Siirry sisältöön

Musiikilla on keskeinen rooli elokuvissa, dokumenteissa, sarjoissa, mainoksissa ja muissa audiovisuaalisissa sisällöissä. Haluamme auttaa tuotantoja hyödyntämään musiikkia luovasti, hankkimaan musiikin käyttöön tarvitsemansa oikeudet sekä ilmoittamaan käyttämänsä musiikin tiedot oikein.  

Musiikin käyttöoikeudet  

Audiovisuaalisissa sisällöissä kuten elokuvissa, tv-ohjelmissa ja mainoksissa voidaan käyttää olemassa olevaa musiikkia, joka on tallennettu (levytetty) ja julkaistu jo aiemmin, tai musiikki voidaan tilata säveltäjältä varta vasten elokuvaan tai ohjelmaan sävellettynä.

Kummassakin tapauksessa musiikkiin liittyy erilaisia oikeuksia, jotka tulee huomioida. Eri oikeuksia voivat myös hallinnoida eri tahot, joiden kanssa musiikin käytöstä sovitaan.

Sekä tilausmusiikin että olemassa olevan musiikin käyttöön av-sisällöissä liittyvät tekijänoikeudet ovat

  1. Synkronointi (musiikin liittäminen liikkuvaan kuvaan)
  2. Tallentaminen (fyysisten ja digitaalisten kopioiden valmistaminen av-sisällöistä) 
  3. Esittäminen ja yleisölle välittäminen.

Jos musiikkiteoksesta on julkaistu kaupallinen äänite, jolta musiikki liitetään mediasisältöön, mukaan tulee lisäksi äänitteen taloudellisen tuottajan äänite- eli masteroikeus.  

Kuka käyttöoikeudet hankkii?

Sisällön tuottaja (tuotantoyhtiö) hankkii synkronointioikeudet sekä elokuvateatterilevitykseen menevien elokuvien osalta myös tallennusoikeudet ja maksaa niistä korvaukset. Jos av-tuotantoon lisätään musiikkia äänitteeltä, tuotantoyhtiön on lisäksi hankittava myös äänitteen käyttöoikeus.  

Äänitteen käyttöoikeudet (masteroikeudet) myöntää ja korvaukset laskuttaa joko Gramex tai äänitteen taloudellinen tuottaja ja julkaisija (useimmiten levy-yhtiö). Lisätietoa ääniteoikeuksiin liittyvistä asioista voit kysyä Gramexin asiakaspalvelusta.

Sisällön esittäjä eli mediayhtiö, elokuvateatteri, online-palvelu, operaattori tms. hankkii musiikin esitysoikeudet ja maksaa esityskorvaukset.  

Teostolla on musiikin esittämistä koskevat sopimukset eri mediatalojen kanssa. Sopimuksissa määritellään millä ehdoin tv-kanavilla ja tv-kanavien nettipalveluissa sekä operaattoreiden tarjoamilla alustoilla voidaan käyttää musiikkia.

Sopimuksissa ei määritellä millaista musiikkia tai mitä kappaleita esitettävissä sisällöissä voi käyttää, vaan sopimuksilla mediatalot ja operaattorit saavat oikeuden esittää lähes kaikkea haluamaansa musiikkia. Mediatalot ja tuotantoyhtiöt sopivat aina keskenään av-sisällöissä käytetystä musiikista.

Ohjelman musiikkipitoisuus vaikuttaa tv-kanavan maksaman korvauksen määrään

Laajalle levinnyt käsitys siitä, että olisi olemassa tietty sekunti- tai tahtimäärä, jonka tekijänoikeuden suojaamista kappaleista voisi soittaa ilman korvausta, ei pidä paikkaansa. Kaikesta musiikin julkisesta esittämisestä ja yleisölle välittämisestä on maksettava musiikin tekijöille esityskorvaus.

Kaikenlainen musiikki on myös Teostolle maksettavien esityskorvausten osalta keskenään saman hintaista. Tv-kanavien musiikinkäytön hinnoittelu perustuu tv-kanavalla esitetyn ohjelmiston musiikkipitoisuuteen ja kanavan liikevaihtoon, joiden perusteella määritetään korvausprosentti, jonka avulla esityskorvauksen määrä lasketaan.

Musiikkipitoisuus lasketaan kanavalla lähetetyn varsinaisen ohjelmiston ja trailereiden sisältämän tekijänoikeuden suojaaman musiikin ja kanavan kokonaislähetysajan perusteella. Musiikkipitoisuuteen ei lasketa mukaan mainoksia, ostos-tv:ta, chat- ja call-in-ohjelmia tai uutisruutua.

Musiikkipitoisuuteen lasketaan mukaan Teoston kulloinkin edustama ja sopimuslisenssin piiriin kuuluva musiikki. Sillä ei ole ei ole merkitystä, soiko sisällöissä yksi ja sama kappale vai useita eri kappaleita: mitä enemmän musiikkia on suhteessa muuhun sisältöön, sen suurempi on liikevaihdosta maksettava osuus. Kun musiikkipitoisuus on yli 55 %, korvausprosentti ei enää kuitenkaan nouse.

Tv-kanavien ja niiden netti-tv-palveluiden musiikinkäytön hinnastot ovat julkisia ja ne löytyvät nettisivuiltamme.

Tilausmusiikin sävellyspalkkio 

Huomioithan, että tilausmusiikin sävellyspalkkio on säveltäjälle kuuluva korvaus sävellystyöstä. Sävellyspalkkio ei automaattisesti sisällä musiikin oikeuksia eikä niistä maksettavia korvauksia.  

Jos haluat sisällyttää sävellyspalkkioon esimerkiksi tallennusoikeudet (elokuvateatteriesityksistä ja fyysisistä tallenteista maksettavat kopiokorvaukset), siitä on erikseen sovittava säveltäjän kanssa. Säveltäjän on myös tehtävä verkkopalvelussamme tarvittavat itsehallinnointi-ilmoitukset. Esimerkiksi kopiokorvaukset ovat aina Teoston hallinnoimia, ja laskutamme ne tuotantoyhtiöltä, ellei säveltäjä ole tehnyt niistä itsehallinnointi-ilmoitusta ennen tuotannon esittämistä.

Mistä käyttöluvat hankitaan? 

Musiikin käyttöön tarvittavien oikeuksien hallinnoija eli lupia myöntävä ja korvaukset keräävä taho vaihtelee riippuen av-sisällön tyypistä ja maantieteellisestä alueesta, jolla sisältöä tullaan esittämään.

Tarkempaa tietoa oikeuksien hallinnoinnista löydät alla olevilta eri sisältötyyppien omilta sivulta.

Musiikki mainoksissa
Musiikki elokuvissa (elokuvateatterit)
Musiikki tv-ohjelmissa
Tuotantomusiikki
Pelimusiikki ja musiikki näyttämöllä
Buy out -sopimukset

Yhteenveto mediamusiikin oikeuksien hallinnoinnista

Tiettyjen sisältötyyppien ja maantieteellisten alueiden osalta musiikin synkronointioikeudet ovat automaattisesti itsehallinnoituja eli musiikin tekijä itse tai hänen kustantajansa vastaa lupien myöntämisestä ja korvausten laskuttamisesta. Jos lupa musiikin käyttöön on hankittava tekijältä tai kustantajalta, voit kysyä heidän yhteystietojaan  Teoston asiakaspalvelusta. Jos tiedät, kuka musiikin kustantaja on, voit katsoa kustantajan yhteystiedot myös Suomen Musiikkikustantajien nettisivuilta.

Tietyissä sisältötyypeissä ja tietyillä alueilla synkronointioikeuksia ja tallennusoikeuksia kuitenkin hallinnoi Teoston yhteistyökumppani Nordisk Copyright Bureau NCB, ellei musiikin tekijä erikseen irrota niitä itsehallinnointiin. Lisätietoa NCB:n hallinnoimista sisältötyypeistä ja alueista löydät NCB:n hinnastosta.

Av-sisältöjen esitysoikeuksia ja elokuvateatterilevityksessä olevien elokuvien osalta tallennusoikeuksia hallinnoi lähtökohtaisesti aina Teosto, musiikin tekijä erikseen irrota niitä itsehallinnointiin.

Alla olevasta taulukosta näet yhteenvedon eri oikeuksien hallinnoinnin perustilanteesta.

Opas musiikin liittämisestä AV-tuotteeseen

Fondia Oyj ja Lehtinen Legal Oy ovat laatineet oppaan erityisesti audiovisuaalisen tuotannon alalla toimiville ammattilaisille. Käyttäjän tiekartta on käytännönläheinen opas, joka soveltuu päivittäiseen käyttöön.

Annathan meille palautetta!

Kehitämme verkkosivujamme ja otamme mielellämme vastaan palautetta. Vastaaminen onnistuu nopeasti!