyksen viimeistelijänä. ”Minulla on juuret kansanmusiikissa, ja se kuuluu OK:KOn musiikissa tietynlaisena melodiakielenä.”

Teosto-palkinnon esiraati perustelee ehdokasvalintaa näin: ”Viime vuosien hienojen kotimaisten jazz-levyjen joukossa Syrtti erottuu suomalaisuudellaan. OK:KO on onnistunut tuomaan modaalisen jazzin yli puolivuosisataiseen perinteeseen nojaavaan musiikkiinsa kansanmusiikkivaikutteita hienovireisellä ja herkällä tavalla, joka ei tee asiasta numeroa. Vaikutus on piristävä ja raikas.”

OK:KO perustettiin vuonna 2015. Bändiin kuuluu rumpali Okko Saastamoisen lisäksi Mikael Saastamoinen (basso), Toomas Keski-Säntti (piano) ja Jarno Tikka (saksofoni). Kokoonpano sai vuotta myöhemmin Nordic Jazz Comets -tunnustuksen ja sen jälkeen ilmestyi esikoislevy Land E.

 

 

Julkaistuaan Syrtin helmikuussa 2019 OK:KO teki Jazzliiton kiertueen ympäri Suomea sekä keikkoja myös Saksassa ja Virossa. Kesällä Pori Jazz valitsi Okko Saastamoisen vuoden nousevaksi kyvyksi.

Okko Saastamoinen, mitä Teosto-palkintoehdokkuus sinulle merkitsee?

On suorastaan häkeltynyt fiilis, mutta samalla ehdokkuus tuntuu oikein hyvältä. Syrtti on tuonut meille paljon näkyvyyttä ja keikkatilaisuuksia, ja se on saanut hyviä arvosteluja myös kansainvälisessä mediassa.

Mitä Syrtti tarkoittaa? Minkälainen prosessi levyn synty oli?

Olen kotoisin Haapavedeltä, ja meillä päin syrjäkyläläisiä kutsutaan syrteiksi. Kirkonkyläläiset ovat kirkkiksiä. Olen itse asiassa kirkonkylältä, mutta koen olevani syrtti. Muut bändin jäsenet ovat kotoisin eri puolilta Suomea.

Tärkeintä levyn synnyssä olivat viikoittaiset treenimme, joiden aikana viimeistelimme levyn biisejä yhdessä. Lopputuloksessa kuuluu vapautunut meininki. Levyn äänitystilanteessa olimme kaikki samassa huoneessa, ilman luureja soittamassa. Oton oli oltava siinä.

Miten kuvailisit OK:KOn musiikillista tyyliä?

Tapasimme toisemme Sibelius-Akatemiassa, missä opiskelemme edelleen. Opintojen myötä jokainen meistä on kehittynyt oman instrumenttinsa soittajana, ja yhdessä soittamalla olemme kehittyneet bändinä.

Koen olevani todella etuoikeutettu, kun saan soittaa näin hyvien muusikoiden kanssa. Jokainen meistä uskaltaa myös kommentoida valintoja ja ottaa kantaa ratkaisuihin.

Soitan useita instrumentteja, mutta pystyn ehkä kuitenkin ilmaisemaan itseäni parhaiten rummuilla. Minulla on juuret kansanmusiikissa, ja se kuuluu OK:KOn musiikissa tietynlaisena melodiakielenä. Toisaalta John Coltrane on vaikuttanut meihin myös ja modaalisen jazzin perinne.

Korostan improvisointia musiikin tekemisessä. Sävellykseni ovatkin ikään kuin ajatuksen alkuja, joista soittajien on jatkettava eteenpäin. Näin ollen eri keikoilla musiikkimme on erilaista. Viime aikoina keikkoja on sävyttänyt helppous ja rentous.

Mitä seuraavaksi?

Olen tämän vuoden opiskelijavaihdossa Göteborgissa. Opettajani on legendaarinen jazz-basisti Anders Jormin, joka on hyvin inspiroiva tyyppi. Täällä on ollut hyvin aikaa ja mahdollisuus elää hiukan spontaanimmin, mikä helpottaa keskittymistä säveltämiseen ja treenaamiseen. Seuraavaksi jännitämme bändin kanssa Syrtin Emma-palkintoehdokkuutta sekä Teosto-palkintoehdokkuutta.

Teosto-palkintoehdokkaita on seitsemän

Teosto-palkintoehdokkaiksi on valittu tänä keväänä seitsemän teosta. "Tänä vuonna raatiin tekivät vaikutuksen vahvojen jazz-julkaisujen määrä sekä tapa, jolla vanhoja perinteitä päivitetään ja sovelletaan aina uuteen aikaan", palkinnon esiraadin puheenjohtaja Arttu Tolonen toteaa. Lue lisää ja kuuntele ehdokkaina olevia teoksia: Teosto-palkintoehdokkaat keväällä 2020