Aleksi Sariola, Suomi Loven ohjaaja, Yle
04.10.2017 Teksti: Päivi Brink. Kuvat: Lauri Laavakari

Suomalainen tv-yleisö katsoo innokkaasti musiikkiohjelmia. Viime aikojen suosikkeja ovat olleet muun muassa Idols, Voice, Vain elämää, UMK, Elastinen Feat. sekä Anssi Kela ja isot biisit. SuomiLOVEssa pääosassa ovat tavallisten suomalaisten tarinat ja niihin liittyvät musiikkimuistot. Nyt SuomiLOVEa myydään kansainvälisille markkinoille.

SuomiLOVE on suosittu, musiikkipitoinen tv-ohjelma, joka palkittiin elokuussa 2017 Media & Message -tapahtumassa vuoden parhaana televisioformaattina. Ohjelmaidea syntyi tuotantoyhtiössä jo lähes kymmenen vuotta sitten. Konseptia kehiteltiin vuosia ja se vietiin lopulta maaliin yhdessä Ylen kanssa, lähtökohtana tehdä ohjelmaformaatista kansainvälinen vientituote.

– On ollut ilo ja kunnia olla mukana SuomiLOVE:ssa heti tuotannon alusta alkaen. Ja upeaa, että katsojat ovat ottaneet ohjelman omakseen ja että se herättää paljon kiinnostusta maailmallakin, ohjaaja Aleksi Sariola Warner Brosilta kertoo.

Warner Bros hoitaa formaatin kansainvälistä myyntiä. Virossa esitettiin viime keväänä ensimmäinen tuotantokausi. Belgiassa on menossa myös ensimmäinen kausi ja Sveitsissä valmistellaan jo toista kautta. Vienti vaatii aikaa ja on monimutkainen prosessi. Ei ole itsestään selvää, että uudessa maassa esimerkiksi eturivin artistit lähtevät sarjaan mukaan.

Menestyksen salaisuus on aitous

SuomiLOVEn konsepti on aika yksinkertainen: Tavallinen ihminen jakaa tarinansa, johon liittyy jokin kotimaisen artistin levyttämä kappale. Tämä kappale esitetään yllätyksenä tarinan päähenkilölle, henkilökohtaisesti.

– On ihailtavaa kuinka rohkeasti ja avoimesti tarinoiden kertojat jakavat elämäntarinansa. Maailmalla on pitkään ollut musiikkiohjelmissa kilpailukulttuuri vallalla, mutta SuomiLOVEssa ollaan musiikintekemisen ja -kuuntelemisen ytimessä: kuullaan merkityksellisiä kappaleita, joilla on ollut äärimmäisen suuri, jopa käänteentekevä vaikutus ihmisten elämässä.

Tarinankertojien tapaan myös suomalaiset artistit ja musiikintekijät ovat lähteneet hienosti mukaan ohjelmaan.

– Artistit ovat ymmärtäneet todella hyvin sen, että tässä ohjelmassa tavallinen kuulija on pääosassa. Toisaalta heidän esiintymisensä on jokaisen tarinan ja yllätyksen huipennus. Kuvauksissa tilanne on aina hyvin intiimi ja artistillekin uusi. Yllätysmomentin säilyminen loppuun asti on aina jännä paikka, mutta kun artisti lopulta esittää kappaleensa, kaikki ikään kuin unohtavat tekevänsä tv-ohjelmaa ja keskittyvät antaumuksella esityksen kuuntelemiseen, Sariola kuvailee.

Sarja on tuonut tekijöillekin hienoja uusia muistoja.

– Kun artisti esittää kappaleensa, tilassa vallitsee rauha ja kaikki elävät maagista hetkeä. Laulu saatetaan yhdessä perille sille henkilölle, joka yllätetään. Kaikki yllätetyt ovat ottaneet tilanteen aina hienosti ja silminnähden otettuina vastaan. Jokainen tapaus on ollut omalla tavallaan hieno, mutta esimerkkinä mainittakoon vaikka kuvauspäivä Apulannan kanssa, jolloin orkesteri esitti pääkappaleen jälkeen kokonaisen yksityisen keikan ohjelman päähenkilöille. 

SuomiLOVEssa esiintyy yhden kauden aikana noin 60 artistia tai bändiä ohjelman house bandin, LOVEbandin, lisäksi. Kappaleet edustavat eri vuosikymmeniä ja eri musiikinlajeja, ja esiintyjät ovat sekä pitkän linjan muusikoita että uusia kykyjä. 

– Tavoitteena on monipuolisuus, ja haluamme ennen kaikkea tuoda katsojille esiin rakkauden monimuotoisuuden ja kotimaisen musiikin vivahteikkaan kirjon. Lisäksi haluamme huomioida erilaiset katsojat. Samoja artisteja ehdotetaan tarjotuissa tarinoissa toistuvasti, kuten esimerkiksi Anna Puuta, Juha Tapiota, Kaija Koota tai Johanna Kurkelaa. He selkeästi puhuttelevat kansaa ja heidän musiikkinsa on ollut mukana tärkeissä tilanteissa, joissa tarinoita on syntynyt.

Suomenkielinen pop kaikessa laajuudessaan on toki valta-asemassa ohjelmassa, mutta esiintymässä ovat olleet myös esimerkiksi Anssi Tikanmäki ja Vantaan viihdeorkesteri Ensemble, jotka molemmat esittivät instrumentaalikappaleen.

– Tästä maasta löytyy hämmästyttävän karismaattisia ja ammattitaitoisia muusikoita, jotka todella osaavat ottaa yleisönsä, Sariola kiittää.  

Ohjelmakonsepti viimeisteltiin Ylen kanssa

– Yle hakee uusia konsepteja ja yrittää auttaa tuotantoyhtiöitä viemään formaattejaan ulkomaille. Kun kehitimme SuomiLOVEa, halusimme, ettei uusi musiikkiohjelmamme ole kilpailu vaan katsojiin suorassa yhteydessä oleva yhteinen kokemus laajalla musiikkikirjolla, Ylen luova johtaja Ville Vilén kertoo.

– Tärkeää on myös se, että iäkkäämmätkin, joskus vähän unohdetut artistit pääsevät jälleen esille, Vilén jatkaa.

Vuonna 2012 Yle pyysi tuotantoyhtiöiltä ideoita uuteen musiikkiohjelmaformaattiin, joka lähtökohtaisesti olisi myytävissä ulkomaille, erilaisiin kulttuureihin.

– Saimme toistakymmentä ehdotusta, joista valitsimme kolme. Näistä kolmesta tehtiin yhteistyössä tuotantoyhtiöiden kanssa täysimääräiset pilottijaksot, mikä on harvinaista Ylellä. SuomiLOVE valittiin satsaukseen ja ensimmäinen tuotantokausi kuvattiin 2014. Nyt ovat menossa jo neljännen kauden kuvaukset, Ylen kulttuuri- ja viihdeohjelmien tilaaja Arttu Nurmi kertoo.

Päätökset uusista tuotantokausista tehdään muun muassa katsojalukujen ja katsojaprofiilien mukaan.

– Tarkastelemme kriittisesti ohjelman sisältöä: Vieläkö idea kantaa? Seuraavan tuotantokauden on pystyttävä vielä yllättämään vanhat katsojat ja houkuteltava uusia mukaan. SuomiLOVE on onnistunut muuntautumaan tuotantokaudesta toiseen, vaikka ydinidea on sama. Hyvä formaatti saa rakastumaan, erinomainen ohjelma kykenee uudistumaan. Tähän mennessä musiikki on ollut yksinomaan suomalaista, mutta tämä voi muuttua, Nurmi toteaa.

Yle tarjoaa musiikkia erilaisille kuulijoille

–Ohjelman esitysaika on viikonlopun primetime, joten katsojaprofiili ei voi olla kapea. SuomiLOVEa katsovat kaikenikäiset. Nuoret katsojat löytävät vanhojen artistien ja musiikintekijöiden kappaleita ensimmäistä kertaa ohjelman avulla. Toisaalta iäkkäämmille kuulijoille voi nykymusiikki avautua uudella tavalla tarinan avulla, Nurmi pohtii.

Ville Vilén korostaa, että Yle rakentaa ohjelmatarjontaansa laajaa kokonaiskuvaa vasten.

– Mietimme aina tv:n, radion ja verkon kokonaisuutta, kun suunnittelemme, mitä uutta pitäisi tehdä. Mielestäni Ylen tv- ja Areena-tarjonta musiikin osalta onkin laaja ja monipuolinen. Musiikkiin pohjautuvilla viihdeohjelmilla on suuria yleisöjä, mutta Yle tekee toisaalta myös pienempien yleisöjen musiikkiohjelmia ja tallentaa eri musiikinlajien konsertteja, Vilén sanoo. 

Tarvitaanko musiikin käyttöön tv-ohjelmassa lupa?

Musiikilla on tärkeä merkitys monissa tv-ohjelmissa. Tekijänoikeuden suojaaman musiikin käyttöön tarvitaan kuitenkin lupa ennen kuin sitä voi tv-ohjelmissa käyttää. Mutta kenen vastuulla on luvan hankinta? Ja mistä paikoista lupa tulee hankkia? Tv-ohjelman tuottajan tulee hankkia synkronointilupa, kun taas tv-yhtiön tulee hankkia esityslupa. Lue aiheesta pähkinänkuoressa Teoston kotisivuilla!.

 

palaa alkuun