Susanna Perämaa eteni musiikkialan moniosaajasta Teoston asiakaskokemuspäälliköksi

Susanna Perämaa on pitkän linjan musiikkialan taustatyöläinen. Laskentatoimen merkonomin pohjakoulutuksella työuransa aloittanut Susanna on työskennellyt Teostolla vuodesta 2011 ja toimii tällä hetkellä asiakaskokemuspäällikkönä.
Asiakaskokemuspäällikön työ on Susannalle kaikkea muuta kuin rutiinia – jokainen päivä tuo mukanaan uusia asioita. Työhön kuuluu muun muassa sähköisten ja kasvokkaisten asiakaskyselyiden suunnittelua ja toteuttamista, kyselytulosten analysointia, sekä erilaisten kehitystoimenpiteiden suunnittelua ja toteuttamista sekä tekijä- että käyttäjäasiakkaiden asiointipoluille.
”Uskon, että tekemällä oppimisen kautta edennyt työurani auttaa näkemään asiat käytännön ja konkretian näkökulmasta. Hyödyllistä on myös se, että vuosien varrella olen tehnyt töitä hyvin erilaisten musiikkityylien edustajien kanssa ja katsonut alaa myös musiikin käyttäjien silmin.”
1980-luvun lopussa Tampereella Tapio Korjuksen Rockadillo Management & Agencyssa apulaisena aloittanut Susanna oli myös kolmen ensimmäisen Musiikki&Media-tapahtuman tapahtumasihteeri. Rockadillon jälkeen ohjelmatoimiston taustahommat jatkuivat suomalaisten eturivin bändien kuten Eppu Normaalin, Popedan, Yön, Juice Leskisen, Cliftersin, Kolmannen Naisen, Miljoonasateen ja monen muun artistin keikkoja myyneiden NEM Booking Oy:n ja J. Karppanen Ky:n ohjelmatoimistojen toimistosihteerinä. Työhön kuului myös Eppujen ja Juicen kanssa kaksi ikimuistoista keikkakiertuetta, joissa Susanna opetteli kiertuemanagerin tehtäviä. Seuraavaksi tie vei Epe Heleniuksen Poko Rekordsiin tiedottajaksi.
Muutettuaan Helsinkiin Susanna opiskeli Helsingin taide- ja viestintäoppilaitoksen (nyk. Metropolian) ensimmäisen vuosikurssin tuottajalinjalla. Opinnot jäivät kesken, kun kohdalle osui vakituinen tiedottajan pesti Warner Music Finlandin ostamalta Fazer Recordsilta. Fazerin aika tutustutti Susannan kotimaiseen musiikki- ja artistikenttään laidasta laitaan: promootiota hän teki niin uransa alussa olleille Rasmukselle ja Zen Cafélle kuin pitkän linjan ammattilaisille, kuten Dannylle ja Katri Helenalle.
Vuonna 1997 Susanna rekrytoitiin tiedotuspäälliköksi uudelle tv-kanavalle, Neloselle. Tiedotuspäällikön töistä hän siirtyi Nelosen B2B -markkinointiin ja viihtyi Sanoma-konsernissa yli 13 vuotta.
”Nelosen jälkeen tein hommia projektijohtajana nettisivuja suunnitelleessa yrityksessä ja videoiden jälkituotantoyhtiössä. Monenlaista on siis tullut tehtyä, vaikka opiskelut jäivät. Samanlainen urapolku tuskin olisi mahdollinen enää nykyään”, hän pohtii.
Työ Teostossa: markkinointipäälliköstä asiakaskokemuspäälliköksi
Vuonna 2011 Susanna huomasi sanomalehdessä ilmoituksen Teoston kautta aikojen ensimmäisen markkinointipäällikön paikasta, haki paikkaa ja sai sen.
”Hain paikkaa, koska monenlaisiin musiikin tekijöihin tutustuttuani tunsin erittäin tärkeäksi sen, että heistä huolehditaan ja heitä kohdellaan hyvin. Vaikka en tiennyt Teostossa tehtävästä käytännön työstä paljoa, ymmärsin, että se on tuntemilleni ihmisille merkittävää.”
Teoston markkinointi oli aluksi lähinnä asiakaskirjeiden kirjoittamista, painettujen esitteiden tekemistä ja asiakastapahtumien järjestämistä. Susanna alkoi omalta osaltaan aktiivisesti kehittää markkinointia, ja vuosien varrella se onkin modernisoitunut merkittävästi.
”Otimme ison harppauksen eteenpäin, kun Vappu Aura tuli vetämään markkinointia. Vaikka siirryin myöhemmin asiakaskokemuspäälliköksi, teen edelleen paljon asiakasviestintää – se ei ole muuttunut miksikään.”
Asiakaskohtaamiset ovat työn parasta antia
Susanna kokee Teostossa tehtävän työn erittäin mielekkääksi, koska se vaikuttaa suoraan musiikin tekijöiden toimeentuloon. Hänelle on sydämen asia, että oikeudenomistajat saavat ansaitsemansa korvaukset ja että musiikkia käyttävien asiakkaiden asiointi Teoston kanssa olisi mahdollisimman sujuvaa.
”Työsarkaa riittää palveluiden ja asiointipolkujen kehittämisessä ja paljon on vielä parannettavaa. Asiakkaat ovat kuitenkin yleensä hyvin ilahtuneita siitä, että heihin ollaan henkilökohtaisesti yhteydessä. Välillä on melkein hellyttävää, miten langan toisessa päässä voidaan todeta ‘vau, Teosto soitti mulle!’ Mikä on myös hyvä esimerkki siitä, miten meistä jokainen on työnantajansa kasvot.”
Erilaisissa tapahtumissa livenä tapahtuvat asiakaskohtaamiset ovat Susannan työn ehdoton kohokohta.
”Kuuntelen palautetta mielelläni: sitä tarvitaan jatkuvasti, jotta voimme parantaa palveluamme. Jos saan asiakkaalle hankalan asian oikaistua ymmärrettävämmäksi, tulee itsellekin hyvä mieli!”
Kirjallisuutta ja mökkeilyä
Vapaa-ajallaan Susanna lukee paljon, erityisesti mökillä, jossa hän viettää lähes puolet vuodesta. Hän lukee kirjallisuutta laidasta laitaan sekä suomeksi että englanniksi.
Teoston etätyömahdollisuus mahdollistaa mökkielämän yhdistämisen työntekoon ja tuo arkeen ainutlaatuista tasapainoa.
”Meillä on pienessä saaressa vanha mökki, jota kunnostamme puolisoni kanssa. Järvenselkää tuijotellessa kaikki asettuu perspektiiviin ja mieleen laskeutuu rauha.”
Töissä Teostolla
Tutustu muihin Teostolaisiin ja katso avoimet työpaikkamme. Jos meillä ei ole juuri nyt mitään auki, voit aina lähettää meille myös avoimen työhakemuksen.
Teksti: Oona Immonen, Susanna Perämaa
Kuva: Johanna Laitinen