Siirry sisältöön

Teosto lanseeraa uuden pilottituotteen bränditapahtumia varten

25.06.2025

Uusi pilottimuotoinen Bränditapahtumalupa täydentää Tapahtumalupaa aikavälillä 15.8.2025–31.12.2026. Lupa on tarkoitettu brändättyjen tapahtumien musiikinkäytön lisensointiin.

Teosto lanseeraa uuden Bränditapahtumalupa-nimisen lupatuotteen, joka on tarkoitettu erityisesti bränditapahtumien ja muiden merkittävästi markkinahintaa halvempien tapahtumien musiikinkäytön lisensointiin. Pilottijakson ajan Tapahtumalupa ei kata bränditapahtumien musiikinkäyttöä.

Bränditapahtumalupa tarvitaan, kun:

  1. Tapahtuma on avoin ja pääsymaksuton tai tapahtumaan voi saada pääsylipun esimerkiksi osallistumalla arvontaan, reagoimalla sosiaalisessa mediassa tehtyyn julkaisuun tai muulla vastaavalla tavalla;
  2. Tapahtuman pääasiallinen sisältö on musiikki;
  3. Tapahtuman julkiseen markkinointiin tai viestintään on keskeisesti ja tiiviisti liitetty yksi tai useampi brändi esiintyjien lisäksi, ja jota markkinoidaan siinä esiintyvien musiikinesittäjien avulla; ja
  4. Tapahtuman, sen esiintyjien ja brändi(e)n yhdistämisen suora tai epäsuora tavoite on edistää brändin tunnettuutta, mielikuvaa tai kaupallisia tarkoituksia tapahtuman, sen esiintyjien ja brändin yhdistämisen kautta.

Pääsymaksuttomaksi katsotaan myös sellaiset tapahtumat, joihin tarjotaan lippuja vain nimelliseen hintaan.

Bränditapahtumaluvan tarkoituksena on varmistaa jatkossakin helppo, keskitetty lisensointi myös bränditapahtumien osalta

Pyrimme uuden pilottiluvan avulla varmistamaan, että tapahtumajärjestäjät voivat jatkossakin hoitaa musiikin tekijänoikeuskorvaukset Teoston kautta.

Teostoon on tullut viime vuosina paljon yhteydenottoja oikeudenomistaja-asiakkailta, jotka ovat nostaneet esiin epäkohdan bränditapahtumien ja muiden merkittävästi subventoitujen tapahtumien osalta.

Teoston pääsymaksullisen Tapahtumaluvan hinnoittelu (ja sitä kautta myös käytetystä musiikista oikeudenomistajille tilitettävä korvaus) perustuu tapahtumasta saatuihin lipputuloihin.

Tapahtumissa esiintyvät artistit saavat samankaltaisen korvauksen työstään riippumatta siitä, onko tapahtuma normaalihintainen vai markkinointisyistä nimellisesti hinnoiteltu tai jopa ilmainen, mutta musiikin tekijät (säveltäjät ja sanoittajat) ovat eriarvoisessa asemassa merkittävästi alennettujen tai ilmaistapahtumien osalta.

Teosto on käynyt tiivistä keskustelua oikeudenomistajien kanssa keinoista, joilla myös brändimielessä järjestettyjen tai muuten subventoitujen tapahtumien lisensointi voitaisiin jatkossakin hoitaa keskitetysti Teoston kautta.

Pyrimme uuden pilottiluvan avulla varmistamaan, että tapahtumajärjestäjät voivat jatkossakin hoitaa musiikin tekijänoikeuskorvaukset Teoston kautta. Muutoin kaikkien tapahtumassa esitettävien kappaleiden kaikkien tekijöiden ja kustantajien kanssa pitäisi neuvotella erikseen sopivasta korvaustasosta. Neuvottelun osapuolia saattaisi olla kymmeniä tai jopa satoja, mikä olisi niin työlästä, että se tekisi monesta bränditapahtumasta mahdottoman järjestää.

Lisätietoja Bränditapahtumaluvasta antaa tuotevastaava Anne Varis, anne.varis@teosto.fi.

Bränditapahtumaluvan lupakortti sekä hakuohjeet löytyvät tältä sivustolta.

Jaa somessa