Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Henna Hietamäki
Kuvat: Jussi Helttunen, Vitali Gutazinsky

Talouskasvua musiikkialalta: Yousician ja Vandall tähtäävät kansainväliseen menestykseen

Suomalaisesta osaamisesta syntyneet musiikkialan ohjelmistot kuten Yousician ja Vandall tähtäävät kansainvälisille areenoille. Miten luovan alan talous saadaan kasvuun, ja millaista tukea yrityksille on tarjolla?

Suomen valtioneuvosto julkisti kesällä 2025 luovan talouden kasvustrategian. Visiona on, että luovat alat ovat tulevaisuudessa yksi keskeisistä Suomen kestävää kasvua, yhteiskunnan hyvinvointia sekä aineetonta arvoa tuottavista toimialoista.  Tavoitteena on luovan talouden osuuden nostaminen Suomen bruttokansantuotteesta nykyisestä 3,2 prosentista 3,5 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Eurooppalaisten maiden vastaava keskiarvo on 4,4 prosenttia, joten kirittävää riittää.

Kasvustrategiassa kiinnitetään erityistä huomiota aineetonta arvoa luoviin yrityksiin, joiden tuotteet ja palvelut ovat helposti siirrettävissä ja monistettavissa kansainvälisille markkinoille digitaalisilla alustoilla.

”Suomen talouden kasvu lähtee kansainvälisestä kysynnästä. Kotimarkkinoilla kasvu on haastavaa maan pienen väestöpohjan vuoksi”, kasvustrategiassa todetaan.

Kansainvälinen toiminta on itsestään selvää musiikkialan ohjelmistoyrityksille kuten Yousician ja Vandall.

Yousician tarjoaa soitonopetusta sovelluksella

Yousician Sven Ahrens kuvaaja Jussi Helttunen

Yousicianin toimitusjohtaja Sven Ahrens kerää aamiaisen helsinkiläisen hotellin noutopöydästä. Hän on matkustanut kotikaupungistaan Berliinistä edellisenä iltana Helsinkiin, jossa hän vierailee Yousicianin Hakaniemessä sijaitsevalla toimistolla lähes viikoittain. Alun perin ruotsalainen Ahrens on työskennellyt aiemmin muun muassa Spotifyn parissa. Yousicianin toimitusjohtajaksi hänet palkattiin keväällä 2025.

Yousician sai alkunsa vuonna 2010, kun suomalainen sähköinsinööri Mikko Kaipainen ja sveitsiläinen, Tampereella fysiikkaa opiskellut Christian Thür päättivät kehittää sovelluksen, joka motivoisi käyttäjiään soittamisen harjoitteluun.

Yousician on pelinomainen sovellus, jonka käyttöliittymä muistuttaa hieman Guitar Hero -peliä, mutta muovisen ohjaimen sijaan käyttäjällä on käsissään oikea soitin.

”Koronaviruksen aiheuttamat mullistukset aiheuttivat monille yrityksille vaikeita vuosia, mutta jotkut sen sijaan hyötyivät tilanteesta. Yousicianille oli etu, että ihmiset kaipasivat uutta ajanvietettä kotioloihin”, Ahrens kertoo.

Moni löysi eristyksissä iloa soittamisesta. Koronavuosien jälkeen tilanne kuitenkin muuttui, ja yrityksen kasvu pysähtyi. Yousician on joutunut supistamaan toimintaansa ja irtisanomaan työntekijöitä vuonna 2022 ja uudestaan 2025.

Ahrens on palkattu etsimään keinoja saada yritys takaisin kasvu-uralle. Uutta nousua haettaessa merkittävä strateginen muutos on ollut huomion kohdistaminen GuitarTuna-sovellukseen. Kitaran perusvirityksen lisäksi sovellus tarjoaa virityksiä eri instrumenteille ja eri vireisiin, metronomin sekä kappaleiden soitto-ohjeita. Alun perin viritinsovellus syntyi sivutuotteena, kun Yousicianissa havahduttiin ohjelman pystyvän kuulemaan ja arvioimaan äänenkorkeuksia. Yksinkertaisesta sovelluksesta on kuitenkin tullut hyvin suosittu: virittimellä on tällä hetkellä jo 20 miljoonaa aktiivista käyttäjää kuukaudessa.

”Olemme miettineet paljon, miten saamme kehitettyä sovelluksen käyttöä pelkästä virittämisestä laajemmaksi. Ideana on, että GuitarTuna tarjoaa halukkaille tulevaisuudessa myös soiton opetusta”, Chief Product Officer Nick Moro kertoo.

Business Finland on tukenut viimeiset kaksi vuotta Yousicianin kehitystyötä, jossa pyritään valjastamaan tekoäly soitonopetuksen avuksi.

”Tavoitteena on, että tekoäly osaa arvioida soittajan tasoa ja tarjota tälle mielekkäitä, personoituja harjoitusohjeita”, Ahrens kertoo.

Vandall on musiikkiprojektien apuväline

Vandallin toimitusjohtaja Rasmus Hauta-Aho vastaa videopuheluun nykyisessä kotikaupungissaan Tallinnassa. Ohjelmisto on pilottivaiheessa, ja sitä ovat käyttäneet jo monet tunnetut levy- ja tuotantoyhtiöt.

Vandall on vuonna 2024 julkaistu musiikkialan ammattilaisille suunnattu digitaalinen palvelu, jonka kautta jaetaan tiedostoja ja hallitaan projekteja alun ideoinnista valmiiseen julkaisuun.

Ennen Vandallin kehittämistä Hauta-Aho työskenteli A&R-hommissa Sony Music Finlandilla ja Universalilla. Hän on tuottaja ja biisintekijä, ja ehtinyt pyörittää myös omaa studiota Jamaikalla. Kansainvälisellä musiikkikentällä toimiessaan Hauta-Aho huomasi, millaisia teknisiä haasteita tekijöiden, tuottajien ja tilaajien välisessä yhteydenpidossa ja tiedostojen jakamisessa on.

”Lähdin työstämään ratkaisua ongelmiin yhdessä neuvonantajana toimineen Matti Lamminsalon kanssa. Seuraavaksi rakensimme ohjelmistopuolen osaajista tiimiä, sukelsimme start-up-maailmaan ja hankimme rahoitusta.”

Vandall on tähän mennessä pyörinyt täysin yksityisellä pääomalla. Hauta-Aho kehuu esimerkiksi Finnish Business Angels Network -yhdistystä, joka edistää yksityishenkilöiden sijoittamista kasvuyrityksiin.

”Uusia innovaatioita saadaan edistettyä niitä tukemalla. Tässä on tärkeää löytää sopiva tasapaino: tuulta tulisi puhaltaa purjeisiin siinä vaiheessa, kun yritys on lähdössä nousuun.”

Hauta-Aho kertoo, että hänen oma työnsä on sisältänyt paljon sijoittajien kontaktointia, suhteiden luomista ja idean myymistä. Hän pitää markkinointia Suomen kulttuurialan haasteena.

”Suomalaisten sanaan voidaan perinteisesti luottaa, mikä on tietenkin hienoa. Esimerkiksi jenkeissä voidaan helposti luvata enemmän, kuin mitä pystytään tarjoamaan. Vaatimattomuus voi kuitenkin näyttäytyä myös kunnianhimon puutteena”, Hauta-Aho toteaa.

Eikö vaatimattomuus kaunistakaan?

Yousicianin Sven Ahrens toteaa, että vaatimattomuudella jää helposti jalkoihin kansainvälisillä markkinoilla. Esimerkiksi ruotsalaisia on perinteisesti pidetty rohkeampina kulttuurituotteiden brändääjinä ja markkinoijina. Kulttuurierojen lisäksi merkitystä on kuitenkin myös julkisella luovien alojen tukemisella ja arvostuksella.

Ahrens toteaa, että tyypillinen tapa vauhdittaa tietyntyyppisten yritysten kasvua on tarjota näille aloille verokevennyksiä esimerkiksi kulttuuritapahtumien ja -tuotteiden arvonlisäveroa laskemalla tai poistaa muulla tavoin esteitä yritysten toiminnan tieltä.

”Suomeen on esimerkiksi nykyisen maahanmuuttopolitiikan vuoksi vaikea houkutella uusia osaajia. Tämä on yksi syy, miksi olemme perustaneet yritykselle toisen toimiston Berliiniin”, Ahrens mainitsee.

Business Finland tarjoaa rahoitusta isommille toimijoille, yksinyrittäjiä palvelee ELY-keskus

Kuva: Julkinen rahoitus luoville tekijöille. Lähde: Creative Finland. Voit katsoa kuvan suurempana pdf-tiedostona täältä.

Koneoppimisen ja tekoälyn hyödyntäminen on näkynyt trendinä myös Business Finlandin luovien alojen rahoitushakemuksissa. Valtion viime vuoden budjettiriihessä korvamerkittiin 9 miljoonaa jaettavaksi vuosittain luovien alojen tutkimus- ja kehitystyöhön Business Finlandin kautta. Luovien alojen rahoitushaku oli tänä vuonna auki toukokuun loppuun ja uusi aukeaa 2026 alussa.

Hakemuksia Business Finland sai monipuolisesti musiikki-, elokuva- ja kirjallisuustoimijoilta, pelifirmoilta, arkkitehti- ja designtoimistoilta sekä viestintäalalta lähes 23 miljoonan euron edestä.

”Rahoituksia myöntäessä arvioimme kokonaistilannetta: esimerkiksi millaista kansainvälisen kasvun potentiaalia ja kilpailuetua projektilla on”, Business Finlandin luovien alojen kampanjajohtaja Aija Kalander kertoo.

Business Finlandin rahoituksen tavoitteena on synnyttää Suomeen vientivetoista kasvua.

Business Finlandin luovien alojen erillishaun kriteerit ovat pitkälti samat, kuin muissakin hauissa. Yrityksellä täytyy olla projektiin vähintään puolet omaa rahoitusta ja vähintään kaksi täyspäiväistä työntekijää.

”Tästä olemme saaneet kritiikkiä, sillä luovalla alalla on paljon yksinyrittäjiä, joita tämä rahoitusväylä ei palvele. Lainsäädäntö kuitenkin määrittelee kriteerit, joiden mukaan toimimme”, Kalander toteaa.

Yksinyrittäjät, jotka eivät täytä Business Finlandin kriteerejä, voivat hakea tukea toiminnalleen esimerkiksi ELY-keskuksilta. Teosto ja Business Finland järjestivät muun muassa keväällä 2025 musiikkialan ammattilaisille tilaisuuden, jossa vastattiin rahoitukseen liittyviin kysymyksiin ja annettiin yrityskohtaista neuvontaa.


Jaa somessa
Lue lisää