Siirry sisältöön

Pumppu-hanke nostaa yhteistyön ja verkostot keskiöön

02.10.2012

Teosto on käynnistänyt yhdessä muiden musiikkialalla toimivien kanssa Pumpun: hankkeen, jolla tuetaan suomalaisten musiikintekijöiden menestymistä.

Tähtäimessä on, että menestyvien suomalaisten musiikintekijöiden määrää kasvatetaan, tekijöiden reittiä kansainvälisille markkinoille helpotetaan ja tekijöiden verkostoitumista edesautetaan. Pumpussa mukana olevat uskovat, että musiikintekijöiden polkua kohti ammattilaisuutta ja kansainvälistä menestystä voidaan avata järjestelmällisellä työllä ja yhdessä tekemisellä.

”Teosto on aina edistänyt musiikkivientiä ja suomalaisen musiikin elinvoimaisuutta ja monimuotoisuutta. Nyt haluamme edistää omalta osaltamme entistä enemmän suunnitelmallista ja tavoitteellista toimintaa musiikintekijän koko uran aikana – lähtien junioreista ja päätyen kansainvälisiin menestyjiin”, Teoston toimitusjohtaja Katri Sipilä sanoi.

Musiikkialan toiminta on ollut tähän asti melko pirstaloitunutta. Pumpussa toimitaan yhtenä joukkueena yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi ja mahdollistetaan parhaalla mahdollisella tavalla suomalaisen musiikin ja sen tekijöiden menestyminen.

”Tälle hankkeelle on selvä tilaus. Olemme käyneet kevään ja kesän aikana esittelemässä hanketta lukuisille musiikkialan vaikuttajille ja vastaanotto on ollut innostunutta ja positiivista. Suomalaisen musiikkialan menestys tehdään yhteistyöllä ja on ollut hieno huomata, että tahtoa riittää niin tekijöillä kuin muillakin toimijoilla”, Teoston varatoimitusjohtaja Kari Paananen totesi.

Pumppu-hanketta käynnistettiin Finlandia-talolla järjestetyssä työpajassa 25. syyskuuta Helsingissä yli 50 osallistujan voimin. Mukana olivat edustettuina niin musiikkiala, opetusala, media kuin politiikankin maailma.

”Suomalainen luova teollisuus on erittäin vaikutusvaltainen, mutta se on vaikutusvaltainen vain, jos se puhaltaa yhteen hiileen ja tekee yhdessä asioita. Tätä toivon Teoston käynnistämältä hankkeelta, yhteistä agendaa ja näkemystä”, sanoi kansanedustaja Mikael Jungner.

”Levy-yhtiönä me toimimme musiikin ammattilaisten kanssa. Jotta näitä ammattilaisia tulee, tarvitaan vankka harrastuspohja; paljon musiikin harrastajia ja sitä kautta tekijöitä ja menestystarinoita, missä mekin voisimme olla mukana”, Universal Music Groupin toimitusjohtaja Jarkko Nordlund totesi.

”Minua kiinnostaa lasten ja nuorten musiikin harrastamisen edellytysten parantaminen ja harrastamisen tekeminen mahdollisimman mielekkääksi”, sanoi musiikintekijä Jukka Immonen.

”Veikkausvoittovarojen jakamisen sekä uusien liiketoiminta-avausten kehittämisen lisäksi meille olisi erittäin tärkeä löytää uusia tapoja kehittää ja parantaa lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksia”, kertoi Veikkauksen yhteyssuunnittelija Tapio Imporanta.

Ensimmäisen työpajan myötä ryhdytään alalla toimivien voimin kartoittamaan muun muassa musiikinopetuksen roolia perusopetuksessa sekä sitä, miten suomalainen musiikkiala pystyy parhaalla tavalla hyödyntämään kansainvälistymisen reitit.

Hankkeelle on perustettu myös avoin Facebook-ryhmä www.facebook.com/groups/musapumppu, jonne tullaan päivittämään lisätietoa hankkeesta. Seuraava työpaja hankkeen tiimoilta järjestetään maaliskuussa 2013.

 

Jaa somessa