Siirry sisältöön

NCB:n äänitelupien asiakaspalvelu siirtyy Kööpenhaminaan

28.09.2012

Lokakuun alusta lähtien suomalaiset äänitteiden tuottajat saavat kaiken äänitallenteiden lupiin liittyvän asiakaspalvelun sähköpostitse tai puhelimitse Tanskasta, mutta edelleenkin suomen kielellä.
 

Musiikin tallennusoikeuksiin liittyviä asioita hoitava yhteispohjoismainen NCB (Nordisk Copyright Bureau) on kesän mittaan keskittänyt toimintojaan pääkonttoriinsa Kööpenhaminaan. NCB:n omistajien eli pohjoismaisten tekijänoikeusjärjestöjen yhteydessä aiemmin toimineet NCB-palvelut ovat siirtyneet sinne.

Myös Teoston NCB-palvelut ovat siirtyneet Kööpenhaminaan av-tallenteiden asiakaspalvelua lukuun ottamatta.

Teoston isot äänitetuottaja-asiakkaat ovat hakeneet tähänkin asti tallennusluvat NCB:n verkkopalvelusta. Nyt myös yksittäisten eli ns. kertalupien haku siirtyy sinne. NCB:n verkkosivuille on tulossa samalla uusi, laajempi suomenkielinen verkkopalvelu.

Äänitelupa-asioiden asiakaspalvelulla on uusi puhelinnumero 0303 60011 ja uusi sähköpostiosoite. Puhelut Tanskassa sijaitsevaan asiakaspalveluun maksavat Suomen lankaliittymistä 8,28 snt/puhelu + 3,2 snt/minuutti ja matkapuhelimista 8,28 snt/puhelu + 19,2 snt/minuutti. (Puhelinajat klo 11–15.)

Suomen kielellä asiakkaita palvelee Teoston toimistosta Kööpenhaminaan siirtynyt Tuija Naulapää.

Av-tallennelupien asiakaspalvelu pysyy Suomessa

Av-tallennelupiin liittyvää asiakaspalvelua saat edelleenkin Teostosta. Kun siis tallennat musiikkia elokuviin, tv-ohjelmiin, mainoksiin tai vaikkapa musiikkivideoihin ja tarvitset lisätietoja, ota yhteyttä Teostoon.

Av-tallenneasioissa voit ottaa yhteyden Ulla Saareen, puh. 09 6810 1256.

Tallennuskorvauslaskut lähettää NCB Tanskasta eikä niissä näy enää Teoston nimeä.

Miksi Tanskaan?

NCB on hoitanut jo 80 vuoden ajan suomalaisten musiikintekijöiden ja kustantajien tallennuslupa-asioita. Kun suomalaisten tekijöiden teoksia tallennetaan ääni- tai av-tallenteelle, NCB laskuttaa tallennuskorvaukset Teoston puolesta.

Palvelujen siirtyessä entistä enemmän verkkoon jokaiseen Pohjoismaahan ei tarvita enää omaa NCB-asiakaspalvelua. Päällekkäisten kulujen karsimiseksi toiminnot on järkevämpää keskittää yhteen paikkaan, mikä mahdollistaa myös toimintojen tehostamisen.

Ääni- ja av-tallenteiden tuottajille NCB haluaa tarjota laadukasta asiakaspalvelua erityisesti verkkopalveluitaan kehittämällä. Suomalaiset musiikintekijät ja -kustantajat saavat tallennuskorvauksensa edelleenkin Teoston kautta ja näkevät tilityserittelynsä Teoston verkkopalvelussa.

 

Jaa somessa